Avatar billede amnesia5230 Nybegynder
07. februar 2006 - 11:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Visual Basic, kasseapperat, databaseproblem

Jeg er temmelig ny til programmering i Visual Basic. Programmering generelt faktisk. Men jeg vil gerne have hjælp til en løsning på den opgave jeg har sat mig selv.

Jeg ønsker at lave et program i Visual Basic 6, som skal fungere som kasseapperat for en fiktiv restaurant.

http://peecee.dk/?id=28209 <- Programmet kommer til at se således ud, hvor der i de 4 ComboBoxe skal være mulighed for at vælge forskellige retter og drikkevarer, angive antal i TextBoxene ved siden af og dernæst indsætte navnene på retterne og priserne i TextBoxen ved siden af.

Jeg har en anelse om at det vil være bedst at bruge en form for database, til at opbevare priser og navne - som så bliver hentet ind i mine ComboBoxe fra databasen.
Dette kunne jeg godt bruge en udførlig guide til, da jeg ikke rigtig har fået meget ud af dem jeg har fundet rundt omkring på nettet.

Knappen Beregn skal så bruges når man er klar til at få den samlede pris af de retter og drikkevarer, som kunden har fået.
Er der nogen enkel måde at samle disse priser på regningen og få dem regnet sammen ved tryk på Beregn?

Mit primære problem er dog at få mine ComboBoxe til at arbejde sammen med et eller andet sted hvor man kan hive priser og navne ud fra, så dette er langt det vigtigste at få fikset.

Jeg håber og tror på der er nogen derude, der kan hjælpe en nybegynder som mig igennem denne lille udfordring :)
Avatar billede joern Nybegynder
07. februar 2006 - 13:28 #1
Hej.

Jeg havde på et kvarter skrevet et meget langt svar, da jeg sendte forsvandt det i cyberspace :-(
Avatar billede amnesia5230 Nybegynder
07. februar 2006 - 13:53 #2
Det var meget trist :-/
Avatar billede joern Nybegynder
07. februar 2006 - 16:43 #3
Ja, jeg håber ikke det haster.  Gider gentage i morgen.  Det bliver altid bedre anden gang.  Men noget af det jeg skrev var:  Find nogle tutorials.
Avatar billede amnesia5230 Nybegynder
07. februar 2006 - 20:44 #4
Jeg har kigget en del på tutorials og kan også loade noget af min Access database i min program, jeg ville bare gerne have nogen input fra nogen der vidste hvordan den skulle skæres også :)
Avatar billede amnesia5230 Nybegynder
08. februar 2006 - 14:34 #5
Nu har jeg så fået min database til at placere navnene på retterne i mine comboboxe, hvilket er rigtig godt.

Næste problem, som så vil give mulighed for at score point er at kunne få programmet til at når jeg angiver et tal i boxen ved siden af mine comboboxe, trykker på indsæt - så skal programmet udføre et regnestykke hvor prisen fra tabellen i databasen bliver ganget med det antal varer der er købt og skrive det i min regning textbox.
Der skal så angives antal, navn på ret/drik, stk pris og samlet pris i REGNINGs textboxen - ved tryk på indsæt.

Hvis i forstår hvad jeg mener :)
Avatar billede joern Nybegynder
14. februar 2006 - 00:42 #6
Hej Mark.

Da jeg så, at du begyndte med Access og SQL ville jeg ikke blande mig, for mit forslag til løsning bruger ikke en database men rene ascii-filer.  Når du opretter en fil der f.eks. ser således ud:

Abemad
21.50
Bananasplit
26.00
Citronfromage
16.00

Så kan du læse filen således
Dim a as Integer
Dim pris as Single
Dim data (100, 3), sti as string      'sti er path til din datafil

Open sti og "\menu.dat" for input as #2
  Do while EOF(2) = False
    For a = 0 to 2
      Line Input #2, data(n ,a)
    Next a
    listmenu AddItem data(n , 1) & space(10) n
    n = n +1
  Loop
Close #2

Når du klikker på en post i listen viser index'et n hvilken det er og du finder prisen som data (n, 2)

Sub Listmenu Click()
  n = val(right(listmenu.text,3))
  Text(1).text = data(n, 0)          'nummer på menukort
  Text(2).text = data(n, 1)          'navn på retten
  Text(3).text = data(n, 2)          'pris på retten

  I et  tekstfelt 'textantal' indtastes antal
  pris = val(textantal.text) * val(text(3).text)    eller direkte til et felt

  textpris.text = val(textantal.text) * val(text(3).text)

Hvis dette giver mening, kan jeg hjælpe dig.  Men gør det ikke det, må du altså øve dig først.  Ingen gider skrive en lærebog på Eksperten eller HOL.

Der kan måske være små fejl i ovenstående, der er ikke testet i en form.