Avatar billede peter_e99 Nybegynder
29. december 2005 - 12:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Meget let lille spørgsmål

Hej Eksperter,

Når jeg åbner min stifinder står .pdf og .doc filer pludselig med blå skrift. Nogen, der kan fortælle mig, hvad det skyldes?

Ved, det er et let spørgsmål, men kunne godt tænke mig at vide det :-)
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
29. december 2005 - 12:01 #1
Det skal lige tilføjes, at det ikke er i alle mapper dette gælder. Er der noget, jeg ved en fejl har slået til?
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
29. december 2005 - 12:02 #2
Og det gælder for forskellige filtyper i forskellige mapper
Avatar billede hcma Novice
29. december 2005 - 12:12 #3
er du kommet til at komprimere nogle af filerne ?
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
29. december 2005 - 12:16 #4
Ja, jeg komprimerede godt nok nogle filer igår... Hvad betyder det rent teknisk, og kan man "undo" det?
Avatar billede hcma Novice
29. december 2005 - 12:31 #5
ved at komprimere filer, pakker du dem så de ikke fylder så meget, hvilket så frigiver plads på hd'en.
prøv at kigge i Windows's hjælpefunktion under Komprimer.
komprimerede filer bliver blå

tillader mig at lægge et svar  ;.)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. december 2005 - 12:32 #6
Højreklik -> Egenskaber -> Fanebladet "Generelt" -> Avanceret -> Fjern flueben i "Komprimer indhold...."

Men det er ikke nødvendig at "afkomprimere", filen fungerer udemærket alligevel.  c",)
Avatar billede hcma Novice
29. december 2005 - 12:35 #7
klippet fra hjælpefunktionen:
CompactViser og ændrer komprimeringen af filer eller mapper på NTFS-partitioner. Hvis compact benyttes uden parametre, vises komprimeringsstatus for den aktuelle mappe.

Syntaks
compact [{/c|/u}] [/s[:mappe]] [/a] [/i] [/f] [/q] [Filnavn[...]]

Parametre
/c    Komprimerer den angivne mappe eller fil.
/u    Dekomprimerer den angivne mappe eller fil.
Avatar billede hcma Novice
29. december 2005 - 12:36 #8
vejmand >>  det var da meget lettere  :o)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. december 2005 - 12:40 #9
Ja, det er underlig nok ikke altid hjælpefunktionen give den letteste løsning. c",)
Avatar billede peter_e99 Nybegynder
29. december 2005 - 12:58 #10
Ok - mange tak for hjælpen. Jeg lader dem blive komprimerede så. Ser godt nok lidt underligt ud, men det betyder vel ikke det store?

Fedt, I begge gad bruge tid på det :-)
Avatar billede hcma Novice
29. december 2005 - 13:12 #11
vejmand >>  http://exp.dk/spm/675401  (vi deler)  :o)