Avatar billede eskilh Nybegynder
02. maj 2001 - 17:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvilken slags ram til ibook?

Hej jeg har lige et par spørgsmål!!
(jeg skal nok give point. Har ikke vidst indtil for nylig, at det var noget man gjorde)
Min ibook har kun de pinlige 64 mb ram og jeg vil gerne have nogle flere.
Hvor mange skal man have?
Hvilken type er bedst at købe? (helst billigt)
Kan man godt selv finde ud af at proppe den ned i maskinen?
Avatar billede sukos Juniormester
02. maj 2001 - 17:48 #1
1. Du kan ikke købe for mange ram!
2.Mac\'er har det med at \"bare spise\" (bruge) de ram man putter i. (min erfaring, ihvertfald)
3. Det er ret enkelt. Bare åben dyret, lokaliser hvor ram sidder og put klodserne i.

Og fyld den bare helt ud!!!!!!!!!!!
Avatar billede eskilh Nybegynder
02. maj 2001 - 17:55 #2
jo tak for det, sukos men hvilke skal man købe? og hvorhenne? og til hvilken pris?
Avatar billede sukos Juniormester
02. maj 2001 - 17:58 #3
Jaaaaa, nu kender jeg ikke Ibook så satans godt, men du skal nok ikke købe dem i en mac-forretning, for så er de skide dyre!
Men åben din Ibook og kik efter hvad det er for nogle ram.
Avatar billede dorkstar Nybegynder
02. maj 2001 - 18:03 #4
Du skal passe rigtig meget på med at købe billig RAM til din iBook - Apple stiller høje krav til den slags. Og ja, RAM er dyrt i Mac-butikker. Hvis du har tid (og kreditkort) kan det betale sig at købe over nettet, men hvis noget går galt er på den. Check evt. http://www.ecommit.dk...

Held & Lykke
Avatar billede egonspock Seniormester
02. maj 2001 - 22:03 #5
Jeg købte mine 128 MB PC100 SO-DIMM, tror jeg de hedder hos www.macstore.dk og er meget glad for dem. De var i øvrigt væsentligt billigere end Fredgaard. (priserne svinger en del, men jeg gav vist 1155 for mine på efterkrav incl alt). Som dorkstar siger skal man være sikker på at det ikke bliver for billig RAM, men hvis du beder om iBook RAM skal du nok få det. Du kan evt. spørge om de lever op til Apples specifikationer der bl. a. er beskrevet i http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n60839
men det burde ikke være et problem.
Køb endelig meget RAM, det vil ikke skuffe dig.
Jeg har i øvrigt et tip: Jeg kunne ikke få min elskede i Sleep mode da jeg havde installeret min RAM, men problemet blev løst da jeg opdagede at tastaturet ikke sad korrekt, da den ene tastaturpind sad ovenpå, og ikke på sin plads. Da den kom på plads var alt fint igen.

P.S. sukos, man kan ikke se noget RAM når man åbner sin iBook, og man kan heller ikke se hvilken type det skal være, så dit råd kan ikke bruges.
Avatar billede eskilh Nybegynder
02. maj 2001 - 22:54 #6
tak, egonspock.
syntes du egentlig det var nemt nok at installere (apple foreslår, at man får autoriserede forhandlere til at installere dem, men det er vel ikke nødvendigt, vel?)
Avatar billede egonspock Seniormester
02. maj 2001 - 23:48 #7
Nej, det er spild af penge. Tag tastaturet af, skru skuerne løs, pas på at Airportledningen ikke er i vejen. Sæt rammen i - Den kan godt være lidt stram!  På med det hele igen. 10 minutter ca. Genstart og så lige check i æblemenuen- om denne computer - om din RAM er med. Og slå så - efter temperament - virtuel hukommelse fra.
Hvis du smider en virkelig stor klods i, så efter at du har genstartet og har konstateret at den er i orden, så vil du spare tid ved start ved at åbne hukommelseskontrolpanelet med æble og alt-tasten holdt nede. Så får du et ekstra punkt frem der hedder memory test. Den kan du slå fra og vælge at slå til igen hvis du får nogle virkeligt uforklarlige fejl senere. Det sparer dig sikkert nogle sekunder under opstart.
Der er i øvrigt et par gode fif her:
http://www.macinstruct.com/tutorials/tutorials/laptops.shtml

Mor dig godt!