Avatar billede paahlman Nybegynder
09. december 2005 - 12:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Undersøge om værdi eksisterer

Hej eksperter.

Jeg skal bruge en metode til at tjekke på om en værdi eksisterer i en given tabel. jeg har ikke et ID, det skal findes bagefter.
Lidt som en select der returnerer true hvis der er en forekomst og false hvis ikke. Nogle idéer?

vh.
Avatar billede harisk Nybegynder
09. december 2005 - 14:16 #1
prøv med:

IF EXISTS(SELECT noget FROM noget WHERE noget=@noget)
  begin

  end
ELSE
  begin

  end
Avatar billede paahlman Nybegynder
09. december 2005 - 15:28 #2
Jeg kan ikke lige se hvordan det skulle virke? Hvis det er noget VB hokus pokus kan jeg ikke bruge det da jeg koder c#.
vh
Avatar billede harisk Nybegynder
09. december 2005 - 15:29 #3
det er ren T-SQL... er det ikke det du skal bruge?? siden den er under denne kategori? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2005 - 21:11 #4
SELECT COUNT(*) AS n FROM tabel WHERE felt = x

og så henter du n ud af resultatet helt normalt og ser om det er 0 eller ej

(da det kun er en værdi kan du bruge cmd.ExecuteScalar=
Avatar billede paahlman Nybegynder
12. december 2005 - 10:04 #5
arne_v: det var lige den jeg manglede. sender du et svar så jeg kan sige ordenligt tak ? vh
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2005 - 13:07 #6
ok