Avatar billede symtech Nybegynder
10. februar 2006 - 18:27 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Mount flash drev

Jeg har en netværks switch, her er der et IDE flash drev som er gået ned.
Jeg prøver nu at få det til at køre i en PC, jeg har fundet en Boot CD. men jeg ved ikke noget om Linux, så jeg ved ikke hvordan jeg kan se det IDE flash (køre som HD).

Grunden til jeg prøver at bruge linux boot disk, er at der er et linux system på flash disken, der er et LILO boot på og jeg skal have kopiret en .img fil over.

Er der nogle der kan hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 17:29 #1
"der er et LILO boot på" >>>> vil det sige at du kan boote computeren på "DIMSEN" ??
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 07:58 #2
Ja, den er jeg med på, men bootet virker ikke og vil da heller ikke boote på en PC.
Jeg vil gerne kunne komme ind på disken uden at boote på den, for så kan jeg kopiere min image over så jeg kan få den op og køre.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 08:56 #3
"Ja, den er jeg med på," >>> Min kommentar 11/02-2006 17:29:53 skulle nu opfattes som et spørgsmål, men pyt nu med det. Jeg kender ikke sådan en DIMS du omtaler, men da det må antages at være en nymodens ting er der næppe nogle af mini-distroerne der genkender den. Den mest sandsynlige løsning vil nog være at tilgå DIMSEN fra en Live-cd f.eks. DAPPIX http://www.helgec.dk/dappix.html Hvis DIMSEN genkendes af Windows findes der dog også små freeware programmer der kan ordne det fra Windows, men det kræver at DIMSEN (ikke filsystemet) genkendes
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 10:59 #4
Ok.
Dimsen virker som en IDE disk, den kan ses af BIOS, men hvordan kan jeg se den, se hvad der er på den?
Det som køre på den normalt er noget LINUX og boot start er lilo.
JEg ved ikke noget om linx og derfor ved jeg ikke hvordan man mounter den, hvad den heder og hvordan man laver en "dos" dir.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 11:03 #5
"Dimsen virker som en IDE disk" Det har jeg forstået, men kører du den som slave på en PC hvor der i forvejen er er andet styresystem ??
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 11:05 #6
Hvis den kører solo på din PC burde den jo boote du skriver jo at du kører med LILO som bootloader
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 11:22 #7
Hvis din LILO bootloader er i orden bør du jo kunne sætte BIOS til at boote fra "DIMSEN"
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 11:25 #8
"jeg har fundet en Boot CD. men jeg ved ikke noget om Linux, " Mener du dermed at du har en Live-cd a.la. DAPPIX ??
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 11:56 #9
Ja, jeg kan boote på disken, men da os er beskadiet, kan jeg kun komme til lilo boot menu.
JEg prøver så at boote fra GNU GRUB v0.97 cd, her komme jeg fint frem. men jeg kan jo ikke finde ud af at mounte flash disken, jeg ved jo at systemet har fundet den, for Bios kan se den og den sider på IDE, der er ikke andre hd. i PCen.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 12:50 #10
OK jeg har gæster melder tilbage ved 14:00 tiden
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 12:55 #11
Men meget hurtigt, i konsollen skriver du fdisk -l -> klik enter så får du vist hvad din DIMS optræder som vi kalder det for X herefter skriver du i konsollen mount /dev/x /mnt -> klik enter, nu bør du kunne se indholdet
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 16:05 #12
Ja, nu kan jeg se den. men jeg gør nok noget galt.
Jeg skriver fdisk -l, så kommer 2 diske frem.
den ene ermin flash, -dev-sda1 og der er en * ud for
så skriver jeg mount /dev/hdc1/mnt
så siger den cant find /dev/hdc1/mnt in /etc/fstab ore /etc/mtab

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 16:30 #13
"så skriver jeg mount /dev/hdc1/mnt" Du skal skrive så skriver jeg mount /dev/sda1 /mnt præcis som jeg skriver vrker det ikke så prøv mount -t/dev/sda1 /mnt
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 16:30 #14
ikke /dev/hdc men /dev/sda1
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 16:31 #15
Rettelse!!
mount -t /dev/sda1 /mnt Jeg er tilbage efter 18:00
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 16:32 #16
ok, så siger den ikke noget, men hvordan kommer jeg så over på den?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 16:42 #17
Jeg er nødt til at gå igen  til kl. 18:00 ca "men hvordan kommer jeg så over på den?" browser dig frem til /mnt, that all!!
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 16:49 #18
det er ok.
Men jeg sider lidt fast.
hvis jeg skriver mc. kommer jeg ind i noget der liner norton, her kan jeg se filler
Men vis jeg går ind i /mnt kan jeg se bla. cdrom og dos og hd og mere.
men hvor er mit drev? skal der mere til end det jeg har lavet?
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 17:01 #19
er tilbage efter 19.30 skal lige ud og spise.
eller er jeg på MSN med mj@symtech.dk
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 19:09 #20
Ja nu skal jeg se "krøniken fra 20:00 til 21:00 men vi kan ta tage en omgang bagefter. Det er lidt af en gåde hvori dit problem ligger, vi må simpelthen snakke forbi hindanden et eller andet sted så prøv derfor dette.
Boot op som du tidligere har forklaret du gjorde, du skal være logget ind som "root" opret en mappe med kommandoen "mkdir /mnt/test" uden "" -> klik enter -> mount din DIMS med kommandoen mount -t /dev/sda1 /mnt/test -> klik enter -> skift til mappen med kommandoen -> cd /mnt/test -> klik enter nu skal du kunne se din DIMS ellers ligger problemet et andet sted
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 19:17 #21
Vil det fortsat ikke virke så prøv at tilgå DIMSEN fra Windovs http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm værktøjet virker hvis det ikke er REIZERFS og det anser jeg for lidet sandsynligt
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 19:24 #22
Jeg har lavet det du bad mig om , mkdir test
mount dev.
jeg kan nu via mc komme ind i test. men jeg kan ikke se noget der inde.
der bør være noget, men jeg kan ikke se nogert.

Jeg prøver lige det andet prog.
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 19:36 #23
Ok, det virker, nu kan jeg se min disk
Men hvordan får jeg noget ind?
Jeg har en fil som skal kopires ind på disken.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 19:47 #24
Lidt nærmere oplysninger er krævet, er det fra windows du kan se din DIMS hvor skal den ligge henne, jeg kender kun lidt til det program jeg linkede til jeg kører selv med reizerfs
Avatar billede symtech Nybegynder
12. februar 2006 - 19:52 #25
ja, det er fra windows, jeg kan se hele disken og i root ligger der en mappe "image" her i skal min img fil ligge, jeg kan godt hente filer ud af prog. men ikke smide noget ned på disken.
Jeg kan ikke få det til at køre nå jeg booter fa CD, jeg gøre som du siger, men der kommer ikke noget i mappen...... ved ikke helt hvad der er galt.
Håber du har input.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 20:00 #26
Ja så er det jo noget med tilladelser og den er lidt kryptisk at ændre fra Windows, hvis det er vigtigt for dig er jeg babge for at du enten må vælge den løsning med DAPPIX jeg skitserede 12/02-2006 08:56:35 eller finde en bruger i dit nabolag der har en Linux kørende, når det er skrevet forstår jeg dog stadig ikke hvorfor det ikke virker med den Linux distro du har. Jeg vender tilbage efter 21:15
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 21:24 #27
OK jeg har tænkt over problemet, jeg tror du har løsningen her.
du skal være logget ind som "root" opret en mappe med kommandoen "mkdir /mnt/test" uden "" -> klik enter -> mount din DIMS med kommandoen mount -t auto /dev/sda1 /mnt/test -> klik enter -> skift til mappen med kommandoen -> cd /mnt/test -> klik enter nu skal du kunne se din DIMS ellers ligger problemet et andet sted

Læg mærke til at ordet AUTO er blevet indsat efter "-t"
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 21:27 #28
Ordet AUTO angiver FILSYSTEM, hvis auto ikke accepteres skal du selv angive et filsystem det kan du sikker finde ved at skrive -> fdisk /dev/sda1 -> klik enter, du skal logge ind som "root" for at køre fdisk
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 08:14 #29
auto virker ikke.
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 08:16 #30
fdisk /dev/sda1 ->
så siger den device contains neither a vlid os p.table, nore sun, sgi ore osf disk label

?????

Men jeg kan se den fra win. med den app.
jeg ved ikke hvad der skal blive af mig.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 09:22 #31
prøv at udskifte "auto" med ext2 - hvis det ikke virker - ext3
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 09:23 #32
Ok, er lige ved at hente Knoppix
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 09:27 #33
"Ok, er lige ved at hente Knoppix" >>>> Klog beslutning (I hope)
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 09:31 #34
Samme her, er ved at være lidt træt af dette.
Men det er du jo nok også.......... ;-)
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 15:21 #35
LILO 22.6.1 boot:
Loading WS5000Switch........................
BIOS data check successful
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-3, errno = 2
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

Ja, nu fik jeg via Knoppix over på disken, men n så jeg booter min switch, kommer denne.
Jeg har en disk mere som har virket fint, men den vil heller ikke mere, det er efter jeg har prøvet alle de ting med fdisk og mount.....
Kan du have en ide=
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 15:38 #36
Ja men jeg skal sgu lige tænke det er 6 år siden jeg skippede LILO og gik over til GRUB
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 15:44 #37
Jeg har ikke tid før i aften men her er et par tips, problemet skyldes at den ikke kan mounte /filsystemet, det vil som oftest skydes at det er forkerte oplysninger der står i /etc/fstab prøv at se på dem og se om du selv kan finde ud af det jeg er tilbage ved 17:00 tiden det er naturligvis /etc/fstab på din DIMS,du kan redigere /etc/fstab via knoppix
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 16:12 #38
ok, nu er jeg bare helt nede!
Jeg kan ikke lige se hvad der er galt!
Men jeg ved jo heller ikke om der står det rigtige i
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 17:13 #39
Et af mine store problemer er jo at jeg ikke aner hvad DIMSEN er for en størrelse, du skriver "Jeg har en disk mere som har virket fint, men den vil heller ikke mere," betyder det at "DIMSEN" sidder i det samme "miljø" det jeg mener sidder "DIMSEN" lige nu i en computer og booter denne computer eller hvordan skal det forstås? prøv at paste /etc/fstab fra "DIMSEN" det er næsten altid fordi det er forkerte referencer der står i den fil. EKSEMPEL: rodpartition er opført som /dev/hda? når disken sidder i maskinen som IDE, du tager disken ud og sætter den til samme computer via USB, men nu er rodpartitionen ikke længere /dev/hda? men /dev/sda? det er sådanne fejl du skal kigge efter i din /etc/fstab, men prøv at paste /etc/fstab fra "DIMSEN"
Avatar billede symtech Nybegynder
13. februar 2006 - 17:26 #40
Har lige talt med en tekniker fra Symbol som jeg kender, han mener de har et image af disken som jeg kan køre over med ghost.
Det vil jeg lige prøve i morgen.
Men jeg tror du har ret.

Skal lige over på linux, så sender jeg fstab.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2006 - 15:34 #41
Lidt FEEDBACK ??
Avatar billede symtech Nybegynder
15. februar 2006 - 17:34 #42
Har ikke fået det løst, men de siger at de har et gamelt ghost og at det ikke er noget problem, så jeg lukker.

Mange tak for kampen!!!!!!
Avatar billede symtech Nybegynder
15. februar 2006 - 17:36 #43
Fik du point?
Eller har jeg lavet lort i den igen?
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2006 - 08:30 #44
"Fik du point?" Nej, men fik da tiden til at gå