Avatar billede blod_1 Nybegynder
17. februar 2006 - 22:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

SMTP fejl under afsendelse af mail under apache

Jeg har problemer med at få sendt emails ud fra min server.
For at teste lidt på det har jeg prøvet dette lille script:
<?
$til = "modtager@adressen.com";
$emne = "her er emne feltet.";
$besked = "a gemam";

mail($til, $emne, $besked,
    "From: afsender@adressen.nu\r\n"
    ."Reply-To: svar@tiladressen.nu\r\n"
    ."X-Mailer: PHP/" . phpversion());
?>

Og det virker.

Men hvis jeg bruger dette:
<?
$til = "modtager@adressen.com";
$emne = "her er emne feltet.";
$besked = "a gemam";

mail($til, $emne, $besked,
      "From: Afsender navnet<afsender@adressen.nu>\r\n"
    ."Reply-To: svar@tiladressen.nu\r\n"
    ."X-Mailer: PHP/" . phpversion());
?>

Så virker det ikke.

Når jeg forsøger at sende kommer den med denne fejl:
Warning: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 < afsender navnet<afsender@adressen.nu>>: "@" or "." expected after "afsender navnet" in C:\Program Files\xampp\htdocs\mail.php on line 9

Jeg har bøvlet med det et par dage nu, og jeg har ikke kunne lave nogle brugbare resultater, så nu håber jeg at der er et klogt hovede her inde, eller måske flere, som kan hjælpe mig med dette problem.
Avatar billede leif Seniormester
17. februar 2006 - 22:43 #1
Prøv at ændre:
Afsender navnet<afsender@adressen.nu>
til:
"Afsender navnet" <afsender@adressen.nu>
Avatar billede webmasterdk Praktikant
17. februar 2006 - 22:52 #2
Leif > Jeg har forsøgt at hjælpe ham lidt :)
Det er ikke i scriptet at fejlen ligger.
det kan fx. heller ikke lade sig gøre med osCommerce, og det er det der skal til at virke, det ovenstående script er blot et mindre test script.
Som virker perfekt på min linux spand, men ikke på hans 2003 spand med ekstern smtp server.
Avatar billede leif Seniormester
17. februar 2006 - 23:21 #3
Har I prøvet som jeg foreslog ?

En linux reagerer hvis nok andereledes på linien end en Windows.
Avatar billede leif Seniormester
17. februar 2006 - 23:24 #4
Har lige prøvet på en IIS med PHP og extern SMTP det virker det faktisk fint !

Hvad SMTP server bruges der ?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
18. februar 2006 - 08:21 #5
stofanets smtp server.
Nej, dit forslag er ikke umiddelbart afprøvet.
Grunden er at fejlen også er med i osCommerce.
Og det er ikke sådan lige til at rette det. ;)
Avatar billede blod_1 Nybegynder
18. februar 2006 - 11:10 #6
så prøvede jeg alligevel et forslag, selv om jeg i forvejen havde på fornemmelsen at det ikke ville virke. Den svarede:
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in C:\Program Files\xampp\htdocs\mail.php on line 7

men det er jo også klart, der står jo "From: afsender bla bla bla\r\n" det bliver jo så rettet til "From: "afsenderbla bla bla\r\n" så bliver den jo allerede afsluttet efter "From: " og så går det i kage... :(

Jeg har også prøvet med php på IIS og det virkede ikke særligt godt, når det endeligt virkede, så virkede mysql databasen ikke, når den så virkede, så virkede php ikke ordentligt.

Men kom endelig med flere forslag, på et tidspunkt må vi finde løsningen. :-)
Avatar billede leif Seniormester
18. februar 2006 - 12:24 #7
mail($til, $emne, $besked,
      "From: \"Afsender navnet\" <afsender@adressen.nu>\r\n"
    ."Reply-To: svar@tiladressen.nu\r\n"
    ."X-Mailer: PHP/" . phpversion());
Avatar billede blod_1 Nybegynder
18. februar 2006 - 23:53 #8
Desværre, så kommer den første fejl igen.
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2006 - 00:02 #9
Er det en standard installation af XAMPP ?
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2006 - 00:07 #10
Bare som sidekommentar, det er faktisk nemt at få til at køre når man lige får fat i metoden.
Avatar billede blod_1 Nybegynder
19. februar 2006 - 10:11 #11
Ja, det er bare standart. Har ikke installeret noget fancy til den, eller en masse ekstra udvidelser, bare installeret, og ændret smtp serveren.

Hvis du har msn så kan du kontakte mig på bloodhound{a}sexmagnet.com så kan du lige få lov til at kigge det igennem.
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2006 - 10:49 #12
Hmm, PHP4 eller PHP5 ?
Avatar billede blod_1 Nybegynder
19. februar 2006 - 13:42 #13
PHP5
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2006 - 13:53 #14
Jeg prøver lige at se om jeg kan genskabe problemet her.
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2006 - 14:17 #15
Har lige prøvet med XAMPP her ! Får samme fejl !
Avatar billede blod_1 Nybegynder
02. juli 2006 - 03:13 #16
.