Avatar billede mmcduck Nybegynder
08. januar 2006 - 11:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan har de gjort?

Jeg har på flere sider set at det kan lade sig gøre at flytte div elementer rundt på skærmen.

f.eks.:
http://www.degulesider.dk/vbw/kort/index.jsp?name=&zip=&city=&address=&regionID=&phone=
her kan der scrolles i zoom baren.

http://www.voice.dk/player/player.html
her kan man skrue op og ned for volumen.

Jeg har forsøgt at bruge det fra de ovenstående sider men uden held.

se http://andersenco.dk/theme/win/index.php?page=links

Hvad har jeg gjoort forkert, hvad mangler jeg. Nu er jeg ved at være frustreret over ikke at kunne få det til at virke.

plz help.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:19 #1
Avatar billede mmcduck Nybegynder
08. januar 2006 - 19:44 #2
Jeg havde håbet på noget kode der ikke fylder 100k. I hans kode er der også meget mere end det jeg har brug for.

Umiddelbart er det min event handler der er problemet. men det er ikke lykkedes mig at finde fejlen.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 20:08 #3
Det er 100K én gang når brugeren kommer og cache for resten af pengene.

hvad er det problem med din event-handler så?
Avatar billede mmcduck Nybegynder
08. januar 2006 - 20:17 #4
som du nok har regnet ud, ud fra siden, skal det være muligt at trække i vinduet du kan åbne fra startmenuen. Men ingen js fejl meddelser eller andre tegn på fejl i koden.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 20:27 #5
Brug Walterzorn tingen det kan virkelig ikke betale sig at sidde og rive i selv.
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 02:21 #6
<ole>

Den slags libraries er næsten altid vildt overkill. Man skal godt nok være desparat - og dårlig til Googling - hvis man ser noget formålstjeneligt i at bruge en kode på 100k for at flytte rundt på nogle elementer. Der er masser af eksempler på nettet  =)

Her er én, jeg selv kopierede for nogle år siden (jeg tror nok, den oprindelig stammer fra DynamicDrive):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>Drag eksempel</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
.drag {
    position: relative;
    border: 2px solid red;
    background: yellow;
    padding: 3px;
    cursor: move;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
var ie = document.all;
var ns6 = document.getElementById && !document.all;
var dragapproved = false;
var z,x,y;

function move(e) {
    if (dragapproved) {
        z.style.left = ns6? temp1+e.clientX-x : temp1+event.clientX-x;
        z.style.top = ns6? temp2+e.clientY-y : temp2+event.clientY-y;
    }
    return false;
}

function drags(e) {
    if (!ie && !ns6) return;
    var firedobj = ns6? e.target : event.srcElement;
    var topelement = ns6? "HTML" : "BODY";

    while (firedobj.tagName!=topelement && firedobj.className!="drag") {
        firedobj = ns6? firedobj.parentNode : firedobj.parentElement;
    }

    if (firedobj.className=="drag") {
        dragapproved = true;
        z = firedobj;
        temp1 = parseInt(z.style.left+0);
        temp2 = parseInt(z.style.top+0);
        x = ns6? e.clientX: event.clientX;
        y = ns6? e.clientY: event.clientY;
        document.onmousemove = move;
    }
    return false;
}
document.onmousedown = drags;
document.onmouseup = function(){
    dragapproved = false;
}
</script>
</head>
<body>
<span class='drag'>Span 1</span>
<span class='drag'>Span 2</span>
<span class='drag'>Span 3</span>
</body>
</html>

Det kan gøres på mange andre måder, men dette er et hurtigt bud, der fungerer i de fleste moderne browsere ... og er voldsomt meget mindre end de 100k  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mmcduck Nybegynder
09. januar 2006 - 17:49 #7
tak Ole, jeg kan godt bruge 4k overskuelig kode fremfor 100k uoverskuelig. Det virker som det skal.

hvis du vil have point så smid lige et svar, ellers lukker jeg spørgsmålet.

off topic: hvordan kan jeg lukke et spm uden at uddele point?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 19:27 #8
Jamen, jeg napper da gerne lidt points, hvis du kan bruge eksemplet  :)

Når ingen svarer - eller ingen ønsker points - kan man selv lægge et svar og acceptere det. Så lukkes spm'et og man beholder pointene.
Avatar billede mmcduck Nybegynder
09. januar 2006 - 20:13 #9
Til orintering: jeg valgte det jeg kunne finde på dynamicdrive.com søg på drag og der er flere eks.
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 20:21 #10
Det tror jeg gerne. Selv ville jeg skrive det objektorienteret - men det er en smagssag  :)

Tak for points  ;o)