Avatar billede rahtt Nybegynder
02. februar 2006 - 18:02 Der er 7 kommentarer

Hvad for et kamera skal jeg vælge?

Hej eksperter!

Jeg har i et stykke tid gerne ville have et digital Kamera, efter lang tid undersøgen rundt omkring, er jeg kommet frem til to.

Canon S2 SI
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139442

Olympus SP-500 UZ
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=155346

Det er primært den høje optisk zoom der tiltaler, men der er ca 1000kr i forskel.
Har ladet mig fortælle at olympus ikke har anti ryste funktion. ved ikke om det er noget man kan undvære...

hvis nogen har et tredje forslag, lytter jeg også gerne

-Rahtt
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. februar 2006 - 20:53 #1
Har selv haft dette her i 3-4 måneder og det er FEDT!!
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149318
---shit, det er allerede faldet til den pris jeg gav i Tyskland :-(

og JA, jeg ved godt det hverken er Canon eller Nikon (det har jeg også haft), men hvis du læser test på disse to ekspert-sider, så kan du selv bedømme... mit bud er (efter selv at have brugt maaaange timer på at vælge) at du vil blive fuldt tilfreds med dem alle!!

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz5-review/index.shtml
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/
-begge steder vist i sølv-udgaven
Citat:
"There is so much to like here - and so little to complain about - that the DMC-FZ5 has to come highly recommended, and certainly has to make its way to near the top of the list for anyone looking for an affordable, compact super zoom camera."

Du kan garanteret også finde de andre kameraer i deres anmeldelser, hvis du vil checke det med billedstabilisering. Det er en fin ting - selvfølgelig især med stor zoom - men ved lavere zoom og god belysning er det ikke altafgørende..

Jeg synes i øvrigt ikke forskellen fra 4-12 x zoom er så overvældende som fra 0-4, men mit vigtigste kriterie var nu også mega-zoom..
Jeg har uploadet billeder fra mit Panasonic-kamera i beskeden nedenfor... ikke særlig gode billeder overhovedet, men bare en lille smagsprøve på nogle muligheder...
http://www.eksperten.dk/spm/673425
Avatar billede ztyxx Nybegynder
02. februar 2006 - 21:38 #2
uffesteenberg det ser ud til at være et fint kamera, hvor hurtig er lukkerens reaktionstid fra du trykker til billedet er taget, jeg er selv på udkig efter noget lignende, men det skal reagere hurtigt da jeg skal fotografer hovedsaligt dyr i bevægelse
Avatar billede rahtt Nybegynder
03. februar 2006 - 09:46 #3
det ser også ud til atvære et godt kamera... nu har jeg så 3 at skal tage stilling til.
Avatar billede uffesteenberg Novice
05. februar 2006 - 11:32 #4
Mht. reaktionstid og lukkertid kopierer jeg lige fra anmeldelserne:

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz5-review/index.shtml
Panasonic has added a new high speed autofocus feature to the FZ4 and FZ5 and boy is it nice. When this option is used, the FZ5 focuses as quickly as any fixed-lens camera out there. The catch is that the LCD and EVF freeze briefly while the camera is focusing. If you don't want the freeze you must use the old focus modes, which are still available.

Anyhow, with the high speed focus mode turned on, the camera focuses VERY quickly -- we're talking 0.2 seconds here folks. The regular focus modes are more like 0.4 - 0.6 seconds. Do note that in hard-to-focus situations those numbers can be a bit higher (over one second). Low light focusing was above average thanks to the FZ5's AF-assist lamp. It's too bad that the EVF and LCD are so hard to use in those situations!

Shutter lag was low, even at slower shutter speeds where it often occurs.

Shot-to-shot speed is excellent, with a delay of a little over a second before you can take another shot, assuming the post-shot review feature is turned off. If you shoot in TIFF mode there can be a delay of 11 seconds while the image is saved, although you can reduce this delay dramatically by using a high speed SD card.

To the right of the mode dial is the is the burst mode button. There are three burst modes on the FZ5: high speed, low speed, and infinite. In high speed mode you can take up to 4 photos at the highest quality setting at 3 frames/second. Low speed mode also records 4 photos (7 at the lower quality setting) but at 2 frames/second. Infinite mode will keep shooting at about 2 frames/second until the memory card is full -- a high speed SD card is recommended for this. The LCD and EVF don't "black out" between shots (though there's a slight pause), so you should be able to track a moving subject.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/page4.asp
The DMC-FZ5's predecessor featured the debut of Panasonic's new Venus II engine, which - amongst other things - is designed to speed up operation (something it does very well). Like the FZ3, the FZ5 feels very responsive in use - certainly better than we might expect from an 'entry level' super zoom. The only slightly disappointing results are those for power up and power down, which are mostly taken up with the extending and retracting of that big 12x zoom. Once the camera is powered up it is able to keep up with all the action (save for the occasional focus hunting when using the long end of the zoom in low light).

Som en af fordelene ved FZ5 nævner anmeldelsen "very fast operation"

Denne anmeldelse har også en detaljeret tabel med diverse. reaktionstider.

Jeg har ikke prøvet burst mode/continuos endnu, men det lyder til at være anvendeligt ved fotografering af dyr..

PS: Så vidt jeg er orienteret har man ret til at bytte kameraet, hvis det ikke lever op til ens forventninger...det kender jeg flere, der har gjort. Så smut evt. ned i en forretning og køb kameraet og prøv det af i et par dage..
Avatar billede ztyxx Nybegynder
05. februar 2006 - 19:21 #5
uffesteenberg> tak skal du have, jeg har nu fået mig et kamera, det endte med at blive et Olympus C-70 ZOOM, normal butikspris er ca 4.000,- men Merlin har tilbud på det, prisen er 2.999,- hvilket også er billigere end det kan findes til på edbpriser.dk.
Mht lukkertid så fandt jeg så også ud af at det naturligvis har med størrelsen af billederne at gøre, og dette kamera har som største format 3072 x 2304, hvilket jo langt overstiger hvad man normalt har brug for (det svarer til et billede på ca 118 x 80 cm), jeg har leget med at tage billeder på de laveste størrelser, 640 x 480 og 1280 x 960, og det bliver meget fine billeder, og reaktionstiden er god.
Avatar billede planb Nybegynder
11. februar 2006 - 00:39 #6
jeg kan ikke se ideen med at købe et kamera i den størrelse, endten kan du ligså godt købe et helt lille digitalt kamera eller også skulle du over veje at købe et digitalt spejlrefleks kamera.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. februar 2006 - 02:41 #7
prisen er anderledes....