Avatar billede hp4 Nybegynder
11. marts 2006 - 11:50 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Jeg er total ny til det her startede i går hvordan laver man vari

Jeg er som sagt helt ny til det her startede i går...

Hvordan laver jeg en variabel?

Det her er min kode:
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
    char navn ='Daniel';
    cout << navn << endl;
    system("PAUSE");
    return 0;
}
Men der er et problem og det er at når jeg køre koden så skriver den bare: "l" det forstår jeg ikke helt jeg læste noget om det på netedet (udvikleren.dk)

Nogle der kan hjælpe?

//MvH Daniel
Avatar billede udvikler Nybegynder
11. marts 2006 - 11:57 #1
Det er fordi char kun kan indeholde ét bogstav. Du skal istedet bruge string:

#include<iostream>

using namespace std;

string navn = "Lars";

int main() {
    cout << navn << endl;
    system("PAUSE");
    return 0;
}

Læg mærke til at den ligger udenfor int main ;-)
Avatar billede msor Nybegynder
11. marts 2006 - 12:25 #2
Hvorfor lægge den udenfor, når han alligevel kun bruger den i main-funktionen? Jeg vil i hvert fald ligge den idenfor.

Husk, at når du bruger string, skal du have denne linie med i toppen: #include <string>, selvom det med nogle kompilere virker også uden at inkludere string (som f.eks. Dev-Cpp).

Så prøv noget sådant:

#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

int main()
{
  string navn = "Daniel";
  cout << "navn" << endl;
  system("PAUSE");
  return 0;
}

Det er også muligt at bruge using std::cout, using std::string og using std::endl, eller simpelthen skrive std::cout hver gang.

God fornøjelse med C++ :)
Avatar billede msor Nybegynder
11. marts 2006 - 12:27 #3
eller som den, Dev-C++ bruger, undskyld..
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2006 - 16:19 #4
string kan aldrig bruges uden at string header filen includers - at det virker
paa nogle compilere er kun fordi at andre header filer inkluderer denne
(i dette tilfælde iostream)
Avatar billede hp4 Nybegynder
11. marts 2006 - 18:14 #5
Tak for svarende :)

//LUKKET
Avatar billede fiil123 Nybegynder
13. marts 2006 - 08:32 #6
Hvis du vil anvende char så skal du anvende et char array.... altså noget i denne stil
void main()
{
    char buffer[4] = "hej";

    cout << buffer;

}//Main afslut

Hvis du er ny vil jeg anbefalde bogen Deitel & Deitel "C++ How To Program" 5. udg.
den er lidt dyr men nogle du er igennem den så kan du rigtigt rigtigt meget med C++!