Avatar billede mester Nybegynder
15. december 2005 - 00:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Køb af RAM

Skal jeg købe 1x1GB RAM klodser og beholde 1 af de 256 mb ram klodser jeg i forvejen har, eller skal jeg købe 2x512? Eller noget helt tredje?
Nævn gerne fordele og ulemper på de to muligheder.

Se evt. følgende link for specifikationer på min laptop:http://www.eksperten.dk/spm/668123

På forhånd tak

/M

P.S. Har kig på følgende RAM: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73237
Avatar billede halifax Nybegynder
15. december 2005 - 04:40 #1
Er det maskinen som kan ses her
http://www.medion.de/flash/md95400/

vælg at se i HTML format - på næste billede klik på Ausstattung

for så står der
512MB DDR RAM
Arbeitsspeicher (max. 1024 MB – beide Speicherbänke belegt) - max. 1024 - begge rambanke besat.  Scroll ned....

Endvidere står 400 MHz FSB. Indikerer den burde kunne benytte DDR400, pc3200 RAM.

Måske du skal spørge (Aldi) Medion support igen. Medion er lidt for sig, tror jeg.  :)
Avatar billede mester Nybegynder
15. december 2005 - 13:03 #2
Ja, Medion er sgu ikke til at blive kloge på. Jeg kopierer lige min korrespondance med medion ind senere i dag. Det er iøvrigt den maskine.
Avatar billede mester Nybegynder
15. december 2005 - 13:05 #3
Vil du så mene, at jeg ligeså godt kunne købe 2x512 og spare pengene?
Avatar billede halifax Nybegynder
15. december 2005 - 23:34 #4
Ifølge ovenstående ser det ud som den maks kan udnytte 1024 ram med begge sam slots i brug. Det er i så fald 2 x 512.
Avatar billede mester Nybegynder
20. december 2005 - 00:06 #5
Undskyld den sene respons. Her er uddrag fra mail korrespondancen med Medion:

Mit spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at opgradere mine ram. Hvilke ram kan jeg købe? Er der flere producenter, der producerer ram, der er kompatible med MD95400, eller kan der kun købes én slags? Giv mig gerne de specifikationer jeg skal gå ud fra.
Kan jeg købe 1GB ram klods og beholde en af de 256mb ram klodser i maskinen, så jeg opnår ca. 1.3 gb ram? Er max 2x1GB ramklodser?
Fandt disse: http://www.speichermarkt.de/show.cgi?ID=medi8579.htm men synes de ser lidt dyre ud, og kunne godt tænke mig at bestille hos en dansk forhandler.

Deres svar (Forskellige supportere):
Jeg må anbefale Kingston eller Samsung ram. Ja du kan godt udvide med 1 GB, så du har 1256 Mb ram
Ram:
2 x 256 MB PC 2700 DDR, Samsung - max 2 GB (2 x 1024)
Disse kan slutbrugeren selv udvide, dette gøres ved at fjerne dækslet på undersiden
(Senere skriver de)Det skal være pc2700 ram, 200pins SO-DIMM ram og der kan max være 2gb ram (dvs 2048) samlet.
Avatar billede mester Nybegynder
20. december 2005 - 00:08 #6
Skal jeg turde stole på det de skriver? De mener åbenbart, den kan indeholde mere end 1GB.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. december 2005 - 16:58 #7
Ok med lidt sen respons.

Synes godt nok, der er noget usikkerhed om, hvad der passer.
Medion support siger pc2700 DDR, og maks 2048 MB

Medion site ovenfor siger 1024 MB. Det samme gør dette site
http://www.multidesk.be/forums/onderwerp/002001/

Denne Medion side
http://www.medion.de/company/press/?cb_20050005.html

siger Twinmos DDR-400 CL 2,5 (2) - altså pc3200 RAM, og ikke blot pc2700 som support nævner. Til gengæld siger siden ikke hvor meget maks ram. Andre sider nævner maks 2 GB, fx. her
http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_medion_md_95400_p46466.html

Det ville være rart med helt klart svar fra Medion support på

1. Kan den bruge DDR400, pc3200, eller kun pc2700
2. Hvad er maks ram - 1 eller 2 GB. (kun 1 GB lyder godt nok af lidt, men de skriver det jo).
Avatar billede halifax Nybegynder
20. december 2005 - 17:08 #8
Endnu en side med omtale af MD 95400 nævner maks 1 GB
http://www.notebookjournal.de/news/106/page/12

Spørg support om der måske er kommet en BIOS update, som gør at de siger 2 GB.
Avatar billede mester Nybegynder
24. december 2005 - 03:15 #9
Jeg rusker lige medion support endnu engang. Ikke fedt, at man går ud og køber de forkerte ram efter deres anvisninger...
Det nemmeste ville vel egentlig være at give dem linket hertil, så de kan læse vores debat :). Kan man få sig til det?
Og ja, endnu en sen respons. Er ikke herinde så tit, og juleræset har stået på.
Avatar billede mester Nybegynder
24. januar 2006 - 00:43 #10
Tak for hjælpen, Halifax, men jeg er ikke gået videre med sagen. Indstiller køb af ram indtil videre. Smid et svar, så du kan få point.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2006 - 00:12 #11
Jeg har ellers læst herinde at Medion DK har en fin, fin support. Blev nævnt af flere i f.m. support på et TV tuner kort for godt et års tid siden. Vi må håbe det gælder endnu.

Så der er ikke nogen grund til at holde sig tilbage, hvis du på et tidspunkt igen skulle få lyst til at stille dem spørgsmål, så tvivl om ram kan ryddes af vejen.
Avatar billede mester Nybegynder
29. januar 2006 - 11:58 #12
Jeg kan så sige, at jeg har lidt en både/og erfaring med medion supporten. Jeg havde kontaktet dem flere gange over en tidsperiode på 3 mdr over e-mail, men uden at få svar. Skrev så en temmelig bitter mail til dem, og så var der hul igennem! Derefter har der ikke være problemer med at få svar. Problemet kunne dog bestå i, at det ikke var den samme supporter, men flere forskellige man fik fat i. Men pyt, jeg tror bare jeg har tænkt mig at finde ram, der svarer overens med de kriterier de har stillet op, og inden købet sende en mail til dem, hvori jeg spørger, om de er kompatible med min maskine. Så skulle den pot være ude...håber jeg.
Her har du point.