Avatar billede mikie Nybegynder
03. januar 2006 - 21:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med IDE

Hvodden kan det være at jeg pludselig ikke kan se min primary IDE kanal men kun secendary.

PÅ begge kanaler sidder henholdsvis en HD og CD-brænder på den ene (secondary) og en DVD på primary. Alle HD står som Master og skuffedrevene som slaver.

På secondary står begge enheder i enhedshåndtering til "DMA hvis tilgængelig"

BIOS indstillinger er identiske for begge kanaler.

Nogle gode ideer.

MVH
MIkie
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2006 - 21:54 #1
Er diskene til stede i diskhåndteringen ?
Avatar billede donby Nybegynder
03. januar 2006 - 21:56 #2
ingen lys ide, men det er aldrig god latin at have en hdd og et optisk drev på samme ide kanal.. læste engang noget med det kunne sænke hastigheden på hdd. begge hdd på primary, optiske drev på secondary.. hvis du kan komme ind i enhedshåndtering, må du jo kunne komme ind i windows. vil det sige at din styresystems hdd normalt sidder på secondary ide kanal, eller har du bare flyttet den for at kunne bruge din comp?? det kan jo desværre lyde som om din primari ide kanal er futtet af, men det er jeg bestemt ikke sikker på, så vent helst på flere indslag
Avatar billede mikie Nybegynder
04. januar 2006 - 00:24 #3
dk>> Nej...når jeg går ind i computeradmin, kan jeg ikke se dem under disk håndtering, ej heller i stifinderen. Derfor kan jeg heller ikke se dem under hverken diskdrev eller cd-rom i oversigten på enhedshåndteringen. Kum de enheder der ssidder på prim. kam jeg se.

Men jeg kan se selve kanalerne i enhedshånfteringen, hvor de står til at virke korrekt begge to altså, når jeg ser i egenskaber under IDE/ATA controller. Og ja....der er strøm til enhederne.

En del af problemerne opstod faktisk efter noget rod med BIOS (overclocking) og en genindstallering af XP. Det har faktisk kørt engang

Flere gode forslag fra den store verden ???

mvh
Mikie
Avatar billede off-line Nybegynder
04. januar 2006 - 01:30 #4
Har du prøvet i bios, at trykke på "set up defaults" og set at dine diske står til Auto.
Hvis det ikke hjælper, kan du blive nød til, at lave en "repair" Hvis du gør det,
og du ikke har en ny CD med SP2, er du også nød til at installarere den igen, samt
opdatere hos Microsoft. http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede mikie Nybegynder
04. januar 2006 - 13:54 #5
Jamen nu er jeg kommet lidt videre.

Selvom jeg troede jeg havde sat dem rigtig, viste sig at jumperne sad forkert.

Så nu kan jeg se DVD-drevet på den primære kanal og kan ogaå så konstatere at der, trods alt, er liv i kanalen.

Spørgsmålet er så, om jeg kan få liv i harddisken som er en 40GB IBM Deskstar fra 2002. Hvordan kan man konstatere om den er død og er der nogern form for sikring i sådan en.

På bagsiden er vist en masse versioner af jumper setings, men hvilken skal jeg bruge? Der er to slave-versioner bla.

mvh
Mikie
Avatar billede off-line Nybegynder
04. januar 2006 - 14:13 #6
Som dragonknight er inde på, så se efter i diskhåntering. Hvis du kan se den der,
kan du også se, om den har et drevbogstav, og om den er formateret og i orden.
Er alt det som det skal være, kan du også se den i denne computer, og dermed også
bruge den. Du skal bare sørge for, at du ikke har 2 master eller 2 slaver på samme
kabel. Enten cabel select eller 1 af hver. 2 slave-versioner?
Avatar billede mikie Nybegynder
04. januar 2006 - 14:17 #7
Jeg læste et andet sted at jeg muligvis skulle sætte den med 32GB limitation. Er der noget om snakken. Det skulle angiveligt være fordi visse BIOS har en indbygget 40GB begrænsning og ikke læser HD over 32GB. Maskinen er fra 2000.

Mikie
Avatar billede off-line Nybegynder
04. januar 2006 - 14:28 #8
Det må du have misforstået, i dag kører man med HD på 2-300GB, og nogle bruger dem,
uden at lave partitioner - ikke særlig smart. Det eneste man skal være opmærksom
på er, at windows uden SP1 eller SP2 ikke kan se harddiske over omkring 137GB.
Din HD er, efter dagens norm, bare en lille fyr, som ikke kan give problemer p.ga.
størrelsen. Derimod lavede IBM en overgang berygtede, dårlige harddiske.
Avatar billede mikie Nybegynder
09. januar 2006 - 12:22 #9
Tak for hjælpen gotfred, send mig et svar, og du får dine points. Det lader til at IBM´en er stået af. Den har tidligere fungeret også i 40 GB opsætning, så den har sikkert besluttet sig for at leve op til sit øgenavn "DeathStar".

mvh
Mikie
Avatar billede off-line Nybegynder
09. januar 2006 - 12:36 #10
Ja øgenavnet er rimeligt. Mistede selv en 80GB. Takker for point.