Avatar billede larserik Nybegynder
01. februar 2006 - 00:00 Der er 7 kommentarer

Paging i PHP

Har noen et kode eksempel på paging? Foreksempel max 1500 characters per side.

:-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. februar 2006 - 07:00 #1
Hvor gemmer du dine data?
I en database?
Avatar billede larserik Nybegynder
01. februar 2006 - 15:03 #2
ja mysql
Avatar billede basementjack Nybegynder
02. februar 2006 - 21:07 #3
Kilde: http://www.php-mysql-tutorial.com/php-mysql-paging.php
------
Kort sagt benytter man sig af at MySQL accepter SQL som ser sådan har ud:

SELECT val FROM randoms LIMIT 0, 20

Hvilket betyder at den starter fra det første resultat og tager de første 20 resultater. På anden side vil man så bruge:

SELECT val FROM randoms LIMIT 20, 20

Så den starter fra det 20. resultat og tager de næste 20.
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. februar 2006 - 21:29 #4
Ja, men som jeg forstår det, så skal vi jo ind og lave nogle counts på tal som bliver skrevet ud.
Dog forstår jeg ikke helt meningen med 1500 tegn pr side?
Hvorfor ikke 10 rækker eller 20?
Avatar billede larserik Nybegynder
03. februar 2006 - 22:08 #5
jeg skal hente ut data fra 1 række og 1 field som heter article, jeg vil ha 1500 tegn før den skal fortsette og skrive ut teksten på neste side. det er 1 lang article som skal deles opp over flere sider.
Avatar billede basementjack Nybegynder
03. februar 2006 - 22:16 #6
Jamen bliver det så ikke bare at smide dataen ud, og sige:
$page = 1; # skal nok sættes dynamisk fx fra querystringen.
$going_to_print = substr($data, $page*15000, 15000);

Men det tager ikke hensyn til at dele ord op..
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. februar 2006 - 22:17 #7
Så kunne du lave en side i stil med:

link.php?artikel=1&offset=3000

artikel = 1 bruges til at udtrække artiklen
SELECT * FROM artikler WHERE id = artikel LIMIT 1

Og så:
SELECT SUBSTRING(tekst,offset,1500) FROM artikler WHERE id = artikel LIMIT 1

offset skal så øges for hver side til fra 1500, 3000, 4500 osv...

Ligeledes skal du lave en strlen(tekst) inden du laver nogle offsets.