Avatar billede mr_bula Nybegynder
09. januar 2006 - 17:46 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Alternativ til javascriptmenu

1)Har en dropdownmenu som er lavet i javascript. Vil gerne sikre mig at hvis en brugers browser ikke understøtter javascript, at menuen stadig er brugbar. Nogle ideer til hvordan det kan løses?

2)Samtidig vil jeg også lige høre om det er muligt at lave et script eller noget som tester om browseren understøtter javascript?

3)Og sidst vil jeg gerne høre om der er nogen der ved hvornår javascript blev standard i IE? Virker JS i alle versioner af IE?

20 point til hver besvarelse....
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 17:55 #1
Generelt understøttes javascript af alle browsere idag. Jeg tvivler på at du vil få en besøgende uden support af javascript.
Avatar billede mr_bula Nybegynder
09. januar 2006 - 18:02 #2
Okay ja, det er mig som ikke har formuleret mig helt tydelig.

RETTELSE: Første spg skal forstås hvis folk har slået JS fra.
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 18:09 #3
Ok. Well det kan, som du nok har regnet ud, ikke gøres i javascript og skal derfor gøres i noget serverside kode. I php gøres det på følgende måde:

<?php
$browser=get_browser(null,true);
if($browser["javascript"]==1)
{
    include("fil-med-javascript-menu");
}
else
{
    include("fil-med-html-menu");
}
?>
Avatar billede mr_bula Nybegynder
09. januar 2006 - 18:26 #4
Ok - super.

Er der nogen der kan svare på spg 3 eller som har et alternativ?
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 00:13 #5
Livescript blev annonceret 1995 til brug for den næste generation af Netscape browseren, version 2. Allerede i december kunne Netscape og Sun dog annoncere, at det for fremtiden hed Javascript, og det blev udsendt i starten af 1996 til alle platforme !-)

I IE 3 var der indbygget support for Javascript, dog under navnet JScript ...

Den allerførste udgave af IE3 har dog en så dårlig understøttelse af selv basal Javascript, at den reference, jeg bruger, ser sig nødt til at skelne mellem IE3 med JScript1 og JScript2 på adskillige måder ...

-- siden er Javascript (browser-implementeringen af ECMA-script !-) kommet i flere udgaver, så det kommer sandelig an på, hvilke opgaver, du har brug for at løse, for kræver de js1.5 er det indlysende, at de gamle udgaver af browserne ikke understøtter mulighederne !o]
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 02:28 #6
<ole>

- og så er det uendelig få brugere, der idag disabler JS. Laaaangt de fleste af de, der fremgår af forskellige statistikker, er slet ikke browsere, men søgemaskine-robotter, der ikke er filtreret fra  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede mr_bula Nybegynder
10. januar 2006 - 11:10 #7
Ok smid nogle svar.

Ole: har du noget kildehenvisning til "din påstand"?

Ingen andre mulige alternative?
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 21:04 #8
Min 'påstand' bunder i, at jeg har sammenholdt gængse offentlige statistikker med statistikker fra masser af sites og portaler, jeg efterhånden har arbejdet med - og har delt erfaringer med andre kodere, der har gjort det samme ... og har også bemærket mig, roenving har gjort samme erfaringer.

Jeg ved ikke, hvad du mener med 'Ingen andre mulige alternative?'.
JavaScript er, hvad browsere understøtter (bortset lige fra IE, der stadig understøtter VBScript) ... og at skrive et JavaScript, der checker, om browseren understøtter JavaScript, giver vist ikke rigtig mening ... vel?  :)
Avatar billede emileej Nybegynder
10. januar 2006 - 23:08 #9
olebole << Det giver ikke mening, nej - der skal serverside kode til. Enig. Dog er det næsten vilkårligt hvilken serverside teknologi der anvendes, så det ville være fejlagtigt at låse sig fast på en teknologi ved at poste spørgsmålet i et forum for en specifikt serverside sprog. Derfor må det siges at være den logiske slutning at denne post hører hjemme her i javascript kategorien.
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 23:55 #10
- hvis der skulle være et alternativ til PHP, må man vide hvilket sprog, der ellers skal skrives i. Da der ikke er skrevet noget i stil med:
    "Det kan jeg ikke bruge, da jeg koder mod ASP"
- er det eneste alternativ jo JS ... og det giver - som vi er enige om - ikke mening.
Hvor det er mest logisk at oprette spm'et har jeg ikke taget stilling til. Logik er jo mange ting ... somme tider noget yderst personligt  :)
Avatar billede emileej Nybegynder
11. januar 2006 - 02:55 #11
olebole << Jeg tror lige at du skal læse min kommentar igen. Jeg siger at der ikke er angivet andre sprog i dette spørgsmål end JavaScript og derfor må det være logisk at placere det i denne kategori. Selvom en løsning må anvende et serverside programmeringssprog.
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2006 - 08:20 #12
- så må det være, fordi jeg ikke forstod/forstår din kommentar (10/01-2006 23:08:59). Jeg troede, du mente, jeg syntes spm'et var fejlplaceret  :)
Avatar billede emileej Nybegynder
11. januar 2006 - 09:36 #13
Lige precis. Jeg havde forstået at du mente at spørgsmålet var fejlplaceret. :p
Avatar billede mr_bula Nybegynder
12. januar 2006 - 10:26 #14
Ole: Til din kommentar (10/01-2006 21:04:29) "Ingen andre mulige alternative?" er myntet på spg 1. Vil høre om nogle havde ideer til hvordan man ellers kunne lave en menu (uden JS).

Har ledt efter offentlige statistikker med tal på benyttelse af browsere, men kan ikke finde nogen nyere. Har du et link?

Spg 2 burde måske være beskrevet lidt mere detaljeret. Med "script eller noget" mener jeg selfølgelig ikke JS. Taget du alt bogstavligt? ;)

emileej: Du skal nok få dine point så snart de andre har lagt et svar.
Avatar billede emileej Nybegynder
12. januar 2006 - 12:06 #15
Til spm. 1: Du kan lave alternative versioner i java eller HTML. Dertil kunne man udvide min kode fra tidligere:
<?php
$browser=get_browser(null,true);
if($browser["javascript"]==1)
{
    include("fil-med-javascript-menu");
}
else if($browser["javaapplets"]==1)
{
    include("fil-med-java-menu");
}
else
{
    include("fil-med-html-menu");
}
?>
Avatar billede roenving Novice
12. januar 2006 - 15:17 #16
En kommerciel side http://www.thecounter.com/stats/2005/December/javas.php

-- og en lidt anden: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

-- men oles kommentar om crawlere understøttes, hvis man kigger på javascript-statistikkerne for f.eks. måneder omkring sommer, hvor jeg (sidste eller forrige år !-) stødte ind i den underlighed, at mængden af besøgende uden js-understøttelse var faldet til en femtedel fra måned til måned, men kom tilbage senere ...

-- dog tyder det også på, at der rundt omkring sidder administratorer af firma-netværk, som ikke rigtig kender nutidens sikkerhedsmodel i javascript !-)
Avatar billede mr_bula Nybegynder
14. januar 2006 - 16:18 #17
smid et svar roenving
Avatar billede roenving Novice
15. januar 2006 - 04:58 #18
Oki '-)
Avatar billede mr_bula Nybegynder
15. januar 2006 - 15:09 #19
Tak for hjælpen guttere
Avatar billede roenving Novice
16. januar 2006 - 04:43 #20
-- og tak for point ;~}