Avatar billede darkfear_dk Nybegynder
09. marts 2006 - 10:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at forstå

Hej,

Jeg er forholdsvis ny til programmering i Java. Jeg er ved at lave afgangseksamens projekt og jeg skal bruge ARP. Til dette formål har jeg installeret JPCAP. Det virker fint - nu har jeg så hentet nogle eksempler, men her er jeg løbet ind i et problem. Måden de laver for-løkker har jeg aldrig set før.

Eksempel:

byte[] mac=ARP.arp(InetAddress.getByName(args[0]));
  for (byte b : mac)
    System.out.print(Integer.toHexString(b&0xff) + ":");

Ovenstående kode laver et ARP opslag på en IP. Resultatet (MAC adressen i integer-form) bliver lagt ind i et byte-array. Herefter konverteres integer-værdierne tilbage til HEX-værdi.

Jeg har fundet ud af at følgende kode giver samme resultat:

for (i = 0; i < mac.length; i++)
  System.out.print(Integer.toHexString(mac[i]&0xff) + ":");

Ovenstående eksempel er den måde jeg altid har lært at lave for-løkker på.

Mit spørgsmål: Er der en der kan sætte mig lidt grundigere ind i den anden for form for-løkker?

På forhånd tak.
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. marts 2006 - 12:19 #1
Det er den "Forbedrede for statement" der blev introduceret i version 1.5

14.14.2 The enhanced for statement
The enhanced for statement has the form:

EnhancedForStatement:
        for ( VariableModifiersopt Type Identifier: Expression) Statement

The Expression must either have type Iterable or else it must be of an array type (§10.1), or a compile-time error occurs.

funktionen ARP.arp(...) returnerer et array, og i forløkken får b så værdierne i det array efter tur.

læs om det her:
http://java.sun.com/docs/books/jls/third_edition/html/statements.html#14.14
Avatar billede darkfear_dk Nybegynder
09. marts 2006 - 13:35 #2
Ahh cool, tak. Det var det jeg havde brug for. Hvis du laver et svar, så giver jeg den gas mht. acceptering!
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. marts 2006 - 09:51 #3
selv tak :-)
Avatar billede darkfear_dk Nybegynder
10. marts 2006 - 13:05 #4
:)