Avatar billede lzzz Nybegynder
16. januar 2006 - 12:23 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

bbcode + html/php tags problem

Hej
Får ingen hjælp alle andre steder jeg spørg... så prøver her :)
jeg prøver at lave et "tutorial script"
jeg er nybegynder til php så har ikke styr på alt hvad der er i scriptet... en del af det er bare sat ind fordi jeg ved det skal være der (uden helt at vide hvad det gør)... den anden del har jeg dog styr på ;)

Anyway
Her er min Addtutorial.php
http://danishdevils.dk/Veng/addtutorial.htm

og min tutorial.php
http://danishdevils.dk/Veng/tutorial.htm

Jeg har også en tutorials.php der viser alle de tutorials der er... men er ret sikker på der ikke er et problem der ;)

som i can se i addtutorial bruger jeg "$tutorial = nl2br(strip_tags($_POST['tutorial'],"<b><a><i><u><font color>"));" der gør at den automatisk skifter linie når jeg trykker enter

problemet er bare at bbcode "blokere" det
hvis jeg fx skriver "det her *enter* er en tutorial"
Uden bbcode viser den det sådan her:
"det her
er en tutorial"
Med bbcode viser den sådan her:
"det her < br / > er en tutorial"

jeg ved ikke lige helt hvor det går galt så kunne godt bruge noget hjælp :)
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 08:50 #1
Halløjsa,

Det er sikkert fordi du laver en nl2br() før du bruger selve bbcode - korrekt?

Hvis det er tilfældet, så lav nl2br() efter du har brugt bbcode.

bbcode omskriver < og > til værdierne &lt; og &gt; hvorfor dit egentligt <br /> som nl2br() laver omskrives til &lt;br /&gt;

Prøv det - det skulle gerne løse problemet. :-)
Avatar billede lzzz Nybegynder
17. januar 2006 - 15:33 #2
hvordan ville jeg gøre det?
Jeg bruger nl2br() i den fil der "opretter" guiden... og bbcoden i den fil der viser guiden... ???
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 17:05 #3
Så er det jo også præcis derfor, at fejlen opstår.

Du kan fikse det ved enten først at lave din linie-skift, når du udskriver guiden.

... eller du kan fikse det ved at bruge bbcoden, når du opretter guiden.

I begge tilfælde, skal du bruge bbcoden først og derefter nl2br().

Jeg anbefaler sidst-nævnte løsning.

--
Kristian
Avatar billede lzzz Nybegynder
17. januar 2006 - 17:31 #4
lyder indviklet ;) er vist lidt for meget nybegynder til at kunne ordne det her selv om jeg får hjælp ;)
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 17:36 #5
Det er simpelt ellers.
Det er blot at du flytter dine aktiviteter et sted fra til et andet.

Du har $tutorial = bbcode_format($row["tutorial"]) i din vis tutorial-fil.

Du skal sådan se blot lave en bbcode_format() i din opret tutorial-fil i stedet:
$tutorial = nl2br(bbcode_format(strip_tags($_POST['tutorial'],"<b><a><i><u><font color>")));

Husk at flytte funktionen bbcode_format med over i den anden fil.
Avatar billede lzzz Nybegynder
17. januar 2006 - 17:52 #6
men hvis jeg gør det sådan, forstår den så bbkoderne i vis-tutorial-filen ?
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 17:56 #7
Ja, det gør den. Den har jo lavet dem og gemmer dem i databasen, hvorfra du henter dem.
Avatar billede lzzz Nybegynder
17. januar 2006 - 17:58 #8
aaaahhh så virker det :D
du sku bare vide hvor mange dage jeg har kæmpet med det her...! og så er det så simpelt ;)

MANGE tak :D
Avatar billede cpfrande Nybegynder
17. januar 2006 - 18:41 #9
Hehe, det var så lidt! :-)

God fornøjelse! (... og tak for points)