Avatar billede mikie Nybegynder
20. februar 2006 - 18:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Afindstalere Win-XP

Jeg har følgende problem:

På F-drevet ligger der en XP-home indst. der ikke rigtig booter optimalt. Den tidligere indst. på C-drevet er slettet (så meget man nu kunne) men deraf ikke det hele.

Alt i alt lidt en gang rodet makværk.

Så nu vil jeg have indst. en ny Win-XP proff. på C-drevet og så må jeg leve med at dette er et IDE-drev og ikke som ønsket, på F-drevet der er et SATA-drev.

Det går nok også, hvis bare spil mv. indstalleres på F-drevet.

Men hvordan pokker slipper jeg af med den Win-version der nu ligger på F-drevet. Der findes, mig bekendt, ikke nogete der hedder Win-uninstall og jeg kan jo ikke få lov at formatere drevet.

Nogle gode ideer ?

mvh
Mikie
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 18:28 #1
Du redigerer blot "boot.ini" efter at du har lavet en nyinstallation
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 18:29 #2
"og jeg kan jo ikke få lov at formatere " hvorfor ??
Avatar billede zenze Nybegynder
20. februar 2006 - 18:30 #3
Jeg synes du skulle tage PATA (IDE) disken ud og installere WinXP Pro på¨SATA disken. Når du om-partitionerer og formattterer får du XP tilbage på C-partitionen. Tilslut så derefter PATA disken.
Avatar billede mikie Nybegynder
20. februar 2006 - 19:21 #4
Til Zenze

Lyder som en super god ide men hvordan håndtere jeg så efterfølgende PATA-disken da jeg jo så kommer til at stå med to C-drev. Det var jeg den der oprindelig hed C.

Mikie
Avatar billede camondk Nybegynder
20. februar 2006 - 19:31 #5
boot.ini ??? O.o

Og hvor ligger den ? for jeg har den ikke i mit system...
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 19:41 #6
"for jeg har den ikke i mit system..." Skal vi vædde 2 softice
Start -> kontrolpanel -> System -> avanceret -> plysning om systemstart ..... -> rediger
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2006 - 19:42 #7
plysning om systemstart  = Oplysning om systemstart
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. februar 2006 - 19:52 #8
el.. vis / se systemfiler.. og der ligger boot.ini.. under C:/
Avatar billede camondk Nybegynder
20. februar 2006 - 21:49 #9
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

der her ?
Avatar billede allanfo Praktikant
20. februar 2006 - 21:52 #10
Åbn maskinen, og pil strømstikket ud af ATA-disken. Derefter booter du op på din WINXP-CD, og installerer WINXP på din SATA-disk. Den vil herefter komme til at hedde C: Når du så slutter ATA-disken til igen, vil den få et nyt drevbogstav, og det bliver ikke C.
Avatar billede camondk Nybegynder
20. februar 2006 - 21:54 #11
Jeg har så bare det andet problem.. den kan ikk finde ud af at boote up på c:\

men hvor den booter fint op med xp skiven i...
alt er instaleret.. den kan bare ikke finde ud af at kører xp uden at skulle starte op fra skiven :(
Avatar billede allanfo Praktikant
20. februar 2006 - 21:58 #12
Så skal du kigge i din BIOS, og få sat boot-rækkefølgen op, så den først booter på CD/DVD, og derefter på den harddisk, som du ønsker WinXP skal ligge på.
Avatar billede camondk Nybegynder
20. februar 2006 - 22:05 #13
mener bare helt 100 at den er sat i rækkefølgen cd/dvd | c: osv
Avatar billede zenze Nybegynder
20. februar 2006 - 22:17 #14
Hvis du laver en ny installation med F6 driveren til SATA controlleren og bagefter også jumper PATA disken som slave inden du tilslutter den, så er jeg sikker på at det spiller.
Husk at sætte den på midterste stik på dit IDE-kabel. Din brænder kan sidde som master på det yderste stik.
Avatar billede allanfo Praktikant
20. februar 2006 - 22:24 #15
Det kommer helt an på hvilket bundkort du bruger. Mange bundkort installerer fint på SATA uden at man skal installere nogen driver.
Avatar billede camondk Nybegynder
21. februar 2006 - 00:29 #16
Snakker I græsk ?
Så meget inde i hardware er jeg ikke mere... så fatter hat af det I siger..
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2006 - 08:30 #17
Hvem er i grunden spørgeren i denne tråd "mikie" som stillede et spørgsmål, eller "carmondk" som tilsyneladende er den der har problemet ????
Avatar billede mikie Nybegynder
21. februar 2006 - 10:38 #18
Hej til jer alle

Faktisk gav Zenze´s løsning et super resultat. Ved genindstallering af IDE-drevet kom det om som det nye F-drev pr. automatik, så nu kører det fint og dermed point til Zenze.

Men der er eopstået en lidt anden pudsighed. Når jeg starter PC´en er det somom at billedet forsvinder efter WIN-Xp biledet med den grønne "løbebjælke". Der bliver ganske enkelt sort skærm.

Hvis man så åbner og lukker for DVD-drevet kommer billedet tilbage promte.

Er der nogle gode bud på hvad dette skyldes og hvordan jeg ændre det. Jeg kan på forhånd sige at det ikke har noget med BIOS at gøre. Dels er vi jo kommet fobi booting og dels har jeg ikke DVD-drevet med i booting fra Bios.

mvh
Mikie
Avatar billede zenze Nybegynder
21. februar 2006 - 22:20 #19
Skulle jeg mon lægge et svar, når du nu har fået det til at køre? Det er ikke altid let at sætte op, når der både er SATA og PATA på samme tid.