10. februar 2006 - 08:45Der er
20 kommentarer og 1 løsning
ekstern jpg som knap
Hej jeg vil loade nogle små jpg filer ind i et movieclip som en slags oversigt, hvor jeg vil lægge en knap ovenpå movieclippet. Hvis jpgen ikke loader ind (enten ved en fejl eller hvis filen ikke findes) skal knappen ikke være aktiv... hvordan!?
tør man spørge hvorfor du vil hent SMÅ jpgs ind dynamisk og ikke bare have liggende i library?
det giver mening med STORE bitmap typer (for at få kb'sne ned og derved hurtig loadtid men små (jeg gætter på menu-størrelse) jpgs giver umidelbart ingen mening.
medminde selvfølgelig du bare vil fordi man kan ;-)
Fx hvis du har et MC med en preloader i for hver af de små thumbs kunne du jo enabled=false som standard på thumbs mc'erne og når den så har loadet 100% sæt enabled=true.. nu kender jeg ikke din opbygning men fx:
du har et mc kaldet thumbLoader som kun er i library
Det atatcher du så for hver gang der skal være et thumb dynamisk og sætter thumbLoader_1 (fx).billede="billedet.jpg";
inde i thumbLoader har du så fx din preloader:
this.createEmptyMovieClip("biledePlads", this.getNextHighestDepth()); this.biledePlads.loadMovie(billede); this.onEnterFrame = function() { var loadDone:Number = Math.ceil(this.biledePlads.getBytesLoaded()/this.biledePlads.getBytesTotal()*100); if (loadDone == 100) { _parent.enabled=true; } }; stop();
Ovenstående er slet slet ikke testet - men kan da altid prøve at fikse et eksempel senere hvis det er
Det skal opbygges sådan at en hovedside med 88 movieclips (knapper) skal loade eksterne (41x41 px), måske er det ikke nødvendigt at lægge preloader på!?
tanken er så at fortælle movieclippet at det skal opfører sig som en knap hvis billedet er loadet, ellers bare forblive et tomt movieclip.
knappens action skal væe noget i stil med:
on (release) { gotoAndPlay("billede11"); }
har du mod på at lave et eksempel - ville jeg blive glad!
jeg gik ud fra du lavede thumbs mc osv dynamisk ud fra xml data, så det har jeg også gjort i eksemplet, har brugt movieClipLoader i stedet for loadMovie da den giver bedre muligheder når det gælder sådan noget her...
I eksemplet siger xml filen at der er 4 billeder men kun 3 af dem eksistere og derfor kun de første 3 der vil få en onRelease mens den 4 bare står som en tom boks
Håber du kan bruge eksemplet, ellers skal du bare spørge :)
det virker helt prefekt! Mange tak for hjælpen! Det enste jeg har problemer med er at sende den frem til fx. "label1" ovs.
Jeg prøver med: /* når hvad der end er sendt til loadHandler er færdigt med at loade dette betyder at hvis vi sætter vores onRelease herinde vil den ikke komme på jpegs som ikke er loadet */ _mc.navn = _mc._parent.navn; //sæt navn i _nc til at være det vi satte fra xml _mc.onRelease = function() { //onRelease _root.gotoAndStop("frame + this.navn"); }; };
hmmm... jeg kan ikke få det til at virke mine billeder hedder 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg ovs.... kan jeg lokke dig til at sætte det i din fla? Så får du dobbelt points.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.