Avatar billede Simon Praktikant
09. februar 2006 - 08:55 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

referere til andre elementer i en xml

Jeg har en xml-fil som nedenstående, hvor nogle af elementerne er fuldstændig identiske. F.eks. har bog 1 og 2 fuldstændig samme forfatterinfo. Kan disse info ikke placeres ét sted, og stadig bevare strukturen i xml-filen?

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<root>
  <bog bognavn="bogtitel 1">
      <forfatter>
        <forfatterinfo info="navn">olsen</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="by">lilleby</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="tlf">12345678</<forfatterinfo>
      </forfatter>
  </bog>
  <bog bognavn="bogtitel 2">
      <forfatter>
        <forfatterinfo info="navn">olsen</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="by">lilleby</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="tlf">12345678</<forfatterinfo>
      </forfatter>
  </bog>
  <bog bognavn="bogtitel 3">
      <forfatter>
        <forfatterinfo info="navn">hansen</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="by">storeby</<forfatterinfo>
    <forfatterinfo info="tlf">87654321</<forfatterinfo>
      </forfatter>
  </bog>
</root>
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2006 - 09:33 #1
Det kommer helt an på hvordan din XML fil bruges - hvis du selv parser filen kan du jo bestemme dig for et system - jeg har f.eks. tit gjort noget i denne stil:

<bog bognavn="bogtitel 1">
  <forfatter id="F001olsen">
      <forfatterinfo info="navn">olsen</<forfatterinfo>
      <forfatterinfo info="by">lilleby</<forfatterinfo>
      <forfatterinfo info="tlf">12345678</<forfatterinfo>
  </forfatter>
</bog>
<bog bognavn="bogtitel 2">
  <forfatter ref="F001olsen">
</bog>

- altså at referere til en tidligere defineret forfatter vha. et unikt ID

Men der er flere muligheder, alt afhængig af hvad du skal bruge det til.

/CS
Avatar billede Simon Praktikant
09. februar 2006 - 10:21 #2
Altså jeg kan ikke få det til at virke.
Når jeg bruger din kode får jeg en fejl "tag was not closed".
Hvis jeg så sætter en slut-tag på ("</forfatter>") får jeg ingen fejl, men så er forfatter-feltet tomt for "bogtitel 2".

Jeg tilgår xml'en med xpath fra C#.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2006 - 11:32 #3
OK - uddybende forklaring: (Og ja min fejl - glemte at lukke <forfatter>)

Du kan ikke få det til at virke automatisk. Det var derfor jeg skrev det med "hvis du selv parser..." - jeg formatterer vha. XSLT, så her kan jeg automatisk generere de rigtige data for <forfatter> elementer med en ref attribut.

Da du bruger XPath kan du jo teste om forfatter har en ref attribut ("forfatter[@ref]") og derefter hente info fra den rigtige (content = doc.selectSingleNode("//forfatter[id=$$ID-HERE$$]")  -- Pseudo C#/XPath kode !!

/CS
Avatar billede Simon Praktikant
09. februar 2006 - 12:46 #4
Ok, så det jeg spurgte om kan ikke helt lade sig gøre. Eftersom dit svar var korrekt er pointene dine.

Tak for hjælpen.