Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 19:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Distinct, hvor man tæller hvor mange ens der er

Hejsa,

Jeg har lavet dette:

$arkiver = mysql_query("SELECT DISTINCT arkiv FROM billedarkiv order by arkiv");

while($arkiv = mysql_fetch_array($arkiver)){

echo"<li><a href='?side=admin_billedarkiv&arkiv=$arkiv[arkiv]'>$arkiv[arkiv] ($antal billeder)</a></li><br>";

}

Hvordan får jeg den til at tælle hvor mange den merger med distinct?

COUNT as ???

...hvordan er det nu?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
02. februar 2006 - 20:08 #1
$antal_billeder = mysql_num_rows($arkiver);

så har du antal unikke billeder.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 20:14 #2
Nej, ideen var at den skulle vise hvor mange billeder der er i hvert arkiv...

Arkiv1 (15)
Arkiv2 (3)
Arkiv3 (21)

osv...

Jeg er ret sikker på at det er noget med "COUNT as" i mysql-kaldet - men er ikke sikker!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 20:33 #3
Mener du

  SELECT COUNT(*) AS antal FROM billedarkiv GROUP BY arkiv

?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
02. februar 2006 - 20:48 #4
okey den står jeg så lige af på. *G*

Erik nu du er her, gider du så kigge på mit spørgsmål ?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 20:52 #5
Som erik skriver:

$arkiver = mysql_query("SELECT COUNT(*) AS number, arkiv FROM billedarkiv GROUP BY arkiv ORDER BY arkiv");

while($arkiv = mysql_fetch_array($arkiver)){

echo"<li><a href='?side=admin_billedarkiv&arkiv=$arkiv['arkiv']'>$arkiv['arkiv'] ($arkiv['number'])</a></li><br>";

}
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 20:54 #6
Hverken $antal eller $arkiv[arkiv], bliver nu vist...

---

$arkiver = mysql_query("SELECT COUNT(*) AS antal FROM billedarkiv GROUP BY arkiv");

echo"<table>";

while($arkiv = mysql_fetch_array($arkiver)){

echo"<tr><td><li><a href='?side=admin_billedarkiv&arkiv=$arkiv[arkiv]'>($antal) $arkiv[arkiv]</a></td><td>(<a href='?side=admin_billedarkiv&arkiv_status=$arkiv[arkiv]&aktiv=1'>Aktivér</a>, <a href='?side=admin_billedarkiv&arkiv_status=$arkiv[arkiv]&aktiv=0'>Deaktivér</a>)</li></td></tr>";

}

echo"</table>";

---
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 20:56 #7
...ved at ændre $antal til $arkiv[antal] kom antallet frem... men stadig ikke noget $arkiv[arkiv]
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 21:16 #8
Hvis det hjælper noget til debugging arbejdet, kan jeg fortælle at $arkiv[arkiv] vises hvis "COUNT(*) AS antal" erstattes med "*" - Men så kommer antallet jo selvsagt ikke med!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 21:18 #9
Vil du ha' arkiv med, må du ta' arkiv med

$arkiver = mysql_query("SELECT erkiv,COUNT(*) AS antal FROM billedarkiv GROUP BY arkiv");
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 21:19 #10
Ja, og jeg kan slet ikke ramme de rigtige taster. Een gang til:

$arkiver = mysql_query("SELECT arkiv,COUNT(*) AS antal FROM billedarkiv GROUP BY arkiv");
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 21:38 #11
ej> Du samler stadig ikke på point?

...ISF deler jeg med blackscorpion...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. februar 2006 - 21:43 #12
Nej, jeg samler ikke på point, og jeg har intet imod at du giver point til een, der ikke har bidraget til løsning af dit problem.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
02. februar 2006 - 22:25 #13
Well, det er jo tanken der tæller!

...Jeg er nu også mere til et pointløst forum! - http://ubuntuforums.org f.eks...
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
04. februar 2006 - 08:21 #14
hey hey hey... kom da med hvordan han talte det hele op. :P
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 12:15 #15
rebuilder, har du prøvet med min ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2006 - 13:46 #16
Hvis vi skal diskutere point-pjat, så har du vel lagt mærke til at wicez kom med den løsning du bruger. Jeg havde ikke sat `arkiv` på, så du bare fik en samling meningsløse tal. Skulle der derfor deles point ud for konstruktiv hjælp i dette spørgsmål burde de gå til wicez. Men jeg er ligeglad ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 14:43 #17
Tjah det er heller ike vigtigt for mig - jeg finder det bare underligt, at jeg kom med en fungerende løsning forholdsvis lang tid før du spurgte om alt det med arkiv.