Avatar billede zarthax Nybegynder
25. november 2005 - 23:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

valign og border på table spørgsmål.

http://wwwcamedli.dk/test

På ovenstående link, ses 2 tables:
Begge tables indeholder fejl, det nederste indeholder dog 2 fejl:

Det øverste først:
Læg godt mærke til teksten i linksne... nemlig, de sidder i toppen, og jeg satser på at det er en tidlig nisse der har limet bogstaverne fast der, for jeg kan dælme ikke få dem ned i midten af <td> hvor de hører hjemme. Lige gyldigt hvor jeg placerer valign="middle" eller vertical-align: middle (CSS) henne, bliver teksten hængende i toppen af cellen... det duer ikke :(

Nogen der har en frisk løsning på det ??
(nej, det tæller ikke at foreslå at fyre nissen, eller andre nisse-relaterede forslag)

Nu til det nederste:
Ja, her huserer tekst-nissen altså også, men det er jo nok fordi at jeg blot har kopieret koden fra det øverste table, og lavet én ændring:
<table border="1" align="center" class="table"> er blevet tryllet om til: <table border="0" align="center" class="table">

CSS for table:
.table{ background-image: url(gfx/background.gif);}

Se, dét duer jo lissom heller ikke. Nok har tekst-nissen taget sin fætter, Border-nissen, med ind i dette slaraffenland af amatør-koderi, men helt ærligt..... Hvad er det lige der går galt ??

Hvordan får jeg smidt disse to nisser på gaden i en fart ?

//Zarthax//
Avatar billede zarthax Nybegynder
25. november 2005 - 23:02 #1
Ja, tastatur musen lader til også at være på besøg... den åd desværre et punktum i linket, jeg har lagt en lille småsten istedet:
www.camedli.dk/test
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2005 - 01:32 #2
Ang. din tekst som sidder i toppen - det hjælper hvis du sætter noget padding på:

.link_box {
    WIDTH: 126px;
    HEIGHT: 29px;
    TEXT-ALIGN: center;
    padding-top: 8px;
}
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2005 - 01:39 #3
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med tabellen? Skal der være border på eller ej, og er det fejlen?
Avatar billede zarthax Nybegynder
26. november 2005 - 09:16 #4
fejlen er, ihvertfald hos mig, at når jeg fjerner borderen, flytter knapperne sig så der ikke længere er det samme mellemrum imellem dem. Den er især gal med de 2 sidste.

Laver et screenshot og uploader det om et øjeblik :)
Avatar billede zarthax Nybegynder
26. november 2005 - 09:30 #5
http://www.camedli.dk/test/gfx/image001.jpg

Her ses hvordan kasserne har "flyttet" sig :)

Ang padding.... Den virker ikke, dvs, det gør den, men den rykker også det bagvedliggende billede, så løsningen er ikke optimal :(
MEN!! Du har delvist ret:
.lnktxt{
    background-image: url(gfx/button_off_focus.gif);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: center;
    display: block;
    width: 100%;
    height: 100%;
    font-family: 'arial';
    font-size: 10px;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
        PADDING-TOP: 7px;}

Ja, så virker det :)
Padding skulle bare placeres i den rette celle :)
Hermed har vi fundet det kemikalie der opløser tekst-nisse-lim :)
Så er det bare problemet med at cellerne flytter sig når der ikke er border på :(
Avatar billede miss-g Seniormester
26. november 2005 - 12:18 #6
Ang. dine knapper - nogle har style med fast px bredde og nogen er sat til 100%.

Kunne det mon ikke hjælpe med ens defination på bredden?
Avatar billede zarthax Nybegynder
26. november 2005 - 12:34 #7
Her er CSS for links og cellerne hvori links ligger:

.link_box{
    text-align: center;
    height: 29px;
    width: 126px;

}

.lnktxt{
    background-image: url(gfx/button_off_focus.gif);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: center;
    display: block;
    width: 100%;
    height: 100%;
    font-family: 'arial';
    font-size: 10px;
    color: #000000;
    text-decoration: none;

}

I den CSS, står der, at CELLEN hvori linksne ligger, skal have height: 29px og width: 126px.
Disse mål passer til knappen.

Indholdet af cellen, bestemmes af .lnktxt, som fortæller at CELLEN med den angivne størrelse, skal indeholde et billede og noget tekst.
Da der skal kunne klikkes på HELE cellen, er det nødvendigt at sætte width 100%, da indholdet så vil fylde 100% af CELLENS størrelse.
Havde jeg ikke sat width: 100%, ville linket blot være klik-bart på teksten alene.

Ergo:
Cellen har en fast størrelse, hvor indholdet af cellen, er sat til at fylde cellen 100%.
Avatar billede zarthax Nybegynder
26. november 2005 - 12:46 #8
satte:
<table border="0" align="center"  cellspacing="5" class="table">

Cellspacing="5" var problemet..... øv :P

Men takker for hjælpen alligevel :)