Avatar billede karsten_quist Nybegynder
27. april 2001 - 20:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

rs232 kommunikation

Jeg benytter komponentet MSComm til at modtage data på com1, men når jeg modtager \"karakteren\" NULL (ASCII-værdi 0) og vil gemme det i en variabel får jeg fejlen: \"Invalid procedure call or argument\"
- og det er lige meget hvilken type variabel jeg bruger.
Er der nogen der kan hjælpe ???
Avatar billede psylocke Nybegynder
27. april 2001 - 21:22 #1
Nu er jeg ikke lige en haj til VB, men som regel er null ikke en egentlig værdi, men rettere mangel på en værdi. Derfor kan null ikke lægges ind i en variabel, det kunne måske løses med en simpel null-catch?
f.x:
if (data == null)
  {sæt en ny variabel til 0, eller gå videre, eller på anden vis ignorer null, alt efter behov}

Avatar billede microtec Nybegynder
27. april 2001 - 22:04 #2
Jeg havde det samme problem med en tilsvarrende komponent til Delphi.
Problemet var at karakteren-NULL benyttes til at terminerer tekst-stringe i Windows.

Da jeg skulle lave software til begge ender af RS232 forbindelsen, løste jeg problemet ved at undgå værdien NULL.
Avatar billede jespernaur Nybegynder
27. april 2001 - 22:12 #3
Se i første omgang

http://msdn.microsoft.com/library/devprods/vs6/vbasic/comm98/vbobjcomm.htm

men i særlig grad

http://msdn.microsoft.com/library/devprods/vs6/vbasic/comm98/vbpronulldisc_comm.htm

Når der tales om serielt input fra en COM-port, er ASCII tegnet 0 i høj grad en
lovlig værdi, fuldstændig i lighed med alle de andre tegn fra 1 til 255.

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede microtec Nybegynder
27. april 2001 - 22:53 #4
jespernaur >> Meget enig i at ASCII NULL er en lovlig værdi.

Mit problem skyldes en dårlig skrevet Delphi komponent. Hver gang den læste NULL fra recieve-bufferen, opfattede den det som værende en string-terminering, hvorefter der ikke blev læst mere.
Det er dårlig programmering, helt klart. Desværre havde jeg ingen source så det kunne ændres.
Avatar billede nolle_k Nybegynder
28. april 2001 - 15:52 #5
data == NULL vil ikke fungere!!

I VB gør du følgende!!

if(IsNull(data)) then
  data = 0
end if

Nolle_K
Avatar billede scb Praktikant
28. april 2001 - 15:56 #6
Prøv i properties for MSComm at sætte NullDiscard til True, det er muligt at det hjælper.
-SCB
Avatar billede karsten_quist Nybegynder
28. april 2001 - 16:06 #7
microtec >>
Jeg her ikke mulighed for at undgå at sende null, da alle værdier fra 0 til 255 skal kunne sendes.

jespernaur >>
Det du gav mig links til er det samme som der står i hjælpefilen til VB, og det har jeg gennemlæst. Men uden held.

nolle k >>
Måden du foreslår at teste på er smart nok, men problemet er bare at når man tester med if-sætningen bliver karakteren slettet fra reciverbufferen. Og hvis karakteren ikke var null så er den blevet slettet.
Avatar billede karsten_quist Nybegynder
28. april 2001 - 16:07 #8
scb >>
Det kan jeg ikke gøre, fordi jeg skal bruge alle værdier fra 0 til 255
Avatar billede nolle_k Nybegynder
28. april 2001 - 16:32 #9
Ja så er det et problem???!!
Avatar billede karsten_quist Nybegynder
28. april 2001 - 18:08 #10
I skal alle sammen have mange tak fordi i gad svare på mit spørgsmål, selv om i ikke kunne give mig løsningen. Jeg kom selv frem til den, og den kan ses her under.

Dim char as String
Dim Data as Byte
char = MSComm1.Input
If (char = \"\") Then
Data = 0
Else
Data = Asc(char)
End If