Avatar billede freelife Nybegynder
25. januar 2006 - 14:37 Der er 4 kommentarer

Insert whitespaces i string

Hej jeg er skiftet fra coldfusion til php.
jeg skal have lavet en string, der er sammensat af 3 strings med whitespaces imellem, da længden på de 3 strings kan variere skal antallet af whitespaces også kunne variere dynamisk..
I coldfusion brugte jeg Insert(substring, string, position) har vi noget tilsvarende i php?

har prøvet mig med  substr_replace!!
Avatar billede jackass- Nybegynder
25. januar 2006 - 15:04 #1
Forstår ikke helt.. mener du, at de 3 strings skal være lige lange efter at der er blevet smidt spaces på?

så:

"hej"
"hejmed"
"hejmeddig"

..bliver til:

"hej      "
"hejmed  "
"hejmeddig"

eller..??
Avatar billede jackass- Nybegynder
25. januar 2006 - 15:05 #2
ja ok, fonten fuckede så lige den illustration up.. hehe :)
Avatar billede coderdk Praktikant
25. januar 2006 - 18:10 #3
En combo af substr() og . (punktum konkatenerer) altså:

$nystr = substr($str, 0, 3) . ' ' . substr($str, 4);
Avatar billede freelife Nybegynder
28. januar 2006 - 06:24 #4
tak for svar.. jeg fandt funtion strpad som gør jobbet. ex.
$Sstring=str_pad($Santal,8) . str_pad($Sproduktnr,50) . str_pad($Spris,22);
denne sætter whitespaces ind henholdsvis 8 - 50 - 22 så man ialt får en string med 80 chars, incl whitespaces..