Avatar billede nautmann Nybegynder
15. februar 2006 - 13:49 Der er 1 kommentar

tabel med månedens dage og datoer

Hej!

Jeg vil lave en tabel hvor en måneds dage og datoer står i øverste række. Tabellen skal indeholde flere rækker og hvert felt i tabellen skal kunne manipuleres.
Jeg havde tænkt mig at bruge Jtable, men er det nu også det smarteste?
Hvordan kan man evt. importere en måneds dage og datoer ind i Jtable's øverste række?
Importeringen af månedens dage og datoer skal for øvrigt være automatisk således at en tabel for en vilkårlig måned umiddelbart kan genereres ved at vælge en måneden på en scrollbar.
Dvs. ved at vælge en måned på en scrollbar generere programmet en tabel med denne måneds dage og datoer i øverste række. Hvordan gøres det bedst?

Hilsen Nautmann.
Avatar billede jime_boy Nybegynder
14. oktober 2006 - 12:25 #1
Jeg ved ikke hvad der er bedst, men min første indskydelse ville være:

at lave følgende klasser: dag, måned, år. sådan at en måned indeholde x antal objekter af klassen dag og samme forhold mellem år og måned.

Hvis du bruger JTable kan er der en række metoder til rådighed som du kan se på http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/swing/JTable.html. Jeg ville udmiddlebart mene at det er en ok måde at vise det frem.

Og med en scrollbar kan du bare læse hvad brugeren har valgt og lave en række if sætninger til dette. (vil yderligere foreslå at du giver brugeren mulighed for at vælge år ligeledes)

Forresten hvis du vil have samtlige dage og datoer for en måned på en lang række, bliver det så ikke en ret (grafisk) bred fremvisning?