Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 12:02 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

scandisk for unix til FAT32

Hej.
Jeg sidder med en harddisk som er blevet syg. Jeg kan ikke læse den fra windows, men ved at sætte harddisken til min router via et usb kabel (router er Wl-500g) kan jeg få adgang til den.
I router log står der godt nok "Bad FAT", men jeg kan godt se hvad der er på den til en hvis grad (gennem FTP)
men når jeg skal overføre filerne fra disken går den ned.
Routers log skriver bare:

Jan 2 10:44:42 kernel: Filesystem panic (dev 08:01).
Jan 2 10:44:42 kernel: FAT error
Jan 2 10:44:42 kernel: Directory 2512: bad FAT
Jan 2 10:44:43 kernel: attempt to access beyond end of device
Jan 2 10:44:43 kernel: 08:01: rw=0, want=2080941159, limit=199133676
Jan 2 10:44:43 kernel: attempt to access beyond end of device
Jan 2 10:44:43 kernel: 08:01: rw=0, want=2080941160, limit=199133676

Kan jeg på en eller anden måde lave en scandisk på disken.
Jeg kan logge på min router som har Unix og derigennem snakke med disken. jeg har adgang til system via telnet.

Jeg har prøvet at skrive kommandoen e2fsck men jeg ved ikke hvordan jeg jeg ksla bruge den og jeg har vist også læst at det kun køre på EXT2 diske?

Er der en kommando som kan fix min disk?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 12:22 #1
Hvorfor kører du ikke SCANDISK fra en diskette ??
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 12:24 #2
Hvad er det helt præcis du vil? køre scandisk og bibeholde et operativ system FAT32?
redde hvad reddes kan føe evt. formatering??
Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 12:34 #3
jeg kan ikke sætte disken i til et windows opperativsystem.
Windows kan ikke genkende disken og mener at den skal initialiseret på nu og formateret før at den vil give den en partition.
Altså kan jeg ikke køre scandisk på en diske som windows ikke mener er til stede endnu.
MEN, når jeg sætte den til en unix system, så vil unix godt se på den, men den vil ikke kopiere alle filer fra den.
Så jeg mangler en kommando (program) der kan køres fra unix på disken.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 12:47 #4
Jeg er ret sikker på at problemet skyldes at din partitions tabel er blevet smadret, se http://www.helgec.dk/lost%20partition.html hvordan den repareres. Hvis det ikke lykkedes så red dine filer med http://www.helgec.dk/lost_data.html
Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 13:09 #5
Tak.
Jeg har ny kørt programmet og få et følgende:
------------------------------------------------
TestDisk 5.8, Data Recovery Utility, May 2005
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sdb - CHS 24792 255 63 - 194474 MB

Check the harddisk size: HD jumpers settings, BIOS detection, OS limitation...
The following partition can't be recovered. The harddisk seems too small!
    Partition              Start        End    Size in sectors
D FAT32 LBA                0  1  1 24792  0 63  398283480 [Maxtor]
-----------------------------------------------------

Hvad gør jeg nu?
Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 13:27 #6
Jeg prøvede også med version 6.3 og fik godt det samme resultat:
------------------------------------------------------
TestDisk 6.3-WIP, Data Recovery Utility, December 2005
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sdb - 203 GB / 189 GiB - CHS 24792 255 63

The harddisk (203 GB / 189 GiB) seems too small! (< 203 GB / 189 GiB)
Check the harddisk size: HD jumpers settings, BIOS detection...

The following partition can't be recovered:
    Partition              Start        End    Size in sectors
D FAT32 LBA                0  1  1 24792  0 63  398283480 [Maxtor]
----------------------------
Hvad betyder det at "The harddisk (203 GB / 189 GiB) seems too small" og at den så ikke kan blive recovered.

Hvad skal der til for at det kan ske?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 14:18 #7
Jeg får til en afveksling ingen mail fra eksperten derfor har jeg svært ved at svare på dine kommentarer omgående.
Jeg aner ikke hvad hunden det er for en kryptisk kommentar, men inden vi kaster os ud i tvvlsomme forsøg ville jeg forsøge at redde hvad reddes kan, altså af data, se på http://www.helgec.dk/lost_data.html vær opmærksom på at det er enorme mængder data der vælter frem, hvis det altså virker. Med hensyn til at genskabe din partitions tabel opretter programmet en logfil med løsningsforslag
Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 15:05 #8
Nu har jeg haft det til at køre lidt og har fyldt min computer op med en masse mapper a la recup_dir.1, recup_dir.2, recup_dir.3.... med filer som ikke bliver til noget. det er bl.a en masse mp3 filer som har meget store størrelser og en del exe filer.
Alle filerne hedder noget med f og så et tal som fx f1343.mp3 og f1451.exe
Det vil jo tage eviheder og kigge alle de filer igennem for finde ud af om en enkelt ud af 1000 filer skulle være en eller anden fil der er kør bar.

Kan filnavne ikke genskabes?
Fra loggen ser meget af det således ud:

exe header found at sector 7153685
recup_dir.3/f1393.exe 7153685-7157068
exe header found at sector 7157069
recup_dir.3/f1394.exe

I log filen står der inten ydeligere om hvordan jeg kan lave en ny MBR

Kan jo bruge nogle af de andre værktøjer som
[MBR Code] Write TestDisk MBR code to first sector
Eller bliver det for teknisk?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 15:19 #9
Ikke for at virke grov, men jeg syntes du cycler lidt rundt i det. Det du her har fået er et gratis program og så  må man finde sig de begrænsninger der er. Der ligger en simpel gif animation på http://www.helgec.dk/guiden.gif hvis du vælger menuen "option" kan du en/disable de filtyper du ønsker det begrænser naturligvis strømmen af data en del. Da du jo omg. har adgang til filerne i recup_dir kan du jo browse og slette samtidig med at filer findes så selv om det er bøvlet mener jeg nu at det er at foretrække frem for at miste alle data
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 15:25 #10
Hvis din XP-skive kan finde harddisken kan du prøve at om du kan gendanne partitions tabellen ved at boote op på XP-skiven, vælge "reparer fra genoprettelseskonsol" log ind -> skriv -> bootcfg /rebuild -> klik enter -> klik enter til spørgsmålene -> skriv -> fixboot -> klik enter -> bekræft -> skriv fixmbr -> klik enter -> bekræft -> skriv -> exit -> klik enter
Avatar billede theboy Nybegynder
02. januar 2006 - 15:27 #11
Jamen det er da rigtigt at der er nogle filer som kan blive gendannet, jeg tror bare at den eneste løsning vil være hvis jeg kan få skrevet en ny MBR eller genfinde den gamle og desværre synes jeg ikke at testdisk kan hjælpe mig med det da den skriver at størrelsen på et eller andet er for lille. Jeg kender jo desværre ikke programmet godt nok til at forstå det den fortæller mig.

vil jeg kunne bruge
"[MBR Code] - Write TestDisk MBR code to first sector"?

eller er der andre gratsi værktøjer som kan finde tabellen igen?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2006 - 15:54 #12
"jeg tror bare at den eneste løsning vil være hvis jeg kan få skrevet en ny MBR"  Boot op på en Win98 SE startdiskette, skriv fdisk /mbr -> klik enter  Thats all
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2006 - 08:56 #13
Lidt status ?????
Avatar billede theboy Nybegynder
03. januar 2006 - 15:15 #14
Det lykkes.

Disken er oppe at køren igen, men det krævede da også lidt af en indsats.
Det irriterende at testdisk ikke kunne fortælle mig hvad jeg skulle gøre anderledes, så jeg sendte spørgsmålet videre til den hovedansvarlige bag testdisk (Christophe GRENIER).
Han sagde følgende:

It looks like the partition is to big by one cylinder.
In Geometry, set 24793 cylinders instead of 24792 try again anaylyse and write, confirm, quit and reboot.

Det gjorde jeg så og det lykkedes så at give disken en navn. Men det ændrede ikke på at jeg stadig ikke kunne komme over på disken. systemet syntes at gå i stå så snart jeg forsøgte at tilgå disken. Startede jeg op på ny, var jeg nød til at fjerne disken for at få systemet til at starte op.
Så forsøgte jeg at gå til dos, men også der hang disken.
Jeg prøvede så at lave en scandisk på disken fra dos og skrev:
chkdsk d: /f
Først ville den ikke og ville genstarte inden den ville forsøge på det. Så jeg genstartede og den forsøgte at checke disken. Men det kunne den ikke. den kunne ikke få lov til at skrive på disken.
Da windows startede op igen forsøgte jeg igen kommandoen
chkdsk d: /f
og denne gang sagde systemet at disken var optaget, men jeg kunne afbryde det den nu var i gang med og så forsøge igen.
Så gjorde den det sku.

Den fandt nogle fejl og et par enkelte filer gik tabt, men 99% af diske blev genoprettet og selve scandisken tog ingen tid.

Opsumere på hvad jeg gjorde (til andre med samme problem):
Jeg kørte tesdisk 6.2 og ændrede cylenderstørrelsen. -> så fik disk en partition
Kørte scandisk fra dos (chkdsk) og tvag system til at slippe taget om min disk.
Vul la - Nu kører skidtet igen.

Jeg har i øvrigt inden dette forum kontaktet Maxtor og de sagde jeg skulle forsøge at rede så meget data jeg kunne (hvilket ikke var en succes) og derefter formateret disken igen. Det er jeg nu glad for jeg ikke gjorde.

Men Hegec, du var en del af hjælpen så smid du bare et svar. :-)
Avatar billede theboy Nybegynder
03. januar 2006 - 15:17 #15
PS.
Testdis kan i øvrigt hentes fra hjemmesiden:
http://www.cgsecurity.org/testdisk.html
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2006 - 16:02 #16
Jeg vil tage  (Christophe GRENIER). ord til efterretning og du skal ha`tak fordi du ikke bare gav op