Avatar billede foxladi Nybegynder
05. marts 2006 - 13:37 Der er 6 kommentarer

UTF-8 problemer i rss-feed

Hej

Jeg har et php-script, der danner et rss-feed.

I det script benytter jeg følgende kode for at omdanne danske og franske specialtegn til utf-8:

$title = $_REQUEST['title'];
$title = utf8_encode($title);
$summary = $_REQUEST['summary'];
$summary = utf8_encode($summary);
$url = $_REQUEST['url'];
$length = $_REQUEST['length'];
$keywords = $_REQUEST['keywords'];
$keywords = utf8_encode($keywords);
$length = $_REQUEST['length'];
$explicit = $_REQUEST['explicit'];

(I øvrigt fungerer det ikke i keywords ...)

Rss-feedet, der kommer ud af det, validerer, bortset fra et nyt feed, hvor "à" ikke er utf-8 af en eller anden grund.

Herefter "brænder" vi feedet med feedburner, og der går det galt. I stedet for specialtegnene, ses nu de lidt underlige utf-8 koder.

Fx Vous êtes psy-quoi?
i stedet for
Vous êtes psy-quoi?

Her er det originale rss-feed:

http://www.malka.fr/podcasts/podcast.rss

Og feedburners:

http://feeds.feedburner.com/psychocasting

I feedburner står instillingerne til at bevare den oprindelige type osv. rss-feed. Og deres feed er også utf-8.

Spørgsmålet er: Benytter jeg en forkert php-kode for at omdanne danske og franske specialtegn til utf-8?

Håber, at nogen kan hjælpe :-)

--
Mange hilsner
Britt Malka
Avatar billede coderdk Praktikant
05. marts 2006 - 16:39 #1
Bare en tanke, men har du prøvet at køre det igennem htmlentities også? Eller htmlentities i stedet for utf8_encode, muligvis...
Avatar billede foxladi Nybegynder
05. marts 2006 - 17:32 #2
Lavede lige en lille test i en anden fil, og der forsvandt de franske tegn helt, når jeg både brugte htmlentities og utf-8. Har tidligere prøvet med kun htmlentities, og det virkede ikke.
Avatar billede coderdk Praktikant
05. marts 2006 - 17:36 #3
Hmm check om du har multi-byte extension... Hvis du har, så prøv med http://dk.php.net/mb_convert_encoding
Enten med

$text = mb_convert_encoding($text, "HTML-ENTITIES", "UTF-8" );

eller

$text = mb_convert_encoding( $text, "UTF-8", "auto" );
Avatar billede coderdk Praktikant
05. marts 2006 - 17:38 #4
Eller skulle det være

$text = mb_convert_encoding($text, "HTML-ENTITIES", "ISO-8859-1" );

eller måske

$text = mb_convert_encoding( mb_convert_encoding($text, "HTML-ENTITIES", "ISO-8859-1" ), "UTF-8", "ISO-8859-1" );

Jeg tænker ikke klart lige nu ;P
Avatar billede foxladi Nybegynder
06. marts 2006 - 00:31 #5
Hvor tjekker jeg, om jeg har multi-byte extension?
Avatar billede coderdk Praktikant
06. marts 2006 - 00:37 #6
Den vil brokke sig over at mb_convert_encoding ikke findes ;) Men du kan også se hvad phpinfo() siger