Avatar billede xplorer Nybegynder
20. januar 2006 - 20:19 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

SATA Som C drev.

Mit bundkort er Asus P5P800 Bundkort.

Jeg har købt en samsung SATA Harddisk og ville godt køre dem som C drev dvs den skal kunne køre XP samt alle mine programmer.
Problemet er at det kan jeg ikke få den til, jeg kan ikke finde nogle raid drivers til den nogen steder end ikke på CD rommen som var med min Bundkort.

Sata Disken er blevet fundet inde i Bios og jeg kan også køre med den hvis min gamle Ide er master dvs XP er på den, så funger det fint.

Men hvordan søren får jeg det lavet sådan at jeg kan bruge min Sata som C drev og så bruge min IDE til at smide Junk på.

Det skal lige siges at jeg ikke bruger Diskette drev i min computer.
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 20:27 #1
hent driveren direkte fra asus´s hjemme side til SATA controlleren
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. januar 2006 - 20:29 #2
Du skal ikke bruge raid drivers til drevet da der kun er det ene. Raid kræver minimum 2 drev og er controller relateret, ikke drev relateret. Hvis drevet fungerer under Windows er det heller ikke sluttet til en separat controller og kræver derfor ingen drivere. Jeg kender ikke dit bundkort, men på flere bundkort fra Asus findes der i bios et "harddrive priority" punkt hvor du kan kontrollere drevenes fremkomst. Uden dette punkt vil din almindelige harddisk altid være c: drev.
Avatar billede nyside Nybegynder
20. januar 2006 - 20:30 #3
man skal da ikke bruge raid drivers
skal du have alt over fra din gamle hardisk,
eller skal der ny installation på sata'en,
hvis der skal så tag ide'n fra midlertidigt
boot up på xp skiven og installer på sata'en
derefter sæt ata'en på , men du skal jo nok i bios
for at fortælle hvilken hardisk du vil boote fra
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 20:34 #4
det mest normale er at der skal benyttes en driver til SATA kontrollere (medmindre enkente chipset som har native support for SATA), er dette ikke tilfældet skal man benytte en driver som installeres ved at trykke på F6 under install.
Avatar billede xplorer Nybegynder
20. januar 2006 - 20:50 #5
Det skulle være en Ren XP install på min nye SATA harddsik. Sådan som jeg forstår det, skal jeg instalere en driver ved at Boote med min XP skive og trykke F6.
Jeg har ikke denne driver aner ik hvor den skal findes og desuden bruger jeg ikke Diskette drev da det er så OLD scool :-)

SATA Harddisken er fundet af min nuværende XP install på mit IDE drev og den finder den også fint ine i Bios.
Men det kniber med at lægge XP ind på mit SATA drev.
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 20:52 #6
når du booter fra din XP skrive kan du så se disken ? (tag alle andre diske fra imens)
Avatar billede xplorer Nybegynder
20. januar 2006 - 20:55 #7
Når jeg botter fra min XP gør den alt det den nu skal indtil jeg ser den F6 som jeg skal trykke på og det eneste der er sat til er mit SATA drev ik andet end den og mit DVD drev
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 20:58 #8
har du prøvet at lade den køre videre ? og kan den se disken senere ? (dvs lad være med at trykke F6 noget tyder nemlig på du ikke skal bruge en driver til den controller, da der tilsyneladende ikke er nogen at finde på asus´s hjememside)
Avatar billede xplorer Nybegynder
20. januar 2006 - 21:02 #9
Hmm det kunne være man lige skulle prøve dette.
Avatar billede xplorer Nybegynder
20. januar 2006 - 22:51 #10
Det virkede ok med bare at lade den instalere der ud af. Men da jeg kom til at skulle opdatere XP Service pack1 Fuckede den total op med Blå skærm og noget Fatal system fejl, det så godt nok farligt ud mon man skal ud og invistere i en XP med Service pack 2 på eller hvordan ser det ud med sådan noget.
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 22:54 #11
du akn alve din egen cd med SP2 integreret det er da det billigste og nemmeste ;)
Avatar billede donby Nybegynder
21. januar 2006 - 01:31 #12
hvorfor vil du også installere sp1??????? tag sp2 i stedet for, så behøver du slet ikke sp1
Avatar billede xplorer Nybegynder
21. januar 2006 - 09:47 #13
Ja jeg trode jo at man skulle have sp1 før man kan instalere sp2 men efter lidt søgen kan jeg se at det er nok bare at æde sp2.

Nå man jeg er nu ved at lave en slipstram cd med min GL XP som slet ikke indholder nogen SP og er nu ved at lægge sp2 ind på den så må jeg se om tingene går bedre. Sletter ik mit IDE før jeg er sikker på tingene køre på mit SAta drev ellers ville jeg ik kunne skrive her inde
Avatar billede screem_brille Novice
21. januar 2006 - 11:10 #14
LÆs hvad jeg skriver, siger du fysisk skal tage dine andre drev fra mens du installerer, det er IKKE at slette dem!!

Nej SP2 er cumulativ dvs den indeholder de samme ting som SP1 + de nye ting.
Avatar billede xplorer Nybegynder
21. januar 2006 - 12:56 #15
fysisk skal tage dine andre drev fra mens du installerer???? Okay det du skriver der fatte jeg ikke en hat af.

De enste drev der er sat til min computer når jeg instalere XP på SATA drev er min SATA drev smat CD rom drevet er der andre drev jeg skal tage fra??????? for så kan min computer altså ikke instalere XP hvis CD rom drevet skal pilles fra.
Avatar billede screem_brille Novice
21. januar 2006 - 12:58 #16
læste det som du også havde din gamle IDE disk sat til under installationen.
Avatar billede xplorer Nybegynder
21. januar 2006 - 13:26 #17
Den er ik sat til. Alt spiller der ud af til jeg skal updatere XP på nettet og jeg kan slet ikke instalere mit virusprogram samt opdatere skidet noget tyder også på at nettet er så sløvt samt til tider er den på nettet andre gange er den ude af drift dvs jeg kan ikke få sider frem.

Kan det være min xp som er fucked op pga der slet ikke er nogen former for opdateringer på den GL cd jeg har.
Avatar billede donby Nybegynder
21. januar 2006 - 13:41 #18
tvivler på det er din xp den er gal med. har du installeret diverse drivere, chipsæt, netkort osv inden du går på nettet?
Avatar billede xplorer Nybegynder
21. januar 2006 - 15:29 #19
Tror ikke jeg fik instaleret chip set anden gang her. Men gjorde det første gang der fik jeg en Blå fatal skærmfejl og kunne ikke dit eller dat¨, måske man skulle prøve at brænde Sp 2 ud på en CD pille nettet af og så instalere al lordet den vej og til sidst smide den på nettet og lave de små updates den nu vil ha
Avatar billede xplorer Nybegynder
21. januar 2006 - 17:47 #20
Jeg har opgivet at få den til at køre optimal med den XP jeg har.. må ud og invistere i en der kan opdateres 100% hvis jeg skal ha det hele til at spille.
Avatar billede donby Nybegynder
22. januar 2006 - 12:54 #21
hvorfor skulle din xp ikke kunne opdateres fuldt??????? det skulle da være den første
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 12:57 #22
ja det lyder underligt, måske en ugyldig produkt nøgle ?
Avatar billede donby Nybegynder
22. januar 2006 - 12:58 #23
det kan jo ændres ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 13:03 #24
ja og det er fuldt lovligt (såfremt den nye kode er lovlig)
Avatar billede xplorer Nybegynder
23. januar 2006 - 09:33 #25
det er jo lige det :-) Men sagen er den at jeg får en XP Pro i morgen og så må jeg se hvordan det gebejder sig med mit SATA drev som drev C: ( der må jo være en grund til jeg ikke kan opdatere 100% )

Nåde så langt som update af diverse ting og sager men min standby knap i luk xp osv var der ikke og der er ik flere updates at hente for mit vedkommende. Mit virus program kunne heller ikke instaleres og opdaters hvorfor det aner jeg ikke.
Avatar billede xplorer Nybegynder
25. januar 2006 - 21:57 #26
Nå men har nu købt en ny XP pro med SP2 og alt virker 100% ok nu så ikke flere pirart kopier til mig *LOL*
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 22:10 #27
godt det virker, men husk og luk spørgsmålet ;)
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 22:50 #28
måske du skulle have hentet sp2 inden du formaterede og så installeret den som det første efter format.. men nu har du en fuldt lovlig windows, med dertil hørende support osv og det er jo også dejlig, godt det virker