Avatar billede robertdhn Nybegynder
10. februar 2006 - 08:45 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

ekstern jpg som knap

Hej jeg vil loade nogle små jpg filer ind i et movieclip som en slags oversigt, hvor jeg vil lægge en knap ovenpå movieclippet. Hvis jpgen ikke loader ind (enten ved en fejl eller hvis filen ikke findes) skal knappen ikke være aktiv... hvordan!?

Tak!
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. februar 2006 - 11:24 #1
tør man spørge hvorfor du vil hent SMÅ jpgs ind dynamisk og ikke bare have liggende i library?

det giver mening med STORE bitmap typer (for at få kb'sne ned og derved hurtig loadtid men små (jeg gætter på menu-størrelse) jpgs giver umidelbart ingen mening.

medminde selvfølgelig du bare vil fordi man kan ;-)
Avatar billede webt Nybegynder
12. februar 2006 - 14:55 #2
Kunne jo også fx. være thumbnails til større billeder...
Avatar billede robertdhn Nybegynder
13. februar 2006 - 09:00 #3
Det kunne det, og det er det (thumbs – det er til en xml løsning hvor andre skal kunne opdatere et galleri nemt). Er der ingen bud på en løsning?
Avatar billede webt Nybegynder
13. februar 2006 - 11:44 #4
Hvordan er det opbygget?

Fx hvis du har et MC med en preloader i for hver af de små thumbs kunne du jo enabled=false som standard på thumbs mc'erne og når den så har loadet 100% sæt enabled=true.. nu kender jeg ikke din opbygning men fx:

du har et mc kaldet thumbLoader som kun er i library

Det atatcher du så for hver gang der skal være et thumb dynamisk og sætter thumbLoader_1  (fx).billede="billedet.jpg";

inde i thumbLoader har du så fx din preloader:

this.createEmptyMovieClip("biledePlads", this.getNextHighestDepth());
this.biledePlads.loadMovie(billede);
this.onEnterFrame = function() {
    var loadDone:Number = Math.ceil(this.biledePlads.getBytesLoaded()/this.biledePlads.getBytesTotal()*100);
    if (loadDone == 100) {
            _parent.enabled=true;
    }
};
stop();

Ovenstående er slet slet ikke testet - men kan da altid prøve at fikse et eksempel senere hvis det er

Mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
14. februar 2006 - 16:08 #5
Det skal opbygges sådan at en hovedside med 88 movieclips (knapper) skal loade eksterne (41x41 px), måske er det ikke nødvendigt at lægge preloader på!?

tanken er så at fortælle movieclippet at det skal opfører sig som en knap hvis billedet er loadet, ellers bare forblive et tomt movieclip.

knappens action skal væe noget i stil med:

on (release) {
gotoAndPlay("billede11");
}

har du mod på at lave et eksempel - ville jeg blive glad!
Avatar billede webt Nybegynder
14. februar 2006 - 21:50 #6
Skal prøve at nå et eksempel i morgen :)

Mvh
Martin
Avatar billede webt Nybegynder
15. februar 2006 - 10:51 #7
Så fik jeg smækket et eksempel sammen...
http://exp.martin-nielsen.com/686890

jeg gik ud fra du lavede thumbs mc osv dynamisk ud fra xml data, så det har jeg også gjort i eksemplet, har brugt movieClipLoader i stedet for loadMovie da den giver bedre muligheder når det gælder sådan noget her...

I eksemplet siger xml filen at der er 4 billeder men kun 3 af dem eksistere og derfor kun de første 3 der vil få en onRelease mens den 4 bare står som en tom boks

Håber du kan bruge eksemplet, ellers skal du bare spørge :)

Mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
15. februar 2006 - 20:30 #8
det ser jo ud til at virke helt perfekt!

det eneste jeg har problemer med er placeringen, se:
http://www.armedrob.dk/junk/load.jpg

Jeg har ændret på:
var bredde:Number = 47;
//bredden på thumbs movieclipet
var posX:Number = 53;
//start pos

Nu skal jeg ha' Y=118 og jpg nr. 12 skal komme i næste linie ovs.

+ sende actionen videre til " gotoAndPlay("billede11"); "
Avatar billede webt Nybegynder
15. februar 2006 - 22:27 #9
Jeg vender tilbage i morgen aften eller fredag med forslag.. har pt ikke tid

Mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
15. februar 2006 - 23:25 #10
cool... hvis du har tid og lyst!
Avatar billede webt Nybegynder
18. februar 2006 - 20:06 #11
Hej igen, ikke glemt dig,, eksempel i morgen hvis alt går efter planen :)

Mvh
Martin
Avatar billede webt Nybegynder
19. februar 2006 - 14:34 #12
Så er der eksempel med linieskift på ovenstående adresse

Håber det kan bruges
mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
19. februar 2006 - 17:31 #13
det virker helt prefekt! Mange tak for hjælpen!
Det enste jeg har problemer med er at sende den frem til fx. "label1" ovs.

Jeg prøver med:
    /*
    når hvad der end er sendt til loadHandler er færdigt med at loade
    dette betyder at hvis vi sætter vores onRelease herinde vil den ikke komme på jpegs som ikke er loadet
    */
    _mc.navn = _mc._parent.navn;
    //sæt navn i _nc til at være det vi satte fra xml
    _mc.onRelease = function() {
        //onRelease
        _root.gotoAndStop("frame + this.navn");
    };

Men det virker ikke...
Avatar billede webt Nybegynder
19. februar 2006 - 19:05 #14
simpelthen fordi this.navn indeholder 1.jpg 2.jpg osv

en lille quick workaround i stedet for at ændre på det kunne være:

var labelid:String=this.navn.slice(0,this.navn.length-4);
_root.gotoAndStop("frame"+labelid);

som burde gi frame1 frame2 osv osv med mindre dine billeder hedder noget andet end 1 2 3 4 5 osv i så fald vil den gi frameNavnPåBillede

Mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
19. februar 2006 - 20:06 #15
hmmm... jeg kan ikke få det til at virke mine billeder hedder 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg ovs....
kan jeg lokke dig til at sætte det i din fla? Så får du dobbelt points.
Avatar billede webt Nybegynder
19. februar 2006 - 20:16 #16
Selvfølgelig, den skal bare gå til frame1 label når der klikkes på billede 1 frame2 label når 2 osv osv?
Avatar billede webt Nybegynder
19. februar 2006 - 20:21 #17
Hermed gjort
Avatar billede robertdhn Nybegynder
19. februar 2006 - 20:30 #18
den aller sidste ting er at thumbsne (movieclipsne) skal fjernes på de efterfølgende frames.
Avatar billede webt Nybegynder
19. februar 2006 - 20:42 #19
Tilføjet funktion removeClips som kaldes når der klikkes på thumb...

Mvh
Martin
Avatar billede robertdhn Nybegynder
19. februar 2006 - 20:56 #20
så er den hjemme! MANGE TAK!
Avatar billede webt Nybegynder
21. februar 2006 - 17:05 #21
Så lidt :) skulle det være en anden gang

Mvh
Martin