Avatar billede clouise Nybegynder
14. december 2005 - 15:30 Der er 8 kommentarer

udskiftning af indhold i divtag

Kan man skifte indholdet ud i et div tag efter indholdet er loaded ind i et browservindue?

I så fald hvordan?
Avatar billede softspot Forsker
14. december 2005 - 15:36 #1
Hvis du kan finde frem til div-tag'et kan du f.eks. benytte innerHTML til at overskrive eller tilføje indhold.

Alternativt kan du benytte DOM-metoderne appendChild() og insertNode().

<script type="text/javascript">
window.onload = function() {
  document.getElementById("test").innerHTML = "<strong>Halløj der!</strong>";
}
</script>

<div id="test"></div>
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 15:06 #2
.innerHTML er ikke gyldig i xhtml, og har derfor en begrænset holdbarhed/er ikke fremtidssikret ...

DOM-metoderne kræver dog en del mere kodegymnastik, hvorfor .innerHTML (som slet ikke findes i den officielle javascript-DOM-binding !-) kan være den nemme indgangsvinkel !o]
Avatar billede clouise Nybegynder
15. december 2005 - 16:23 #3
hmm måske snakker vi lidt forbi hinanden - jeg kunne godt tænkte mig at kunne skifte indholdet ud i en div tag - ligesom man kan i en iframe...
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 16:26 #4
Det kan man ikke på samme måde, da en iframe indeholder et window-objekt (som en div ikke kan indeholde !-)

-- desuden har jeg svært ved at se, at det under nogen omstændigheder har noget med css at gøre ...
Avatar billede clouise Nybegynder
15. december 2005 - 16:39 #5
ok - jeg er newbie, og er vist lidt forvirret over begreberne...

Jeg har bare fået at vide at det skulle kunne lade sig gøre, at udskifte indholdet i en div tag, hvis man benytter sig af id-navngivning - men det er måske kun hvis html siden loades forfra...
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 16:41 #6
Det er vel også det, softspot viser ?-)
Avatar billede clouise Nybegynder
15. december 2005 - 16:44 #7
ja - jeg troede bare at man kunne gøre det efter onload ;)
Avatar billede softspot Forsker
15. december 2005 - 17:18 #8
Det er også på/efter det tidspunkt der sker... altså efter onload. :)