Avatar billede atholm Nybegynder
28. februar 2006 - 20:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

CSS Problem i firefox

Hej eksperter.
Jeg har et stort problem med css i firefox og sådan set også i IE.
Jeg vil forsøge at lave et billede til at blive stående som baggrund når der scrolles med IE og FF opfatter det helt anderledes.

Mit CSS ser sådan ud:
.content3{
  position:absolute;
  top:135px;
  left:219px;
  height:556px;
  width:513px;
  overflow:auto;
  background-image:url('./images/bg_other.gif');
  background-repeat:no-repeat;
  background-attachment:scroll;
}

Dette er i et div tag.
Problemet er at i IE sådan som koden er nu så står billedet rigtig men det scroll'er ikke med.
Hvis jeg ændrer det til fixed så står det ikke rigtig i Firefox.

Hvad skal jeg gøre..
Er der en måde så man kan sige at lige et stykke CSS kun tolkes af firefox og noget andet af IE. :-D (ønske tænkning)
Eller er der noget andet smart..

På forhånd tak.

Max point fra en desperat mand

Anders
Avatar billede milandt Nybegynder
28. februar 2006 - 22:59 #1
jeg skal ikke kunne sige hvorfor IE og Firefox opfatter placeringen af billedet forskelligt, men indtil nogen svarer på det, så kan du måske bruge dette:

hvis du vil skrive css som opfattes forskelligt af forskellige browsere, så kan du se her hvordan: http://www.dithered.com/css_filters/css_only/

i dit tilfælde hvor du ønsker at skrive specifikt til IE, kan du gøre følgende:

.classname { propertyA: value !important; propertyA: another_value; }

!important gør at propertyA får værdien "value" uanset hvad der ellers måtte være angivet andetsteds i dit stylesheet. IE vælger dog alligevel at tildele propertyA værdien "another_value" fordi den er angivet sidst på linien.
Avatar billede gentoo2005 Nybegynder
28. februar 2006 - 23:01 #2
Den korrekte løsning er at bruge position: fixed; meeen, IE6 understøtter det IKKE (IE7 skulle vistnok gøre det).

Så du ender om med nogle hacked løsninger. Har du overvejet at bruge javascript istedet ?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2006 - 23:20 #3
Jeg syntes du modsiger dig selv - hvad er det du vil ????

du skriver:.....Jeg vil forsøge at lave et billede til at blive stående som baggrund

længere nede skriver du:..........Problemet er at i IE sådan som koden er nu så står billedet rigtig men det scroll'er ikke med.

hvis billedet skal stå fast som baggrund og teksten skal scrolles, er det f. eks. sådan:
body{
    font: normal 12px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
    background-color: #B3AEB5;
    background-image: url(./images/bg_other.gif);
    background-attachment:fixed;
    background-repeat:no-repeat;
    background-position: center;
}
Avatar billede atholm Nybegynder
01. marts 2006 - 00:30 #4
Det er fordi der er to løsninger... Enten kan jeg bruge fixed eller også scroll...

Men hvis jeg bruger fixed virker det ikke i FF men i IE, hvorimod scroll virker i FF men ikke i IE..

Så er ikke lige klar over hvad jeg skal gøre :-(
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. marts 2006 - 11:31 #5
hvis du vil lave en style kun til firefox kan du gøre det på følgende måde:

html>div {style1:value1;}

grunden er at IE ikke kan fortolke child-selektoren.

Til IE kan bruges:
* html div { style:value;}

Håber du kan hjælpe dig :)
Avatar billede milandt Nybegynder
01. marts 2006 - 16:28 #6
dkfire, "hvis du vil lave en style kun til firefox kan du gøre det på følgende måde:"

Det er så ikke helt korrekt. Det er sådan man laver en style til de fleste browsere, men ikke Internet Explorer. Det er ikke Firefox specifikt.

Anyway atholm, kan du bruge det link og det forslag jeg skrev i første post til noget?
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. marts 2006 - 17:15 #7
milandt -> ved jeg da godt, men atholm ledte efter en måde at skrive en style til EI og en style til Firefox. Nu er det jo også sådan at de andre browsere som forstår > også forstår fixed og scroll rigtigt, såvidt jeg er orinteret. Så er der en nem måde at lave styles på som bliver skjuldt fra IE.
Avatar billede atholm Nybegynder
01. marts 2006 - 18:19 #8
Tak dkfire virkede ganske fint...
Avatar billede milandt Nybegynder
01. marts 2006 - 20:51 #9
dkfire, var det ikke også præcis det jeg også gav en løsning på i mit første svar da?
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. marts 2006 - 22:54 #10
Jo sikkert, men er det den rigtige måde at gøre det på ?
De to måder jeg beskrev er helt lovlige, og bruges flittigt. Jeg gave bare nogle valgmuligheder. De står også beskrevet på den side du henviste til.
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. marts 2006 - 22:54 #11
atholm -> det skulle da meget gerne virke, bruger det selv tit. Men selv tak.
Avatar billede milandt Nybegynder
02. marts 2006 - 00:06 #12
Begge dele virker efter hensigten, og begge dele er valid css. Jeg er bare lidt imod din "thread-hijacking". Når du så ligger et svar med en løsning der ikke kan tilbyde mere end den der først er blevet postet, så er det lidt "klamt" ik?

Never mind - bare princippet i det.