Avatar billede darth-domino Nybegynder
19. januar 2006 - 11:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Unload og Load af Form?

Hvordan unloader + loader jeg en form i Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition?
Avatar billede bernhof Nybegynder
19. januar 2006 - 13:10 #1
Hvis du har lavet en form der hedder Form1, viser du den således:

Dim f As New Form1
f.Show()

Når du skal lukke den igen, fx ved hjælp af en knap på formen, skriver du:

Me.Close()
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. januar 2006 - 09:11 #2
Det med me.close() virker ikke, så lukker den hel programmet...
Avatar billede bernhof Nybegynder
23. januar 2006 - 10:31 #3
Ja, hvis du lukker den form, som er sat til at være startup object under project properties, så lukkes programmet helt. Det kræver en speciel opbygning af måden at starte din applikation på, hvis du vil omgå dette.

Det jeg dog tror du gør forkert er, at skrive Me.Close() i formen, fra hvilken du også viser den nye form. Men Me.Close() skal stå i den nye form, og ikke den, der åbnede den.

Form1 er den form, der vises når programmet startes.
Du vil nu vise en ny form, Form2.
I Form1 indsætter du koden til at vise Form2 (som vist før).
I Form2 indsætter du koden til at lukke sig selv (Me.Close()).

Hvis du fra Form1 vil lukke Form2, skal du definere en variabel på klasse-niveau, dvs. fx her:

Public Class Form1
  Private NyForm As Form2 'defineres her

  '...

Når du åbner Form2 skal du benytte følgende kode i stedet for den før angivne:

  NyForm = New Form2
  NyForm.Show()

Når du skal lukke Form2 igen (fra Form1) skal du benytte følgende kode:

  If Not NyForm Is Nothing Then
    NyForm.Close()
  End If

Så kan du selv vælge hvilken måde du vil gribe det an på.
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. januar 2006 - 11:04 #4
takker..... svar!
Avatar billede bernhof Nybegynder
23. januar 2006 - 11:27 #5
Svar :)
Avatar billede darth-domino Nybegynder
23. januar 2006 - 11:57 #6
Det kan være du kan hjælpe med denne osse?

http://www.eksperten.dk/spm/681870