Avatar billede capper83 Nybegynder
18. januar 2006 - 15:00 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

lav mappe, med safe_mode On

hejsa jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med.

jeg har lavet sådan at en bruger går ind på siden, skal den tjekke om brugeren har en mappe liggende på serveren.
hvis ikke så lav den.
når den så har lavet den, skal brugeren kunne lave en mappe til sine billeder i den mappe der lige er blevet lavet, den laver den første mappe fint nok, men når man så skal lave den nye mappe, vil den ikke ligge den ind i hovedmappen, har echo stien og den er rigtig nok, den har bare ikke rettigheder til at oprette den tror jeg, min server har sat safe_mode_On til, og det kan jeg ikke gøre noget ved(ikke min server).

nogen der ved hvordan man kan lave mappen alligevel?

Håber i kan hjælpe

Venlig Hilsen
Jack
Avatar billede showsource Seniormester
18. januar 2006 - 17:54 #1
Du kan jo starte med at vise hvordan du laver mappen.

Men for at andre kan lave mapper, skal det dir hvor mapper laves, være chmod korrekt.
Dernæst skal nye mapper også ha' korrekt chmod.
Avatar billede capper83 Nybegynder
18. januar 2006 - 18:14 #2
umask(0);
mkdir("mappe",0777);
Avatar billede showsource Seniormester
18. januar 2006 - 21:15 #3
Selv bruger jeg

mkdir("mappe", 0777);
chmod("mappe", 0777);

so far, har det virket på både unix, FreeBSD og Linux, og windåze (kun skrivebeskyttede filer kan der evt. være bøvl med på win)
Avatar billede capper83 Nybegynder
18. januar 2006 - 21:38 #4
virker det også, når det er safe mode?
for har prøvet det, men den vil ikke lave en mappe i den mappe man først laver
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 11:25 #5
hmm, den mappe, hvor der skal laves mapper, prøv at chmod den med et FTP program først, og derefter lade scriptet oprette nye mapper.
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 11:42 #6
jeg kan godt lave en mappe på ftpen og give den fuld rettigheder, også virker det, når jeg laver en mappe på siden.
men så kan man ikke ligge billeder inde i den mappe der bliver lavet auto.
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 12:56 #7
Det her virker fint på mit unix host:

<?php

$mappe = "uploads";
$liste = array($mappe);

// OPRET MAPPE
if(isset($_POST["nymappe"])) {
mkdir($_POST["subdir"] ."/". $_POST["nymappe"], 0777);
chmod($_POST["subdir"] ."/". $_POST["nymappe"], 0777);
header("Location:". $_SERVER["PHP_SELF"]);
exit;
}

// UPLOAD FIL

if (isset($_FILES["upfile"]) && is_uploaded_file($_FILES["upfile"]["tmp_name"])) {
$dist = $_POST["subdir"] ."/";
move_uploaded_file($_FILES["upfile"]["tmp_name"], $dist . $_FILES["upfile"]["name"]);
chmod($_POST["subdir"] ."/". $_FILES["upfile"]["name"], 0777);
header("Location:". $_SERVER["PHP_SELF"]);
exit;
}

function visMapper($dir, &$out) {
    $d = dir($dir);
    while (false !== ($file = $d->read())) {
        if ($file != '.' && $file != '..') {
            if (is_dir($dir ."/". $file)) {
                $out[] = $dir ."/". $file;
                visMapper($dir ."/". $file, $out);
            }
    $d->close();
}

visMapper($mappe, $liste);
sort($liste);
$options = "";
foreach($liste as $sti) {
$options .= "<option value=\"". $sti ."\">". $sti ."</option>\r\n";
}

?><html><head><title>mkdir og upload</title></head>

<body>
<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">
Opret mappe:<br />
Mappenavn: <input type="text" name="nymappe"><br />
Opret i <select name="subdir">
<?php
echo $options;
?>
</select><br />
<input type="submit" value="Opret">
</form>

<form enctype="multipart/form-data" action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">
Upload fil:<br>
<input name="upfile" type="file"><br />
Upload til <select name="subdir">
<?php
echo $options;
?>
</select><br />
<input type="submit" value="Upload">
</form>

</body></html>
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:11 #8
jeg lavede en mappe uploads manualt på min ftp.
så lavede jeg en ny mappe(test), det virkede også.
men så ville jeg lave en mappe i test, men det ville den ikke, den ville heller ikke upload et billede i test..
kan ikke forstå hvad der er galt
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 13:19 #9
test mappen, skal med dit ftp program chmod'es til 0777
SÅ burde det virke.
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:23 #10
gør den ikke det selv?
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 13:24 #11
næhh, ikke normalt.
Scriptet du efterflg. bruger, chmod'er nye filer/mapper
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:30 #12
har lige været inde og kigge på Access permissions og alle er slået til.
kan det have noget at gøre med User og Group??
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:34 #13
når du laver en mappe fra siden af skriver den bare httpd hos user og group, og ikke mit burgernavn, som den gør når jeg laver den manualt på ftpen
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 13:35 #14
Virker koden jeg har postet?
"uploads" skal jo så ændres til "test"
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:37 #15
har lavet en mappe som du har lavet "uploads", så åbner jeg siden, også laver jeg en mappe inde i uploads der hedder test. men der får så Ownership httpd, i stedet for mit brugernavn, kan det ikke være det? for ellers virker koden du postet..
Avatar billede showsource Seniormester
19. januar 2006 - 13:40 #16
nu er jeg ikke helt med.
Men mener at det er scriptet som laver den nye mappe, som er "owner"
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:43 #17
inde i ftp'en når man klikker på den mappe som jeg selv har lavet(uploads), så er der fuld Access permissions og Ownership er mit brugernavn.
når man så laver en mappe ude fra er det jo ikke mit brugernavn der har lavet det men httpd, og selv om der er fuld Access permissions på mappen, så får de ikke samme rettigheder som uploads mappen, da det er en anden type for owner
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 13:45 #18
det er bare mit bud, for det er det eneste jeg kan se som er forskellen
Avatar billede capper83 Nybegynder
19. januar 2006 - 16:11 #19
når har fundet ud af det, det jeg kluderede lidt i det, synes du skal smide et svar, for det kode du postet, kan jeg godt bruge, tark for hjælpen
Avatar billede showsource Seniormester
24. januar 2006 - 11:20 #20
et svar
Avatar billede capper83 Nybegynder
25. januar 2006 - 08:35 #21
LUKKET