Avatar billede nythjem Nybegynder
03. januar 2006 - 23:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lidt råd om MS Visual C++ og Basic?

Hej Alle!

Jeg er lidt ny i VB og C, C++ og har derfor nogle "dumme" spørgsmål :)

Jeg har udviklet et ganske udemærket lille program i Visual Basic.net Express Editon. Jeg har så desværre fundet ud af, at når jeg publiserer programmet og prøver at installere det på andre computere er jeg nødsaget til at skulle downloade hele 2.0 .Net frameworket. Det synes jeg er ærgerligt.

1. Er der nogen herinde der ved om det er muligt at publicere / udgive sit software med VB.net Ex Edi uden at være tvunget til at downloade 2.0 .Net frameworket? (Jeg ved godt vi er i C kategorien, men de fleste har jo "lidt" omend nogle erfaringer med Vb)

Jeg har så undersøgt lidt flere sprog og har fundet ud af, at Microsoft C++ eller Delphi er programmerne jeg skal bruge, og har helt valgt at bruge MS C++ da det som altid er meget overskueligt :)

2. Når man publiserer sit program i Microsoft C++, er man så nødsaget til også at installere 2.0 .Net frameworket som i ovenstående tilfælde, eller bliver det rent faktisk compilet til maskinkode, så det ikke skal bruge alt muligt andet software der skal downloades?

:-) Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2006 - 00:01 #1
re 1)

nej

.NET kræver .NET

end of story

re 2)

C++.NET alias managed C++ kræver også .NET

native C++ alias unmanaged C++ kræver ikke .NET
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 09:50 #2
Perfekt, tak skal du have Arne :)
Du er altid god til at hjælpe, det er herligt :)

Hvis jeg skulle færdiggøre mit projekt i eksempelvis Visual Basic skal jeg altså hen og finde en ikke .net drevet version?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2006 - 10:10 #3
VB6 kræver ikke .NET

men har heller ikke så meget tilfælles med VB.NET så ...
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 10:17 #4
Nej okay..

Men rart med et godt råd før jeg spæner ned i butikken og køber det :)

Du må rigtig gerne ligge et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2006 - 10:28 #5
ok

Anden vigtig ting: native C++ og GUI kan godt være lidt tungt at komme igang med -
overvej om ikke  du skal beholde din VB.NET app og så bede folk køre Windows Update
og få .NET runtime på
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 10:37 #6
Hvis bare det var nok med en Windows Update :) Alle har jo stort set 1.0 .Net Frameworket nede, og diverse andre .Net updates. Problemet er jo bare at den tvinger bruger til at skulle downloade næsten 20 MB 2.0 .Net frameworket også :) Ak ak ak, men tror jeg vil forsøge lige at finde VB 6 først, C++ er jo for dygtige drenge som dig, og der går jo nok lige et par år før jeg kommer rigtig i gang med det :)
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 11:44 #7
Hej igen Arne.

Hvis jeg køber Microsoft Visual Studio 2005 Professional ved du så om vi stadig taler om .net osv?

Det virker jo som om det praktisk talt er umuligt at købe Visual Basic 6.0 mere *Gg*
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2006 - 12:00 #8
Kan man ikke hente 2.0 med Windows Update nu ?

VS 2005 er VB.NET (.NET), C# (.NET) og C++ (.NET, ikke .NET og blandet .NET og ikke .NET)

men ja VB6 sælges nok ikke længere
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 12:04 #9
Super, tak for hjælpen igen igen igen :)
Avatar billede nythjem Nybegynder
04. januar 2006 - 12:06 #10
Og nej, har lige foretaget Windows Update, og den er "kun" nået op på Framework 1.1.

Umiddelbart virker det en kende underligt for mig at man laver produkter, der ikke kan køre selvstændigt på nuværende .net platforme..
Avatar billede msor Nybegynder
06. januar 2006 - 19:04 #11
Hvis ikke Microsoft har ændret de komponenter du bruger i dit .NET 2.0 program, kan det også bruges på et 1.1 framework. Prøv at søg på MSDN for at finde en liste over ændringerne.
Avatar billede nythjem Nybegynder
06. januar 2006 - 21:21 #12
Hej Msor.

Jeg må nok hellere lige følge op med de erfaringer jeg har gjort mig de sidste par dage. Jeg fandt en kopi af Visual Basic 6.0 hos en ven og fandt ud af, at programmet slet slet slet slet ikke lever op til mine forventerninger til design af windows form. Den ged blev barberet. Samme ven havde en version af Visual Studio 2003 og jeg blev faktisk lige så skuffet over design mulighederne. (Har jo kun prøvet Visual Basic.Net 2005 Express og Notesblok :) )

I Visual Basic.Net 2005 Express er der kun mulighed for at publisere sit program på en måde, og den måde inkluderer samtidig at man får framework 2.0 installeret automatisk. Desuden har man mulighed for at få sit genvejsikon i menuen start.

I mit tilfælde var det ikke nok, jeg har brug for at kunne gå gennem de helt almindelig installationstrin, og det er der mulighed for i Professional editions.

Så derfor har de sidste dage vist mig, at jeg bare skal have fat på Visual Studio.Net 2005 Professional Edition, så er mine behov opfyldt :)

Og tak for rådet vedr. komponenternes versionering. Det fremgår i øvrigt også når man bruger / skal bruge komponenterne i eksempelvis Visual Basics toolbar.

God weekend..