Avatar billede lassel Nybegynder
06. december 2005 - 21:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cookie til sikring af random billede

Hey.

Jeg sidder med en forside hvor et billede skal vises random.

Det fungerer fint ved:

          $numberofbg = "3";
            $bgnr = rand(1, $numberofbg);

Og:

                  billedenavn$bgnr.jpg

Men jeg gerne vil gerne, at første gang brugeren kommer ind på siden vælges billedet tilfældigt ud af puljen 1 til x, hvis det bliver 2 første gang, så skal næste gang være 1, 3 til x. Dvs., det billede der vises skal trækkes fra når det er vist så resten bliver vist i tilfældig rækkefølge. Og endnu værre, når alle billeder fra 1 til x er vist til den bestemte bruger, så skal næste gang være random 1 til x osv. i samme fidus.

Jeg er ikke så stiv i cookiesjov, men tror godt det kunne bruges.

if(!isset($_COOKIE['mfbg$bgnr'])) setcookie("votehow", "yes", time()+60*60*24*30);

Evt. noget i ovenstående stil, men tror det bliver nødt til at være en whileløkke på en-eller-anden-tricky måde, men er kørt helt kold. Er der nogen der har lavet noget ligende på et tidspunkt, eller har en fiks fidus?
Avatar billede lassel Nybegynder
07. december 2005 - 23:19 #1
Så sætter jeg point op da. :D
Avatar billede polle007 Nybegynder
08. december 2005 - 00:01 #2
Prøv at leg lidt med denne
Gemmer udtrukne numre i en streng, med mellemrum som separatortegn

<?php
$numberofbg = 10;

$mfbg = isset($_COOKIE['mfbg']) && is_string($_COOKIE['mfbg']) ? $_COOKIE['mfbg'] : "";
$numbers = $mfbg == "" ? array() : explode(" ", $mfbg);

if($numberofbg == count($numbers)){
    // alle numre har været ude, genstart
    $numbers = array();
}

do{
    $bgnr = rand(1, $numberofbg);
}while(in_array($bgnr, $numbers));

$numbers[] = $bgnr;
$mfbg = implode(" ", $numbers);

setcookie("mfbg", $mfbg, time()+60*60*24*30);

//
$file = "billedenavn$bgnr";
?>
Avatar billede lassel Nybegynder
13. maj 2006 - 15:10 #3
Hmmm, ved ikke hvorfor jeg ikke fik en email om denne kommentar, men tjek, også noget i den stil jeg endte med at benytte, hvis du stadig er her, så læg en svar, så får du de 30 point ;)
Avatar billede lassel Nybegynder
27. marts 2009 - 09:47 #4
Kom aldrig et svar, jeg lukker.