Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 18:03 Der er 14 kommentarer

mulig DNS fejl

jeg er ved at sætte en Webserver op med flere sites på. Jeg har en DNS som står og servere lan-nettet. Jeg har lavet host filer på min primære, sekundære DNS og webserver. Men det virker stadig ikke. Jeg kan godt få svar fra sitesene på mine DNS-servere men ikke fra klienterne. Jeg kan også godt se websiderne på både web- og dns-serverne.

Hvad kan fejlen være?
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:08 #1
Hvilken Web server? IIS?

Hvis ja, har du da husket at give dem forskellige "Host Header" værdier?
Ellers går det galt!

Men igen, hvilken webserver type er det?

/Lasserasch
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 18:17 #2
sorry det havde jeg glemt. Det hele kø´rer med win 2k3 og så iis 6
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:20 #3
Ok. Og du kan godt komme ind på dine sites fra din webserver, men ikke fra andre computere?

Kan du pinge dine sites fra en computer?

/Lasserasch
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 18:23 #4
jeg får kun svar på mine dns'ere og webserver.
tracert løber ud på klienterne. Den tracer færdig med et hop på dns og web
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:24 #5
Ok, og du har tjekket at DNS server på dine klienter, er angivet korrekt? Så du ikke bruger DNS server fra din ISP eller noget?

/Lasserasch
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:44 #6
Hvis du på klienterne fra en Dos prompt skriver "nslookup", kommer du ind og kan tjekke om der kan findes korrekte DNS records til dine sites.

Har du prøvet at slå dem op her?

/Lasserasch
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 19:37 #7
med nslookup svares tilbage med min WAN-ip
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 19:45 #8
UPS der svares først tilbage med primær dns's IP og så min WAN-ip
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 19:49 #9
Den maskine du laver en nslookup fra, er det ikke en maskine på dit lokale netværk?
Og bruger den maskine dine lokale DNS servere, eller er den sat op til at bruger en DNS server fra internettet?

/Lasse
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 19:51 #10
det er en PC'er på LAN og den får IP fra min DHCP server med den rigtige DNS-opsætning
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 20:03 #11
Ok.

Du sagde at en Ping timer ud, når du pinger dine sites fra dine klienter. Hvad hvis du pinger IP adressen på webserveren? Kan den det?

Når du siger at DNS indstillinger er sat korrekt op på dine klienter, så skal du med en nslookup fra dine klienter, få IP nummeret på webserveren, så snart du tester et af dine sites.

Hvis du får dit WAN IP nummer, så har du helt sikkert ikke sat DNS korrekt op.

/Lasserasch
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
26. november 2005 - 20:14 #12
når jeg pinger på WEB'en svares der med det samme. Kan det være en flush DNS kann hjælpe? Hvordan er det nu jeg gør det?
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 20:28 #13
Hvis du åbner DNS administrationsværktøjet i Windows, og højreklikker på dit computernavn, så har du mulighed for at "Clear Cache".

Det eneste der skal stå, for at det bør virke, er under "Forward Lookup Zones", hvor der under den zone du har oprettet til dit site f.eks. (tv2.dk), skal være en A Record for dit site. Denne skal du jo så kalde for www.tv2.dk og lade pege hen på din web server.

Så skal det virke 100%

/Lasserasch
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 20:29 #14
Dvs. A record skal kaldes for www

Resten skriver systemet selv ind!

/Lasserasch