Avatar billede mikie Nybegynder
18. januar 2006 - 13:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny processor i mit "gamle" bundkort

Knægtens gamle pc trænger til lidt fart og jeg havde i den forbindelse tænkt at skifte processor.

Bundkortet er et SOLTEK SL-85DRV3 med følgende specs:

SL-85DRV3
North bridge VIA P4X266A
Sorth bridge VT8233A
Support ATA100 Yes
Support ATA133 Yes
FSB Speed 133MHz
USB 4
AGP 4X Yes
CNR Yes
PCI slots 6
RAID Function No
Memory 3GB
SCR (Smart Card Reader)Yes

I dag har den en Intel Pentium 4 1,7 GHZ processor men havde forestillet mig denne:

Type / Model      Intel Celeron D 340

Clock-frekvens    2.93 GHz
Bushastighed      533 MHz
Processorsokkel  Socket 478
Pakketype        FC-PGA4
DesignEgenskaber  3 streaming SIMD extensions

Men vil det kunne fungere.

Er FSB og bushastighed det samme ?

Mvh
Mikie
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2006 - 15:31 #1
Efter hvad jeg har kunnet finde så vil det IKKE kunne funger sammen.

http://www.soltek.de/soltek/FAQ/CPU_list/Soltek-Prescott_CPU_Support_List.pdf
Avatar billede mikie Nybegynder
18. januar 2006 - 16:20 #2
Jeg kan ikke lige se mit kort på denne oversigt, så det lader til at jeg enten skal finde en processor med de rigtige specs. (hvis der da findes en hurtigere.

Eller også sats på mere ram og et bedre grafik kort.

Mvh
Mikie
Avatar billede kenp Novice
18. januar 2006 - 16:32 #3
din udgave er version 3 af 85DR så det er derfor jeg mener at den ikke undersøtter det..

Men mere ram og bedre grafik kan hjælpe men vil nok ikke give alverden da din cpu jo begrænser det.
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 08:41 #4
Nu må vi se hvordan det går, ellers må man jo ud i junglen og leder efter en board/processor konstelation der funker, selvom det lige umiddelbart ser noget uoverskueligt ud.

Kender du en kombination der virker, omkring de 3 Ghz. ?

mvh
Mikie
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 09:50 #5
har du en maks pris ? for ram, bundkort, grafik, cpu? (du skal måske også have ny strømforsyning for at kunne trække det nye, ikke sikkert men måske)

Personligt er jeg tilhænger af AMD, men vil du have Intel eller AMD?
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 09:59 #6
Jeg er ikke det store mærkedyr og så vidt jeg husker får man jo lidt mere for pengene hos AMD.

Jeg skulle jo geren undgå yderligere investeringere i RAM, da jeg jo faktisk allerede har bestil 1GB-ram (184-pin-2,5v) samt et PCI-grafik kort på 256 mb.

Jeg havde jo forestillet mig at jeg kunne genbruge de fleste stumper så som HD/DVD/Strømf./net & lydkort mm.....hvis altså det kan lade sig gøre.

mvh
Mikie
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 10:47 #7
Jeg håber du mener AGP? i grafikort eller PCI-e.

Har du ikke lige nogle oplysniger om ram.. for så skal jeg nok lige lede efter noget.
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 10:50 #8
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 10:51 #9
hvis man vil så kan man senere opgrader til pci-ekspress og dualcore cpu da den skulle kunne tage det meste.
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 11:17 #10
Jeg har jo lige anskaffet et ASUS eax1300PRO, 256mb, DDR2, PCI-e kort.

Rammene er 1 GB - DIMM 184-PIN - DDR - 333 MHz / PC2700 - CL2.5 - 2.5 V - registreret - ECC

Så vidt jeg lige ved, kan det sikkert blive lidt af et problem at der er tale om 184-pin.

Jeg håber dette kan være til hjælp.

mvh
Mikie
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 11:47 #11
Er der forskel på soklen i PCI og PCI-e ?
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 12:05 #12
ja de 2 sokler er ikke ens... men det bundkort jeg fandt frem er også til PCI-E.

Dine ram vil også kunne bruges... men bemærk at de faktisk er langsommere end FSB normalt vil være. Men vil kunne bruges alligevel..
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 13:47 #13
Kan du, sådan på rent dansk, forklare hvad forskellen på det kort du har anbefalet og så dette: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129303

Specielt set i forhold til den anbefalede processor, da jeg kan spare lidt gryn ved at købe dem samlet der hvor jeg plejer at handle. Men de har ikke det kort du anbefaler, så hvis det andet er ligeså godt ...såh

mvh
Mikie
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 14:34 #14
Ja det bundkort du linker til har ikke nogen PCI-e port så du vil ikke kunne bruge dit nye grafikkort.

hvilken forhandler plejer du at bruge for så kan jeg da kigge hos dem du plejer at bruge.
Avatar billede mikie Nybegynder
19. januar 2006 - 14:44 #15
1000 tak, det havde jeg jo ikke lige set. Som jeg lige har forstået det, bliver PCI-e jo fremtidens standard, så det er sikkert halsløs gerning at købe et kort der ikke har det
Avatar billede kenp Novice
19. januar 2006 - 15:00 #16
Ja det har du helt ret i.