Avatar billede babapap Nybegynder
14. december 2005 - 22:12 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Netværk uden internet

Jeg vil gerne etablere et netværk mellem to computere (Windows XP), der ikke har adgang til internet, da jeg ikke har nogen router eller switch. Jeg er bange for at ødelægge min internetforbindelse, kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede venturer Nybegynder
14. december 2005 - 22:19 #1
Som jeg forstår det, så har du to maskiner hvor af den ene er forbundet til internettet?

Hvis dét er tilfældet er der flere muligheder.
Hvis der er tale om ADSL eller kabel net (f.eks. StofaNet) vil den absolut letteste løsning være at skaffe en router. De kan fås til under 400,-.

Hvis ikke du er tryg ved den løsning må du ud og have fat i et ekstra netkort.
Du skal så sætte det hele sammen så dine to maskiner er forbunder med et netværkskabel (et krydset kabel). Den ene af de to maskiner skal så fortsat have forbindelse til internettet (denne maskine vil så have brug for 2 netværksforbindelser og derfor er det muligt du skal have fat i et ekstra netkort).
Avatar billede jepe Nybegynder
14. december 2005 - 22:20 #2
Er det meningen at de to computere, når de er koblet sammen, skal have adgang både til internet og til hinanden samtidigt??

/jepe
Avatar billede tans Nybegynder
14. december 2005 - 22:33 #3
hver computer skal have et netkort...et netværkskabel til hvert netkort...et hub imellem de to netværkskort...vupti...netværk !
Avatar billede boxer Nybegynder
14. december 2005 - 22:54 #4
Prøv forslagene herfra:
http://exp.dk/spm/670826
Avatar billede babapap Nybegynder
15. december 2005 - 20:08 #5
Jeg vil oprette et midlertidigt netværk uden adgang til internet ved at tage adsl-stikket ud og forbinde de to computere via ethernet evt. vha netbeui (det har jeg gjort tidligere). Jeg mangler en procedure, min nuværende gælder kun windows 95 og jeg husker at det var temmelig besværligt...Jeg har allerede etableret forbindelse, jeg kan se filer fra den anden computer, men de kan ikke finde hinanden i age of impires. Der er flere typer multiplayer (tcp/ip, ipx, modem, seriel og gamezone) jeg formoder at det er enten ipx eller seriel jeg skal bruge. Age of impires er kun til forsøg, det spil jeg vil spille senere er Generals.
15. december 2005 - 20:18 #6
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 21:04 #7
Det kan åbenbart ikke lade sig gøre uden en switch eller router...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 21:18 #8
Umiddelbart tror jeg nu snarere problemet er at du vælger en forkert protokol - det kan nemlig fint lade sig gøre uden router/switch.

Prøv at bruge TCP/IP, det er den eneste af de nævnte protokoller der med sikkerhed er installeret på begge (når vi snakker XP).
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 21:23 #9
Er TCP/IP ikke en internernet protokol?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 21:31 #10
Nu er Internettet jo blot et kæmpestort netværk, så... ;)

I øvrigt er TCP/IP den mest normale forbindelsestype i spil nu om dage - IPX m.v. er stort set ikke-eksisterende i nutidens spil.

Hvis du vil/skal bruge IPX (visse ældre spil kan ikke brueg TCP/IP), skal du først installere den (på begge maskiner). Det gør du inde i Egenskaber for dit netværkskort (Kontrolpanel > Netværksforbindelser > (højreklik på dit netkort) > Egenskaber > Installer > Protokol).
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 21:37 #11
Jeg har installeret alle protokolerne, jeg har sørget for fildeling, afkoblet firewall og anti-virus (midlertidigt), jeg kan ikke komme på noget jeg kunne have glemt...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 21:50 #12
Du siger du godt kan se filerne på den anden computer - jeg går ud fra det gælder begge veje? Hvis det er tilfældet, så bør de i det mindste kunne bruge TCP/IP til netværksspil - i hvert fald hvis du har foretaget de ting du nævner på begge computere.

(Jeg går i øvrigt ud fra begge kører samme version af spillet - der er opdateringer på http://www.microsoft.com/games/empires/downloads.htm, hvis du mangler dem...)

Hvis alt det jeg har nævnt ER i orden, og du har prøvet både TCP/IP og IPX, så må jeg indrømme at jeg er på bar bund - det er muligt at få det til at virke, men jeg kan ikke lige se hvad der ellers kan være galt...
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 22:54 #13
Nu har jeg hakket af i feltet "Giv besked, når denne netværksforbindelse har begrænset eller ingen forbindelse" og det giver et udråbstegn på LAN-forbindelses ikonet når jeg kobler computerne sammen istedet for at være på internettet. Jeg undersøgte de forskellige konfigureringer og besluttede mig for at prøve at tildele en fast IP-adresse. Så forsvandt udråbstegnet og spillet virkede! Vel at mærke med TCP/IP protokolen, som du ledte mig på sporet af. Tak for det. Giv mig et svar så du kan få dine point.
Det eneste problem jeg har nu er at internet-forbindelsen ikke virker med den IP-adresse, så jeg må ændre det når jeg skal på internettet...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 23:09 #14
Ja, den bliver jo lidt sværere at komme udenom uden enten en router eller et ekstra netværkskort - men det vigtigste er vel at det i det hele taget KAN virke.

Hvis du er interesseret, har jeg dog skrevet et lille program som jeg bruger til at skifte IP-adresse på min bærbare, så jeg slipper for manuelt at skulle ændre når jeg enten skal i skole eller hjem (jeg kører med fast IP på mit eget netværk, mens skolen kører med dynamisk) - det kan godt blive lidt trættende at skulle ændre opsætning 2 gange dagligt ^_^.

Programmet ligger nede i systembakken, og alle funktioner tilgås med et højreklik.

Hvis du giver mig de netværksoplysninger du sætter computeren op med når du spiller og dem du bruger når du skal på nettet, kan jeg hurtigt lige lave programmet om og give dig en kopi.
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 23:16 #15
Jo tak hvor finder jeg det program?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 23:33 #16
Det finder du ikke, fordi jeg først skal kompilere en udgave til dig ;)

Som jeg har forstået det, så bruger du dynamisk IP til Internettet og fast IP til at spille - så det eneste jeg skal have at vide er hvilken IP-adresse du vil bruge når du sætter din computer op til at spille. Eftersom du forbinder de to computere direkte, skal jeg ikke vide hvad du sætter som gateway eller DNS-server - de har ingen relevans når du ikke skal bruge Internettet imens.

Når du har givet mig din IP-adresse, skal jeg lige bruge et par minutter på at ændre kildekoden og kompilere din udgave, hvorefter jeg lægger den ud et sted du kan hente den.
Avatar billede babapap Nybegynder
18. december 2005 - 23:44 #17
Jeg har brugt 169.254.143.43  , men er det ikke ligegyldigt?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. december 2005 - 23:53 #18
Nej - det mit program gør er nemlig at gå direkte ind og ændre indstillingerne for dit netværkskort, så det anvender den IP. Da jeg p.t. har lavet programmet sådan at værdien er kodet direkte ind i programmet og ikke kan ændres, er jeg nødt til at kende den IP du bruger.

Der går lige et par minutter, så vender jeg tilbage med et program til dig. :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. december 2005 - 00:23 #19
Tog lige lidt længere end forventet (havde et par småproblemer under testning), men her er programmet:

http://download.birdiesoft.dk/IPChanger.zip

For at bruge programmet skal du blot starte det, hvorefter der kommer et lille ikon nede i systembakken. Højreklik på det, og vælg enten Netværksspil eller Internet, alt afhøngig af hvad du vil konfigurere dit netværkskort til.

Jeg har valgt at gå ud fra at du kun har et enkelt netværkskort i din computer - hvis du har mere end et, må du lige sige til, så finder vi en løsning på det.

Bemærk at fordi programmet bruger en fastsat IP til konfigurering, så skal du kun bruge programmet på den computer der normalt er tilsluttet Internettet direkte.
Avatar billede babapap Nybegynder
19. december 2005 - 01:26 #20
Utroligt det virker jo, tak skal du ha. Du fortjener lidt ekstra karma...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. december 2005 - 01:30 #21
Takker for karma :)

Nå ja, og glædelig jul, ikke at forglemme - der er jo ikke længe til :)
Avatar billede babapap Nybegynder
19. december 2005 - 09:34 #22
Kan du fortælle mig hvordan man tilføjer programet til startlisten, den var væk her til morgen...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. december 2005 - 14:04 #23
Klik Start > Programmer og find Start. Højreklik og vælg åbn. Opret dernæst en genvej ved at højreklikke på et tomt sted og vælge Ny > Genvej.

Hvis du kører med XP's "moderne" udseende, ligger Start under Start > Alle programmer.
Avatar billede babapap Nybegynder
19. december 2005 - 14:15 #24
Endnu engang tak.