Avatar billede heenet Novice
17. februar 2006 - 11:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Værktøj til at ændre å til Å osv.

Jeg sidder og roder igennem Dreamweaver for at finde noget som automatisk kan ændre æøå til æ osv.
Jeg finder en masse andre spændende funktioner, som jeg kan bruge, men ikke den jeg søger.

Kan Dreamweaver dette, og hvis ja, som jeg regner med, hvordan?

På forhånd tak
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 16:16 #1
<ole>

Hvis du skriver teksten ind 'fra forsiden':
    CTRL+U -> Code Rewriting -> afkryds 'Encode Special Characters ......'

Hvis teskten er skrevet ind i CodeView:
    Ctrl+F -> Søg og erstat

/mvh
</bole>
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
18. februar 2006 - 00:09 #2
Er det noget i denne stil:

    ' fra databasen
    Function Danskebogstaver (input)
        input = Replace (input,"&aelig;","æ")
        input = Replace (input,"&oslash;","æ")
        input = Replace (input,"&aring;","æ")
        input = Replace (input,"&AElig;","æ")
        input = Replace (input,"&Oslash;","æ")
        input = Replace (input,"&Aring;","æ")

        Danskebogstaver = input
    End function

    ' til databasen
    Input = Server.HTMLEncode(Input)

:-) karsten_larsen
Avatar billede heenet Novice
21. juni 2006 - 00:46 #3
Jeg ved at HomeSite havde en replace funktion, så burde Dreamweaver ikke have noget nemt et eller andet sted...
Avatar billede olebole Juniormester
30. juni 2006 - 13:19 #4
Hvorfor prøver du ikke bare, hvad jeg skrev i mit første indlæg?  ;o)
Avatar billede heenet Novice
26. juli 2006 - 01:52 #5
Til olebole:

Jeg har prøvet det, men jeg skriver i CodeView, så som jeg forstår dit svar, så skal jeg lave en replace for hvert enkelt bogstav både stort og lille: find:"Æ" Replace:"&AElig; osv.
Det jeg gerne ville var bare at klikke et sted, og så skiftede den alle specielle tegn ud med kode, lige som HomeSite kunne...

Til Karsten:

Din funktion er fin, men jeg mener ikke dynamisk tekst hentet fra en database :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2006 - 02:13 #6
Nu kender jeg ikke CodeView, men hvad med en simpel HTML fil, der erstatter tegnene via JavaScript?

Du skal bare:
1) Kopier din kode/tekst over til det øverste felt/textarea
2) Klikke på Konverter-knappen
3) Kopier koden/teksten fra det nedereste felt/textarea og over i dit program/whatever

Eksempel (demo-teksten er teksten fra dette spørgsmål og indeholder "æøå"):

<script type="text/JavaScript">
function konverter(f)
{
txt = f.tekst_foer.value;

txt = txt.replace(/æ/g,"&aelig;");
txt = txt.replace(/ø/g,"&oslash;");
txt = txt.replace(/å/g,"&aring;");
txt = txt.replace(/Æ/g,"&AElig;");
txt = txt.replace(/Ø/g,"&Oslash;");
txt = txt.replace(/Å/g,"&Aring;");

f.tekst_efter.value = txt;
return false;
}
</script>

<form onsubmit="return konverter(this);">
Indsæt tekst og klik på Konverter-knappen:<br>
<textarea name="tekst_foer" cols="70" rows="15">
Jeg sidder og roder igennem Dreamweaver for at finde noget som automatisk kan ændre æøå til &aelig; osv.
Jeg finder en masse andre spændende funktioner, som jeg kan bruge, men ikke den jeg søger.

Kan Dreamweaver dette, og hvis ja, som jeg regner med, hvordan?

På forhånd tak
</textarea>
<br><br>
<input type="submit" value="Konverter">
<br><br>
<textarea name="tekst_efter" cols="70" rows="15"></textarea>
</form>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2006 - 02:17 #7
PS:
Du kan selv tilføje flere tegn..

Eksempel: txt = txt.replace(/ying/g,"yang");

Hvis det skal være case-sensitive (dvs "hej" er ikke det samme som "HEJ"), skal du indsætte "i":

txt = txt.replace(/YIng/gi,"yaNG");

Jeg kommer lige i tanke om, at det ville have været en god ide, at bruger /gi her:

txt = txt.replace(/æ/gi,"&aelig;");
txt = txt.replace(/ø/gi,"&oslash;");
txt = txt.replace(/å/gi,"&aring;");
txt = txt.replace(/Æ/gi,"&AElig;");
txt = txt.replace(/Ø/gi,"&Oslash;");
txt = txt.replace(/Å/gi,"&Aring;");
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2006 - 02:18 #8
Næh.. vent.. I = case-INsensitive.. :-)

Så, hvis f.eks. "YIng" og "YING" skal erstattes af "yang", skal det bare være:

txt = txt.replace(/ying/gi,"yang");
Avatar billede heenet Novice
05. april 2007 - 00:07 #9
Jeg formoder at jeg enten udtrykker mig uklart, eller at det ikke er muligt i dreamweaver, at gøre det jeg gerne vil, så nu lader jeg spørgsmålet dø ubesvaret...