Avatar billede mester Nybegynder
24. januar 2006 - 00:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilket videokamera skal jeg vælge?

Hej eksperter.

Jeg står overfor at skulle investere i et videokamera, og jeg aner intet om videokameraer. Jeg har ca. 3000 at spendere, og jeg har kig på disse to:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147663
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122192

Mine spørgsmål lyder:
Hvilket er bedst af de to og hvorfor, og findes der andre til den pris, der evt. var bedre?

På forhånd tak

/M
Avatar billede pinball Nybegynder
24. januar 2006 - 01:19 #1
personligt ville jeg ikke investere i de ovenstående kameraer.

HD formatet er lige om hjørnet...

men det er bare min mening :)
Avatar billede pinball Nybegynder
24. januar 2006 - 01:23 #2
godt nok er de dyre i begyndelsen men kan man vente lidt så skulle det da være til at få råd til
Avatar billede pinball Nybegynder
24. januar 2006 - 01:26 #3
hvis du absolut skal ha et kamera nu så vælg et med indbygget harddisk og/eller optage på dvd
Avatar billede lonepeter Novice
24. januar 2006 - 17:59 #4
Mig bekendt er den eneste forskel på kameraerne at der er en fjernbetjening med til 19E´eren. Så hvis det var mig der skulle vælge så ville jeg vælge modellem med fjernbetjening, da det jo er meget rart at kunne styre kameraet, specielt når man afspiller fra det, uden at man fysisk skal sidde med det i hånden.

Vi har selv et Sony kamera der efterhånden er 2-3 år gammelt, og det er vi rigtigt godt tilfreds med og ville også vælge et Sony kamera hvis jeg skulle ud og investere igen idag.

Skulle jeg ud og investere idag så ville mine overvejelser ikke gå i retningen af HD-format, men jeg ville måske vælge et lidt dyre Sony kamera med 16:9 skærm hvis økonomien var til det.
Avatar billede lonepeter Novice
24. januar 2006 - 18:01 #5
Avatar billede mester Nybegynder
25. januar 2006 - 14:13 #6
Jeg ville gerne vente, men jeg har et lidt preserende punkt i.o.m. at jeg bliver far til marts, og gerne skulle have et kamera klar der, og et ikke alt for dyrt et.
Kriterier er
god billedkvalitet
simpel overførsel til computer
og ikke for dyr (max 3500)

Tjekker lig testen ud.
Avatar billede mester Nybegynder
25. januar 2006 - 14:19 #7
Det her kamera får egentlig ok karakter, prisen taget i betragtning:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/digi-12/tests/511/53/?testdb_searchQuery=&testdb_queryLimit=0&cHash=495c31a71b
Hvad er forskellen på mini-dv og digital 8?
Avatar billede lonepeter Novice
25. januar 2006 - 14:22 #8
Efter min bedste overbevisning er begge kamera glimrende til formålet...

Når du skal overføre videoen til computeren foregår det mig bekendt via firewire, så du skal have en firewire indgang på din computer, har du ikke det skal du købe et firewire kort og et kabel til at forbinde kamera og computer. Du kan f.eks. bruge Movie Maker der følger med Windows XP.

Men det skal lige siges at det kræver god tålmodighed at arbejde med video på computeren, i hvert fald større tålmodighed end jeg har, så jeg er endt op med at kopiere det direkte fra kameraet til vores dvd-optager/harddisk recorder.

Jeg så iøvrigt lige at Bilka i denne uge har 17E kameraet på tilbud i denne uge til 2795,- det er selvfølgelig en slat dyre end på nettet men til gengæld har du jo 14 dages fuld returret så du kan få pengene retur hvis du ikke er tilfreds med det. Det har man vel i princippet også når man køber postordre, men spørgsmålet er om de acceptere at man har brugt kameraet...
Avatar billede lonepeter Novice
25. januar 2006 - 14:26 #9
Foreskellen på Digital8 og miniDV er den fysiske størrelse på båndet. Digital8 båndet er en del større og fysisk identisk med det gamle Hi8 bånd (kvaliteten af Hi8 bånd er vist bare dårligere). Digital8 bånd kan indeholde 90 minutter og miniDV vist nok 60 minutter.

Begge kamera er digitale, og i princippet tror jeg ikke at der er den store forskel andet end at Digital8 kameraet er noget større...

Vores eget kamera er Digital8 og skulle jeg ud og købe et i dag ville jeg helt sikkert vælge miniDV

Så vidt jeg ved har Digital8 også den fordel at de kan afspille oldgamle optagelser der er gjort med et Hi8 kamera, men det er jo ikke så aktuelt når det er dit første kamera du skal ud og købe
Avatar billede mester Nybegynder
25. januar 2006 - 14:41 #10
Jeg så kameraet i Bilka, men også at det var lidt dyrere. Det er iøvrigt det kamera uden fjernbetjening, de har til salg.
Ser lige på priser på video kameraer med HD.
Avatar billede mester Nybegynder
25. januar 2006 - 15:08 #11
KAn ikke rigtig finde nogen med Harddisk?! Nå, men tror det bliver 19E´eren jeg investerer i, med mindre noget andet skulle dukke op.
Avatar billede lonepeter Novice
25. januar 2006 - 15:58 #12
Jeg tror også at du skal regne med at et med harddisk ligger i et helt andet prisniveau...

Sony smider et på markedet senere på året, http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6802
Avatar billede mester Nybegynder
28. januar 2006 - 00:44 #13
Lonepeter, kan du ikke smide et svar, så du kan få point. Du har været til stor hjælp.
Avatar billede lonepeter Novice
28. januar 2006 - 08:11 #14
Jamen så svar svar da... :-)

Held og lykke med det, både kameraet og det lidt større "projekt" :-)
Avatar billede mester Nybegynder
28. januar 2006 - 17:55 #15
Jo tak skal du have. Kameraet er nok det mindste problem :). Her har du point.
Avatar billede lonepeter Novice
28. januar 2006 - 18:57 #16
Tak for points...