Avatar billede superboy Nybegynder
29. november 2005 - 11:53 Der er 8 kommentarer

få et bogstav (billede) til at flytte sig hen på et andet + lyd

Jeg skal lave et spil der lærer børn at stave og der skal jeg så have dem til at stave fx til MUS,
(der vil være billede af musen og det er stavet i forvejen bare faded lidt.

dvs. jeg skal have  M og U og S stående for sig selv (det er billeder af bogstaverne) og når barnet så trykker på det rigtige dvs M (og næste gang U) så skal der komme en lyd der siger fx M og udover det så skal bogstavet forsvinde og fx flytte sig hen oven på det M hvor der står MUS i forvejen (Hvis M'et bare unfader er det også fint).

Håber det er forklaret så det kan forstås...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
29. november 2005 - 12:01 #1
...og hvad er dit spørgsmål i forbindelse med dit ovenstående projekt?
Avatar billede superboy Nybegynder
29. november 2005 - 13:32 #2
at jeg ikke ved hvordan pokker man gør det... Jeg er desværre ikke så god til flash endnu at jeg kan finde ud af noget jeg ellers selv synes burde være rimelig simpelt :(
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
29. november 2005 - 14:18 #3
Ok, prøv at dele opgaven op i bidder og løs dem én ting af gangen. Lær, hvordan knapper fungerer og prøv at få dem til at bevæge et movieclip. Opgaven består af flere del-elementer, som hver især ikke er særligt komplicerede - men, det skal gøres rigtigt. Start fra en ende af og planlæg, hvad dit projekt går ud på. Og løs det skridt for skrift. Held og lykke med det herfra ihvertfald!
Avatar billede superboy Nybegynder
29. november 2005 - 16:07 #4
Hmm jeg kan ikke rigtigt komme videre, jeg kan finde ud af at lave det hvis jeg bruger flere scener, men så får jeg en milliard af dem. Kan man ikke definere en knap som et tal så hver gang man trykker på knappen så kommer der et fx et M frem (det rigtige sted vel og mærke)?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
29. november 2005 - 17:13 #5
Jeg vil foreslå at du starter fra scratch og læser om buttons og movieclips i manualen - med de problemer du nævner hér, så er der altså lang vej til at lave et dynamisk børnespil. Det siger jeg ikke for at genere dig, men for at tale lige ud af posen - jeg håber du ser det som en hjælp.
Avatar billede superboy Nybegynder
29. november 2005 - 20:12 #6
tja jeg vil ikke rigtig sige at det hjælper mig og tro mig jeg har kikket i manualen, ihvertfal den jeg har, Hurtigt i gang med Flash MX 2004 og den hjælper mig overhovet ikke, der er kun et eksempel hvor den så ligger tingene i forskellige scener men det vil så betyde at jeg skal kopiere alt og ændre et par ting, og det synes jeg lyder lidt kunstigt, der må da være en smartere måde...

Er der ikke nogen der har nogle hints...
Avatar billede rudnicki Nybegynder
02. december 2005 - 01:49 #7
Det er lidt svært at fornemme hvor kompliceret du gerne vil lave det, men jeg tror du er ude efter en så simpel løsning som muligt, ik? Den bog du har købt er udemærket til at forstå programmet, men den kræver som alle andre at du tager den og kører den igennem fra ende til anden, så kan du nok bedre se hvordan programmet kan bruges. Jeg tror du kan lave dit spil hvis du gør sådan her... du skal ikke lave et spil, men en interaktiv animationsfilm. lav en keyframe, og sæt dine bokstaver op med billedet af musen osv. skriv stop i dit actionscript på keyframen. Marker dit bokstav "m", og højreclick>convert to symbol>button. nu kan du så lave effekter på rolover og lægge lyde ind. I dit actionscript på knappen on (release){
                                                        gotoAndStop(2);
                                                        }
hvis du vil lægge effekter ind på de forkerte bokstaver også, gøres det med samme procedure, dog uden at skrive noget actionscript. Nu laver du en keyframe i frame 2, bemærk ikke en tom side, men en identisk side! Nu har du den samme side på frame 2. Den kan du nu lave den grafik på som du gerne vil have når man trykker på det rigtige bokstav. hvis m'et skal fade eller flytte sig, skal du lave det til et movieclip. marker det og tryk "ctrl b" (break apart), så højreclick convert to symbol>movieclip. Nu har det sin egen timeline, hvor du kan lave en motiontween hvis det skal flytte sig, husk hvis det skal ændre form eller transperency ved en shapetween skal det først breakes apart - ctrl b. Nu laver du så u til en knap med actionscript til gotoAndStop(3), laver en keyframe i frame 3, hvor du laver den nye grafik og effekter og gentager procedure om knapper osv indtil du har stavet m-u-s for på frame 4, tegner en flot mus med en pokal for det var rigtigt, lyden lægger du bare ind i dit bibliotek (import to library), markere den frame hvor den skal spille fra, vælger i propertiesmenuen din lyd ( eller bare trækker den fra dit bibliotek ud på din stage på den rigtige frame. Værsgo dit musespil på fire frames og ganske lidt actionscript.  Du laver så bare flere baner bagefter, bare læg dem på den samme timeline og den samme scene, det bliver meget let og overskueligt. Husk at navngive dine lag, så bliver det let at arbejde videre, en god ide er at give dig selv nogle tomme frames før spillet, hvis du senere vil lave en form for undermenuer eller introer.  Væn dig til den arbejdsgang jeg beskriver, så kan du lave det på ganske kort tid, de næste baner kan du lave på et kvater;)
Avatar billede rudnicki Nybegynder
06. december 2005 - 01:29 #8
håber du kommer igennem det, ellers skriver du bare igen..