Avatar billede lassevind Nybegynder
25. januar 2006 - 15:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til funktion vedr. kvartil

Jeg sidder og roder med en formel hvor jeg skal finde f.eks. 3. kvartil. Det går fint når jeg bare skal finde den udfra en række tal i en kolonne. Problemet opstår når jeg udvælge disse tal udfra hvilken type de er. Et lille eksempel vil nok kunne illustrerer:

Type  Kr.
A      100
B      200
A      175
A      225
B      125

Nu ønsker at jeg at lave en formel der f.eks. kan finde 3. kvartil for type A.

Normalt ser formlen for kvartil således ud =KVARTIL(B2:B5;3)

Jeg ville gerne kunne udskifte B2:B5 med f.eks.
B2:B5 HVIS A2:A5="A"

Er det muligt at gøre via en formel?
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 15:28 #1
Forsøg denne:
=SUMPRODUKT((A2:A5="A")*(KVARTIL(B2:B5;3))
/Istebjerg
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 15:33 #2
Eller bare:
=PRODUKT((A2:A6="A")*(KVARTIL(B2:B6;3)))
Afhængig af om der er flere med type "A" ?
/Istebjerg
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 15:34 #3
Rettelse... ;-)
=PRODUKT((A2:A5="A")*(KVARTIL(B2:B5;3)))
Avatar billede lassevind Nybegynder
25. januar 2006 - 15:42 #4
Det giver desværre ikke det rigtigt resultat. Efter hvad jeg kan se skulle resultatet hvis man tager 3.kvartil af type A give 200. Formlen giver 600!!!
Avatar billede lassevind Nybegynder
25. januar 2006 - 15:43 #5
Dit sidste forslag giver desværre en fejl.
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 16:45 #6
Ej pizz.. kan godt se det.. forsøger lige at hitte den korrekte..(det vil nok hjælpe lige at danne et ark med dine tal ;-)
Avatar billede lassevind Nybegynder
25. januar 2006 - 16:47 #7
Vil det helt sikkert. Super at du gider at gøre endnu et forsøg.
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 16:59 #8
=KVARTIL(HVIS(A2:A5="A";B2:B5;"");3)

Afslut indtastning af formel med ctrl-shift-enter istedet for bare enter, således at formler får tuborgklammer omkring {}

Så burde skidtet virke ;-)

/Istebjerg
Avatar billede lassevind Nybegynder
25. januar 2006 - 17:22 #9
Hey der ser jo ud til at virke. Super fedt.

Takker mange gange for hjælpen...flot indsats.
Avatar billede istebjerg Nybegynder
25. januar 2006 - 17:31 #10
Velbekommen.. Glad for at kunne hjælpe (trods lidt gråhår til følge :-))