Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 22:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man en fejl kode i vb 2005?

Jeg er ved at lave et program men er gået i stå ved ikke helt hvordan jeg skal lave så den viser en fejl kode eks er der et sted i programmet hvor man skal overføre 1 fil til et diskette drev men så vis der ikke er nogen diskette i så skriver den dette

See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.IO.DirectoryNotFoundException: Could not find a part of the path 'a:\'.
  at System.IO.__Error.WinIOError(Int32 errorCode, String maybeFullPath)
  at System.IO.Directory.InternalCreateDirectory(String fullPath, String path, DirectorySecurity dirSecurity)
  at System.IO.Directory.CreateDirectory(String path, DirectorySecurity directorySecurity)
  at System.IO.Directory.CreateDirectory(String path)
  at Microsoft.VisualBasic.FileIO.FileSystem.CopyOrMoveFile(CopyOrMove operation, String sourceFileName, String destinationFileName, Boolean overwrite, UIOptionInternal showUI, UICancelOption onUserCancel)
  at Microsoft.VisualBasic.MyServices.FileSystemProxy.CopyFile(String sourceFileName, String destinationFileName)
  at GuffeDK.Netbank_Backup_Lise.OK_Click(Object sender, EventArgs e) in H:\GuffeDK\GuffeDK\test.vb:line 14
  at System.Windows.Forms.Control.OnClick(EventArgs e)
  at System.Windows.Forms.Button.OnClick(EventArgs e)
  at System.Windows.Forms.Button.OnMouseUp(MouseEventArgs mevent)
  at System.Windows.Forms.Control.WmMouseUp(Message& m, MouseButtons button, Int32 clicks)
  at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.ButtonBase.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.Button.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
  at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
GuffeDK
    Assembly Version: 1.0.0.0
    Win32 Version: 1.0.0.0
    CodeBase: file:///H:/GuffeDK/GuffeDK/bin/Release/GuffeDK.exe
----------------------------------------
Microsoft.VisualBasic
    Assembly Version: 8.0.0.0
    Win32 Version: 8.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/Microsoft.VisualBasic/8.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/Microsoft.VisualBasic.dll
----------------------------------------
System
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
System.Windows.Forms
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
----------------------------------------
System.Drawing
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
----------------------------------------
System.Configuration
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
----------------------------------------
System.Xml
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
----------------------------------------
System.Runtime.Remoting
    Assembly Version: 2.0.0.0
    Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
    CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Runtime.Remoting/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Runtime.Remoting.dll
----------------------------------------

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
    <system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.

men så istedet for den raport kan man så ikke lave så der kommer en box op hvor der eks står Fejle kode 1 tjek menuen hjælp for yderligere info
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 22:46 #1
Kan du ikke bruge en Try Catch ?
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 22:51 #2
Hvordan laver man det
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 22:55 #3
er det ikke sådan her
            Try

            Catch ex As ApplicationException

            End Try
men hvordan virker det
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:05 #4
min kode ser sådan her ud vis det kan hjælpe

MessageBox.Show("Indsæt en diskette i diskettedrevet inden du fortsætter")
My.Computer.FileSystem.CopyFile("C:\test.txt", "a:\test.txt")
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:13 #5
Try
                    ' der sker en fejl her
            Catch ex As ApplicationException
                    ' i stedetfor at vise standard fejl meddelelse udføres koden her
            End Try
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:21 #6
synes ikke lige jeg kan få det til at virke hvor skal denne kode stå henne for at det virker eks

MessageBox.Show("Indsæt en diskette i diskettedrevet inden du fortsætter")
My.Computer.FileSystem.CopyFile("C:\test.txt", "a:\test.txt")
Try
                    ' der sker en fejl her
            Catch ex As ApplicationException
                    ' i stedetfor at vise standard fejl meddelelse udføres koden her
            End Try

eller va
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:22 #7
Try
                  MessageBox.Show("Indsæt en diskette i diskettedrevet inden du fortsætter")
                  My.Computer.FileSystem.CopyFile("C:\test.txt", "a:\test.txt")
            Catch ex As ApplicationException
                  MessageBox.Show("Hovsa")
            End Try
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:23 #8
forudsætter at exception faktisk er ApplicationException
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:24 #9
Hvad er ApplicationException
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:25 #10
Tror ik det er ApplicationException fordi fejlen kommer stadig
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:27 #11
så brug Exception
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:27 #12
eller DirectoryNotFoundException
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:28 #13
og docs siger ganske rigtigt:

System.Exception
      System.SystemException
        System.IO.IOException
            System.IO.DirectoryNotFoundException

så DirectoryNotFoundException arver ikke fra ApplicationException
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:28 #14
men Exception fanger alt
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:29 #15
Sådan det virker. Du har vel ikke et link til en side hvor man kan læse om de forskellige Exception ApplicationException osv. Smid lige et svar
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:30 #16
Okay
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:30 #17
Tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:32 #18
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:32 #19
har du ikke .NET dokumentationen på din PC ?

så kan du slå de enkelte exceptions op og se hvad der arver fra hvad
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:37 #20
nej tror jeg ik hvor finder man det???
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:40 #21
du skulle have en program gruppe

Microsoft .NET Framework SDK v1.1 eller v2.0

som har en "Documentation"
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:41 #22
hvor finder jeg en til 2.0
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:45 #23
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
01. januar 2006 - 23:47 #24
den har jeg instaleret mener jeg kan ikke lige huske det lige nu. Hvor finder jeg det så på pcen?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2006 - 23:47 #25
start
programmer
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
02. januar 2006 - 00:02 #26
Når der havede slet ikke set har ik haft tid til at lege så meget med det endu. men du skal ha tak