Avatar billede vuf-vuf Nybegynder
15. december 2005 - 15:31 Der er 4 kommentarer

indhentning af tidsværdier til ttime variabel

Hej

Jeg har lidt problemer med tidskonvertering. Jeg har nogle tidspunkter liggende i en paradoxdatabase i felter af typen Time.
Disse skal omregnes til kommatal således at 02:30:00 feks. bliver til 2,50.
Jeg har fundet ud af hvordan jeg feks. omregner nuværende tidspunkt til decimaltal:

var
testtid: ttime;
timer,minutter,sekunder: string;
samlettid: real;
begin
testtid:=time;
timer:= Copy(timetostr(testtid),1,2);
minutter:= Copy(timetostr(testtid),4,2);
sekunder:= Copy(timetostr(testtid),7,2);
samlettid:=(strtoint(timer))+((strtoint(minutter))/60)+((strtoint(sekunder))/3600);
showmessage(floattostr(samlettid));

Men jeg kan ikke finde ud af at få hældt værdierne fra paradoxtabellen ind i variablen time???
Nogen ideer til hvordan jeg gør det?
Avatar billede vuf-vuf Nybegynder
15. december 2005 - 15:33 #1
PS:
jeg har prøvet med tildelingen:

testtid:=Table1.FieldValues['tid'];

men det virker ikke!
Avatar billede kroning Nybegynder
15. december 2005 - 16:30 #2
testtid:=Table1.FieldValues['tid'].AsDateTime;
Avatar billede softtail Nybegynder
18. december 2005 - 19:55 #3
Prøv at læse lidt om funktionen DecodeDateTime, da det altid er en uskik, at behandle datetimes som strings, fordi Windows formatterer datoerne forskelligt afhængig af Windows-version, sprogudgave og ikke mindst brugernes individuelle dato-konfigurationer i Windows.
01. januar 2006 - 13:28 #4
Hej Vuf-Vuf

Har du prøvet med denne ret simple beregning?

Showmessage(FloatToStr(testtid*24));