Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2006 - 17:54 Der er 16 kommentarer

Få oplyst antal RAM på en PC?

Hvor finder jeg hvor mange RAM der er i en PC, gik ud fra det var noget man kunne finde i registry, men har ledt uden held..
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 18:06 #1
kontrolpanel >> system >> fanebladet generelt.. burde stå nederst. ellers hent everest home edition her http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1072  det kan fortælle dig meget nyttigt om din PC, bla antal ram, ram type osv
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2006 - 18:14 #2
Hmm, nu var det hvordan jeg får det via C# (emnet det er oprettet under) men ellers tak...
26. januar 2006 - 18:15 #3
<donby>: Her menes nok via  C#  ???

Ellers en hurtig ->
[WindowsTast][Break]
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 18:24 #4
DOOOHHHHHH sorry drenge, har ikke sovet i 24 timer pga eksamen og har lettere kaffe delirium ;-)
Avatar billede nielle Nybegynder
26. januar 2006 - 18:50 #5
F.eks. ved at bruge WMI:

using System;
using System.Management;

namespace e683003
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            string sql = "SELECT TotalPhysicalMemory FROM Win32_LogicalMemoryConfiguration";
            ManagementObjectSearcher mos = new ManagementObjectSearcher(sql);

            ManagementObjectCollection moc = mos.Get();
            foreach (ManagementObject mo in moc)
            {
                Console.WriteLine(mo["TotalPhysicalMemory"] + " MB");
            }

Denne løsning kræver at du ska tilføje Windwos.Management.dll under dine references.

Mere om Win32_LogicalMemoryConfiguration her:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/wmisdk/wmi/win32_logicalmemoryconfiguration.asp
Avatar billede mortenandersen53 Nybegynder
26. januar 2006 - 21:45 #6
Højre klik på dennecopmuter og nederst på generelt kan du se hastighed på CPu og hvor mange ram du har i din pc
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 21:48 #7
der er vist en til med kaffe delirium
Avatar billede mortenandersen53 Nybegynder
26. januar 2006 - 22:30 #8
Why den fortæller jo hvor mange ram der er i hans comp..
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 22:32 #9
prøv at læs de tidligere indlæg, han vil vise mængden af ram via noget C# kode, altså skrive et program der bla. kan vise mængden af ram.. prøv nu at læse indlæggene igennem
Avatar billede mortenandersen53 Nybegynder
26. januar 2006 - 23:00 #10
når..hehe glemte at kigge det ordenligt igennem..Ups hehe
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 23:02 #11
du kan se jeg var lige så smart he he... kaffe delirium, kan ramme hvor som helst, når som helst.. ;-)
Avatar billede spif2001 Nybegynder
27. januar 2006 - 08:23 #12
Bare lige for at være pedantisk :P, men returnerer Management ikke den værdi i Kilobytes?

Bare det at mit system siger jeg har 2087656 MB RAM - gid det var så vel, meeeen....
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2006 - 08:27 #13
Godt med nogen pedanter en gang i mellem :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2006 - 08:43 #14
Hmmm.... Ifølge Micrisofts egen dokumentation:

"Total amount of physical memory as available to the operating system. This property is no longer supported. You should use the TotalVirtualMemorySize property in the CIM_OperatingSystem class instead."

Den har jeg så prøvet, men den giver bare et helt andet tal. Dette er jo ikke så underligt eftersom at der jo er forskel på Physical og Virtual, men hvor skriver de det så? Og hvad er det rigtige hvis man ikke bør bruge TotalPhysicalMemory mere?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
27. januar 2006 - 08:45 #15
En anden lille ting er, at Win32_LogicalMemoryConfiguration ikke længere er "supported".

Fra Nielle's link:

This class is no longer supported. Use the Win32_OperatingSystem class instead.

Men Nielle's kode virker stadig:

using System;
using System.Management;

namespace e683003
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            string sql = "SELECT TotalVisibleMemorySize FROM Win32_OperatingSystem";
            ManagementObjectSearcher mos = new ManagementObjectSearcher(sql);

            ManagementObjectCollection moc = mos.Get();
            foreach (ManagementObject mo in moc)
            {
                Console.WriteLine(mo["TotalVisibleMemorySize"] + " KB");
            }
Avatar billede nielle Nybegynder
03. februar 2006 - 17:35 #16
wb-freekill> Har du fået afprøvet det?