<ole>
Den slags libraries er næsten altid vildt overkill. Man skal godt nok være desparat - og dårlig til Googling - hvis man ser noget formålstjeneligt i at bruge en kode på 100k for at flytte rundt på nogle elementer. Der er masser af eksempler på nettet =)
Her er én, jeg selv kopierede for nogle år siden (jeg tror nok, den oprindelig stammer fra DynamicDrive):
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"
http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Drag eksempel</title>
<style type="text/css">
html, body {
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}
.drag {
position: relative;
border: 2px solid red;
background: yellow;
padding: 3px;
cursor: move;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
var ie = document.all;
var ns6 = document.getElementById && !document.all;
var dragapproved = false;
var z,x,y;
function move(e) {
if (dragapproved) {
z.style.left = ns6? temp1+e.clientX-x : temp1+event.clientX-x;
z.style.top = ns6? temp2+e.clientY-y : temp2+event.clientY-y;
}
return false;
}
function drags(e) {
if (!ie && !ns6) return;
var firedobj = ns6? e.target : event.srcElement;
var topelement = ns6? "HTML" : "BODY";
while (firedobj.tagName!=topelement && firedobj.className!="drag") {
firedobj = ns6? firedobj.parentNode : firedobj.parentElement;
}
if (firedobj.className=="drag") {
dragapproved = true;
z = firedobj;
temp1 = parseInt(z.style.left+0);
temp2 = parseInt(z.style.top+0);
x = ns6? e.clientX: event.clientX;
y = ns6? e.clientY: event.clientY;
document.onmousemove = move;
}
return false;
}
document.onmousedown = drags;
document.onmouseup = function(){
dragapproved = false;
}
</script>
</head>
<body>
<span class='drag'>Span 1</span>
<span class='drag'>Span 2</span>
<span class='drag'>Span 3</span>
</body>
</html>
Det kan gøres på mange andre måder, men dette er et hurtigt bud, der fungerer i de fleste moderne browsere ... og er voldsomt meget mindre end de 100k ;o)
/mvh
</bole>