Avatar billede louis_dk Nybegynder
03. februar 2006 - 21:53 Der er 3 kommentarer

Menu-problem

Hej
Jeg vil gerne have en menu der kan være på flere forskellige sider, men rettes fra èn side/fil. Dvs. jeg vil ikke både skulle lave om på en css-fil og en php-fil kun én fil. Når mn er inde i et punkt i menuen skal det punkt man er inde på oppe i menu ikke være understreget og hellerikke være et link.
Den skal ligne det jeg har på www.louis.dk og www.underholdning.louis.dk i toppen. Jeg lægger det nye design på de andre sider når jeg har lavet menuen i PHP.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2006 - 22:01 #1
Nu kan det godt være jeg ikke lige er den hurtigste scooter på havnen, men da der ikke er meget design over menuen, er det vel bare at oprette en fil, og sætte menuen op som du gerne vil have den med css og korrekte links, for derefter med php at inkluderer filen vedhjælp af include() eller require().

Man kunne så gøre det smarte at lave den som en klasse, så når du inkluderer filen, kunne dynamisk for hver side ændre henvisningerne.
Avatar billede louis_dk Nybegynder
04. februar 2006 - 10:51 #2
? Prøv lige at beskrive ovenstående mere detaljeret.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 11:10 #3
Menuen lægges i en ekstern fil, hvor du opsætter som den ønskes.

Man kunne så forestille sig to muligheder.
1. At man hentede indholdet af menuen frem ved brug af http://dk.php.net/include eller http://dk.php.net/require

2. Men kunne også forestille sig man lavede en klasse i sin ekstern fil, som jo netop indeholder menuen. På den måde ville man kunne lave en dynamisk menu, men som alligevel havde det korrekte udsende.

Klassen kunne være som følgende, hvor du ved at kalde generate_link med dens to parametere lægger et nyt link i variablen $link som er et array.

Men det kommer naturligvis an på hvad du skal benytte menuen til.

class menu {
    var $link = array();

    function generate_link($url, $txt) {
        $this->link[] = "<a href=\"$url\">$txt</a> \n";
    }