Avatar billede vskjgh Nybegynder
05. februar 2006 - 22:18 Der er 4 kommentarer

Komma seperede filer

Jeg modtager sådan nogle fra pbs og multidata.
Hvordan kan man få dem ind i et regneark så de kan bruges til noget fornuftig og hvor kan man få noget literatur om dette emne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2006 - 22:20 #1
Som skrevet er kolonnerne separerede med kommaer.

Det er faktisk bare at åbne det i Excel. Så vil Excel starte en konverteringsprocess, hvor den spørger nærmere ind til, om man mener layoutet ser fornuftigt ud. Det burde faktisk give sig selv...
Avatar billede cpufan Juniormester
05. februar 2006 - 23:46 #2
det skal så ikke bare åbnes,
men start et tomt dokument, og vælg importer i fil-menuen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2006 - 08:26 #3
Hmm - ja, det er korrekt. Excel forstår som sådan .CSV filer, men en hurtig test for mig selv, beviste godt nok at den ikke blev åbnet korrekt formatteret.

Og i min Excel 2003 er Import punktet rykket hen under "Data"->"Importer eksterne data"->"Importer Data"

Du vælger "Alle filer" og åbner filen - og denne gang skulle det gerne være i "Guiden Tekstimport" som skulle give sig selv...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2006 - 08:31 #4
For hurtigt at plotte ud, hvad du skal vælge, så:

1. Vælg "Afgrænset", og lad typisk resten være standard (tjek evt. feltet "Filoprindelse" for hvilket tekstformat det er i. Typisk vil det være PC-8).
Next->
2. hak "komma" af som "afgrænser". (eller semikolon, eller hvad der nu er brugt til adskiller).
Next->
3. Marker hvad de enkelte kolonner er for en type data (dato, tekst, valuta o.s.v.)
Udfør.....

Det skulle være det hele.

Men jeg synes dog jeg plejer at få muligheden for også at markere kolonneoverskrifter - så har du mere avanceret data end mine hurtige "testdata", kan det ske du ryger gennem flere punkter...