Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. februar 2006 - 02:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Frames og IE

Hej

Jeg har lavet en side til en privat der omhandler salg af gamle møbler og fine loppefund. http://www.mariemarolle.com

Jeg har nu vist dem at man kan lave det i frames, således at linkene i top og bund bliver på plads. Men jeg har problemer med at når jeg er på en side med mange varer eller meget indhold, så kommer der scroling sidevers(horisontalt tror jeg nok)

Hvad er det der går galt. Der er ikke scroling sidevers i firefox kun ned af som det skal være??

Her er mit frameset som skulle være fixed  i top og bund:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Mariemarolle alt i brugte møbler og fine loppefund</title>
</head>

<frameset rows="60,*,60" frameborder="no" framespacing="0">
  <frame src="topframe.html" name="topFrame" scrolling="No" noresize="noresize">
  <frame src="mainframe.html" name="mainFrame" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0">
  <frame src="bundframe.html" name="bottomFrame" scrolling="No" noresize="noresize">
</frameset>
<NOFRAMES>
      <P>Denne side indeholder:
      <UL>
        <LI><A href="storemoebler.html">Store Møbler</A>
        <LI><A href="smaamoebler.html">Små Møbler</A>
        <LI><A href="loppefund.html">Fine Loppefund</A>
        <LI><A href="tekstiler.html">Tekstiler</A>
        <LI><A href="solgtevarer.html">Tekstiler</A>
        <LI><A href="kontakt.html">Kontakt Os</A>
        <LI><A href="gaestebog.html">Gæstebog</A>
        <LI><A href="nyhedsmail.html">Nyhedsmail</A>
      </UL>
  </NOFRAMES>
</html>

Jeg har lagt framessiden ud her så i kan se hvad jeg mener.
http://www.mariemarolle.com/Mariemarolle_2

Håber i kan hjælpe for jeg er løbet tør for ideer og er ved at være mindre irriteret. :o)

MVH
Jensen65
Avatar billede roenving Novice
12. februar 2006 - 04:39 #1
1. Bruger man (i)frames skal man være voldsomt bevidst om, at det man laver ses på en speciel måde, og f.eks. søgemaskinerne vil finde http://www.mariemarolle.com/Mariemarolle_2/loppefund.html hvis man finder den ved en søgning på en sølvskål ...

-- jeg bruger selv en iframe, men sikrer mig, at brugeren altid rammer det omkransende dokument: http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

-- bemærk ændringen i adresselinjen og find kode/forklaring ved at klikke på teksten om framing nede til venstre !-)

2. IE indsætter default en lodret scrollbar medmindre man direkte fjerner den (f.eks. med en style-regel, der siger overflow:hidden; !-)

-- det betyder så også, at man altid skal tage højde for den, når man tænker i frames, for den optager jo noget plads, og vil derfor skulle lægges til bredden, så dokumentet skal være de der ca. 24px smallere end framen er !o]

3. Og så lagde jeg mærke til at du bruger åbning af et nyt billede direkte, din kunde vil sikkert være glad for: http://roenving.users.whitehat.dk/WD1ResizeTilBillede.html ...
Avatar billede tjp Mester
12. februar 2006 - 05:25 #2
Prøv evt. med 'scrolling="yes" i stedet for "auto" i 'forside.html':

<frame src="mainframe.html" name="mainFrame" scrolling="auto" marginwidth="default" marginheight="0">

Ændres til:
<frame src="mainframe.html" name="mainFrame" scrolling="yes" marginwidth="default" marginheight="0">
Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. februar 2006 - 10:51 #3
Hej igen
Jeg prøvede tjp forslag først da det lød overkommeligt og det virker.

Men roenvig's kommentar 3 lyder rigtig godt specielt det med billederne og jeg har lige været på din side og nappet javascript koden. Med hensyn til punkt 2, er det så en CSS style du taler om og/eller hvor skal den den ellers indsættes.

Punkt 1 er jeg ved at gennemgå på din fordi du har ganske ret med hensyn til søgemaskiner. Tak for et fyldestgørende og meget brugbart svar.

Jeg vil gerne give jer begge 30 point. Jeg kan dog slet ikke huske hvordan man giver point(har kun stillet et ? herinde før) og om det kan lade sig gøre.

MVH
Jensen65
Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. februar 2006 - 12:29 #4
Hej roenving.
Jeg har nu prøvet at bruge scriptet til billeder på 2 af billederne og det virker fint. Tak for hjælpen her.

Jeg er dog ikke helt med på det med søgemaskine og dine scripts.
Her dit script og imellem er mine spørgsmål:
I <body>-tagget (eller første <frameset>-tag) sættes dette ind i onload-eventen:
(har du i forvejen noget i onload, skal loadSource(); foran dette)

<body . . . onload="loadSource();">
???Skal det ind på hver side eller kun i framesettet, altå forside.html.???

Denne kode sættes ind i starten af <HEAD>-sektionen af hver indholds-underframe:
-- bemærk, at den midterste linje er een meget lang linje !-)

<script language="javascript" type="text/javascript">
  if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.indexOf(".dk/")+3)+"/index.html?"+escape(location.pathname))}
</script>
???Skal der stå hhtp://www.mariemarolle.com hvor der står .dk og hvad er det for et brugernavn du mener. Og skal index.html så ikke ændres til forside.html fordi min index.html er en velkomst side i flash???

Rød markering i kode betyder, at du sikkert skal ændre
-- øverst skal navnet selvfølgelig være navnet på din (i)frame
-- nederst skal der ændres, hvis du har et domænenavn, som ikke slutter på .dk

Eksempel: Dit domænenavn hedder etellerandet.dk/brugerNavn
Så skal .dk udskiftes med brugerNavn -- og 3 skal ændres til 10 (antallet af bogstaver m.v.)

??hvordan giver jeg dig yderligere 30 point for din hjælp??

MVH
Jensen65
Avatar billede roenving Novice
13. februar 2006 - 13:28 #5
Når du har lavet siden færdigt skal index-siden vel ligge direkte på hhtp://www.mariemarolle.com, så den skal være:

<script language="javascript" type="text/javascript">
  if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.indexOf("com/")+3)+"/index.html?"+escape(location.pathname))}
</script>

-- og loadSource-funktionen sætter du bare på frameset-tagget eller lægger i en script-blok således:

<script type="text/javascript">
window.onload = function(){
  loadSource();
}
</script>

-- i funktionen loadSource skal du så huske at rette frame-navnet til det rigtige !-)

-- og point kan du kun give til svar, der e4r lagt som sådanne, så du skal bede tjp om også at lægge et svar ...

-- og i et åbent spørgsmål kan du oppe til venstre under Funktioner finde "Afsæt flere point" !o]

-- fordelingen sker automatisk ligeligt, hvis du bare markerer de relevante navne i boksen til venstre, hvis du vil lave en anden fordeling, skal du bruge Avanceret-linket !-)

Velbekomme '-)
Avatar billede jensen65 Nybegynder
13. februar 2006 - 19:07 #6
Hej roenving
Jeg kom vist til at give dig alle pointene før jeg fandt funktioner, og fik sat yderligere point på højkant. Kan jeg så ikke give tjp point eller skal jeg oprette et nyt spørgsmål for at give ham point.

Med hensyn til dit svar er det rigtigt at index.html ligger på mariemarolle.dk, men det er som sagt bare en flash intro, så de skal helst ind på forside.html som indeholder framesettet. Kan det lade sig gøre?

Endnu en gang tak for hjælpen

MVH
Jensen65
Avatar billede roenving Novice
14. februar 2006 - 10:49 #7
-- det er vel .com ?-)

-- og hvis du skal det, skal du bare ændre filnavnet i strengen:

if(top.location==window.location){top.location.replace(top.location.href.substring(0,top.location.href.indexOf("com/")+3)+"/forside.html?"+escape(location.pathname))}

-- hvis du har 'lukket' et spørgsmål (dvs. accepteret et eller flere svar !-), kan du ikke gøre mere i det spørgsmål, så du må oprette et nyt, hvis du ønsker at uddele flere point ...

-- kig f.eks. på http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar !o]