Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. november 2005 - 18:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forklare denne form for CSS link

Hej eksperter,

jeg har anvendt CSS boks modellen til en opgave jeg er igang med at skrive.

jeg skal forklare følgende funktion:

<div id="banner"> </div>

banner ligger i et CSS dokument der hedder "banner.css",

Hvad kalder man den måde at linke til et eksternt CSS og er ID="banner" en selektor ID til CSS der jo har opmærkningen:

#banner{

}
Avatar billede skovenborg Nybegynder
28. november 2005 - 19:48 #1
id="banner" er html-attributten id, som her er tildelt værdien banner. Det er først i CSS hvor #-tegnet (havelågen) kaldes for id-selektoren - hvis altså det ikke var det du mente.

I øvrigt er id-attributten ikke kun lavet med henblik på CSS, men også mange andre ting, som fx javascript. En anden anvendelse kan du se, hvis du skriver <a href="#banner">Gå til banner</a> vil siden hoppe hen til elementet med id'en banner, hvis sådan et eksisterer (ligesom hvis du skrev <a name="banner"></a>). Jeg skal dog ikke kunne sige, om det er alle browsere, som understøtter dette.

At linke til en eksternt CSS-fil, kalder man vil bare at inkludere en css-fil. Der er så vidt jeg ved ikke et finere (dansk) ord for det.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
28. november 2005 - 19:52 #2
ok tak for det smider du et svar?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
28. november 2005 - 20:01 #3
ja, okay - men evt. vent lidt, hvis der er andre, som har et par guldkorn ;-)

I øvrigt hedder det også "To link to an external style sheet" (taget fra W3C CSS2 rekomendation), så "at linke" er jo bare en direkte oversættelse .Men det er nok lige direkte nok, og jeg mindes ikke, at det er et godkendt udtryk på dansk ;-)

Du kunne også skrive "inkludere et eksternt style sheet" - nå, nu går der vist lidt for meget sprog i det ;-)
Avatar billede apo Praktikant
28. november 2005 - 20:06 #4
- style/styre et element via en CSS-regel, beliggende i et eksternt stylesheet... måske?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
29. november 2005 - 10:09 #5
ja tusind tak skovborg jeg anevender en af dine sætninger der.

Også tak til dig apo.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
29. november 2005 - 22:32 #6
jamen jeg takker også for points :-)
Avatar billede moerke Nybegynder
01. december 2005 - 16:30 #7
Nu er det ikke for at blande mig unødigt i diskussionen, men blot en kommentar til flg citat af skovenborg:
"I øvrigt hedder det også "To link to an external style sheet" (taget fra W3C CSS2 rekomendation), så "at linke" er jo bare en direkte oversættelse .Men det er nok lige direkte nok, og jeg mindes ikke, at det er et godkendt udtryk på dansk ;-)"

Man kan faktisk godt sige sådan på dansk iflg. http://www.it-dansk.dk/popupVisBegreb.php?b_id=45
It-Terminologi-Udvalget følger Dansk Sprognævns (www.dsn.dk) anbefalinger for retskrivning.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. december 2005 - 19:14 #8
tænk engang ;-) Jeg synes bare altid det har lydt så fjollet, men det var da sjovt at vide man sagtens kan sige det :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2005 - 00:17 #9
Istedet for at sige linke (eller inkludere), ville jeg nok vælge et udtryk i stil med "henvise til".