Avatar billede iv Nybegynder
14. januar 2006 - 02:59 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan får jeg billeder til at fade ud og ind med Flash

Jeg har ingen erfarin med Flash, men forestiller mig at det er nemt at få en billedserie (ca. 10 billeder) til automatisk at fade ud og ind. Findes der en dansk hjemmeside med nemme eksempler f.eks. det her med at få billeder til at fade ud og ind.
Jeg har Flash prof. version
Avatar billede mobius6 Juniormester
14. januar 2006 - 12:35 #1
går udfra du mener billeder som hentes dynamisk fra en mappe på en server?
anyway i både flash 5-6-MX og F8 ligger der en ganske udemærket dynamisk billedhenter i flash sample biblioteket, (hvis du ikke har installeret den med kan du hente den fra macromedia/adobe sitet, den henter ind i numerisk rækkefølge (1.jpg, 2.jpg optil 999), med fade, preloader og et par andre valgfrie funtioner, check den ud.
Avatar billede mobius6 Juniormester
14. januar 2006 - 12:36 #2
nej hov jeg er faktisk ikke sikker på at den er med i F8?
Avatar billede iv Nybegynder
14. januar 2006 - 20:16 #3
da jeg ikke har nogen erfaring skal være så nemt som muligt. Kan man ikke få det at køre ud programering, kan man ikke i Flash vælge nogen billeder og så vælge at de skal fade ud og ind ?
Avatar billede skovge Novice
15. januar 2006 - 12:35 #4
Hvis det kun er de samme ti billeder du skal have til at fade ind og ud, og de ikke skal kunne udskiftes nemt, så er opgaven ret simpel - hvis det er det du vil have, så kan jeg godt lige lave et eksempel til dig, hvis det har interesse?
Avatar billede iv Nybegynder
15. januar 2006 - 19:12 #5
jeg har tænkt på de samme billeder,
skovge > jeg vil meget gerne ha et eksempel :)
Avatar billede skovge Novice
15. januar 2006 - 20:50 #6
Kan først nå det  i morgen - hvilken version af Flash har du, MX, MX2004, 8 eller?
Avatar billede cpufan Juniormester
15. januar 2006 - 21:30 #7
indsæt et billede i frame 1 i layer 1
tryk på tidslinen f.eks. 5 sekunder længere henne højreklik > insert keyframe

tryk på 1. keyframe og shift + klik på sidste keyframe, så
det hele er markeret, -højreklik og vælg "create motion tween"

marker den ene keyframe,

gå ned og tryk på selve billedet

i properties kan du vælge Alpha - sæt den til 0

billedet vil nu fade ind eller ud afhængig af dine valg.

ved flere billeder laver du et nyt lag for hvert billede,
hvis de skal være delvis synlige oveni hinanden.
Avatar billede iv Nybegynder
16. januar 2006 - 02:33 #8
MX 2004 Professional
Avatar billede skovge Novice
16. januar 2006 - 08:36 #9
Her kan du se et eksempel:

http://www.atomicdata.dk/eksperten/pic_fade.html

.....og du kan downloade .fla'en her:

http://www.atomicdata.dk/eksperten/pic_fade.fla

Jeg har skrevet en forklaring af teknikken neden under scenen i .fla'en
Avatar billede iv Nybegynder
16. januar 2006 - 16:13 #10
> skovge
Jeg får Not Found
The requested URL /eksperten/pic_fade.fla was not found on this server.

når jeg forsøger at hente:
http://www.atomicdata.dk/eksperten/pic_fade.fla
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. januar 2006 - 16:20 #11
IV- det bliver ikke meget nemmere end den fil jeg nævner i første post
det eneste du skal er at slette den grafik du ikke skal bruge og taste en håndfuld billeder i en mappe, der er ingen programmering i det, det hele er lavet i forvejen ;-)
Avatar billede skovge Novice
16. januar 2006 - 16:21 #12
Arh damn - har uploadet den forkerte fil, vender lige tilbage med den rigtige senere.  :-)
Avatar billede iv Nybegynder
16. januar 2006 - 16:41 #13
takker > mobius6
problemet er faktisk, at jeg har ingen erfaringer med Flash, så var det jeg tænkte at det måske var en go start at få lavet en billed serie.

Jeg har fået fat i en bog hvor der er et afsnit dom hedder Motion-tweening. Og når du siger "create motion tween" - så må jeg finde ud af hvordan man laver det.
Håber jeg får lavet et eller andet som fungerer :)
Avatar billede skovge Novice
16. januar 2006 - 22:20 #14
Så skulle den være der - dog uden forklaringen nedenunder denne gang.

http://www.atomicdata.dk/eksperten/pic_fade.fla

Kig på det, og hvis du har spørgsmål, så fang mig evt. på mail webmail(snabela)atomicdata.dk
Avatar billede mobius6 Juniormester
17. januar 2006 - 06:04 #15
IV - jeg vil ikke mene at en billede-fade-serie er det helt gode sted at starte hvis du er helt ny i flash, der er en helt masse der ligger forud for dette, "problemet" ved at starte der er at du faktisk selvom det er forholdsvist simpelt hopper direkte ud i en forholdsvis stor mængde funktioner; bitmap import - skallering/positionering - motion tween (fade) - export/publish settings og komprimering.

Jeg ville nok foreslå dig at starte med en tutorial a la "få bolden til at hoppe" eller lign. altså tuts hvor du ikke benytter importeret materiale men tegner det hele i flash og bliver bekendt med værktøjspalletten og tidslinjen samt de 2 forskellige on stage animations muligheder (shape/motion tween)

just my 0.25€
:-)
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. januar 2006 - 00:33 #16
I starten lavede jeg også mine billedserier som skovge illustrerer, men så fik jeg hjælp her på eksperten til en billedserie i actionsscript hvor billederne er placeret i samme mappe som swf'en,

import mx.transitions.*;
createEmptyMovieClip("a",1); a._alpha=0;
createEmptyMovieClip("b",2); b._alpha=0;
(f=function(){
  clearInterval(i); p=(c==a?b:a);
    (m=new MovieClipLoader()).loadClip("./"+((n=++n%5)||(n=1))+".jpg",p);
    m.onLoadComplete=function(){
      new Tween(c,"_alpha",0,100,0,40);
      Object(new Tween(c=p,"_alpha",0,0,100,40)).onMotionFinished = function() {
        i=setInterval(f, 3000);
      }
}).call();

En prøve på det kan hentes her http://www.bentjuul.bsjh.dk/eks/dias_transition.zip og forklaringen til denne løsning kan læses her.  http://www.eksperten.dk/spm/616447

//bentjuul
Avatar billede skovge Novice
18. januar 2006 - 11:51 #17
bentjuul>> enig enig - men nu spurgte han jo netop efter noget meget nemt, der udelukkende skulle bruges til de samme 10 billeder, derfor denne løsning.
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. januar 2006 - 13:17 #18
Jeg er helt enig skovge. Det var blot for at vise et eksempel med eksterne billeder.

//bentjuul
Avatar billede skovge Novice
23. januar 2006 - 10:02 #19
Hvad så iv - fik du det til at fungere?
Avatar billede iv Nybegynder
01. februar 2006 - 19:23 #20
takker > skovge
Jeg kigget på dit eks. http://www.atomicdata.dk/eksperten/pic_fade.fla
men er nok ikke endnu i stand til at forstå det hele, - har derfor tænkt på at sende dig mail til webmail(snabela)atomicdata.dk
Avatar billede skovge Novice
13. februar 2006 - 10:01 #21
Hvordan går det her iv?