Avatar billede clauzzzz Nybegynder
20. februar 2006 - 20:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Knytte tekst til drop down boks

Et delt ark med op til 100 ordrelinier - én ordre per linie. I kolonne "K" indtaster en række brugere en årsag (kort tekst) når den pågældende ordre ikke kan behandles. Forklaringen er standard "Varenummer ikke oprettet", "Kundenummer ugyldigt" etc.

Jeg har oprettet datavalidering med liste og drop-down boks og kunne nu godt tænke mig automatisk hver gang der blev valgt en årsag at smide dato, klokkeslet og initialer i enden af årsagsteksten, som f.eks.:

"Årsag/åååå-mm-dd tt:mm/Init"

Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Clauzzzz
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2006 - 23:30 #1
Både og... Det skal kodes, men jeg tror ikke det er en god ide at sætte det i enden af årsagsteksten (samme celle) af flere grunde.
Din datavalidering vil jo protestere idet du nu ændrer årsagen til noget der ikke findes.
Du registerer sansynligvis for at kunne finde hovedårsagerne. Det kan så ikke ske maskinelt, da alle dine årsagstekster er forskellige.

Når det er sagt så kan denne makro måske køre. (jeg tager altid forbehold for delte mapper og flettede celler)
Den registerer når der sker en ændring i en celle i kolonne K og sættes Dato & Tid i kolonne M og brugernavn i kolonne N

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("K:K")) Is Nothing Then
  Target.Offset(, 2) = Now
  Target.Offset(, 3) = Environ("username")
End If
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
20. februar 2006 - 23:31 #2
Makroen skal kopieres ind i arkets eget kodemodul (højreklik på arkfanen og vælg "Vis programkoder"
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
20. februar 2006 - 23:49 #3
Du har helt ret med hensyn til problemet med de forskellige årsagstekster! Rent ged!
...men makroen kører. Det er bare godt!

Men nu har jeg lige et spørgsmål (fordi jeg ikke fatter så meget af det VBA):
Hvad gør "ByVal"?
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
21. februar 2006 - 00:02 #4
Smid et svar, bak
Avatar billede bak Seniormester
21. februar 2006 - 09:51 #5
ByVal er bare en default måde at overføre data til subben.
Target er cellen der ændres.
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
21. februar 2006 - 10:26 #6
Tusind tak for svaret
..og tak for alle de andre brugbare svar du leverer!