Avatar billede bacce.dk Nybegynder
20. november 2005 - 22:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

problem med netkort

Hejsa..
Jeg har et problem med mit ene netkort.

Hvis jeg skriver
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Så virker den fint med ifup / ifdown

Men hvis jeg retter det som det i virkeligheden skal se ud

auto eth0
iface eth0 inet static
address ip nummer
netmask 255.255.255.248
gateway ip nummer

Så kommer det med en fejl alla inet_route not supportet

Hvorfor nu det. ??
Jeg har 2 andre debia sat op på samme måde, bare med et andet ip nummer og de virker fint...
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
20. november 2005 - 22:49 #1
Såen ser mine ud, der er et par ekstra liner :

auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.1.50
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255
        gateway 192.168.1.1
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
20. november 2005 - 23:12 #2
det hjalp ikke meget.. samme fejl..
Det skal måske siges at jeg også har et eth1 installeret... men om jeg slår den fra eller til gør ikke den store forskeld.
eth1 skal styre mit lokale net med en dhcp server.
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
20. november 2005 - 23:18 #3
det har jeg også, har en clarkconnect firewall/router stående.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
20. november 2005 - 23:47 #4
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.10
netmask 255.255.255.0

Hvis du nøjes med ovenstående kan du da få noget igennem?
Præcist hvilken fejl kommer den med?

Hvis du konfigurerer eth0 direkte med ifconfig, kan du da få det op?
Avatar billede peter369 Nybegynder
21. november 2005 - 00:05 #5
hvorfor går du ikke bare ind og manuel sitte filen op
/etc/network/interfaces
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
21. november 2005 - 11:55 #6
Til at starte med... jeg går ALTID manuelt ind og sætter filen op..
Jeg har sat den nøjaktigt som på de 2 andre maskiner og de virker upåklageligt.

eth0 som skal køre nettet har ikke en lokal ip som 192.168.1.1 men en global fra udbydderen. någet i stil med 83.139.151.202

det er den også sat op med
men kommer med den fejl.

eth1 har så en ip der heder 192.168.1.1 som skal styre net til de andre computere.
jeg har prøvet at sætte "#" forand alt på eth1 og det hjælper heller ikke.
det eneste jeg kan er hvis jeg sætter den på dhcp på eth0 men det kan jeg ikke bruge til meget da jeg jo skal bruge et af mine faste ip numre
Avatar billede peter369 Nybegynder
21. november 2005 - 12:55 #7
kan du ikke komme med den nøjagtig fej beskrivelse
Avatar billede peter369 Nybegynder
21. november 2005 - 12:56 #8
alså den fej den skriver
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
21. november 2005 - 18:59 #9
noget i stil med det her

Usage: inet_route [-vF] del {-host|-net} Target[/prefix] [gw Gw] [metric M] [
> [dev] If]
> >        inet_route [-vF] add {-host|-net} Target[/prefix] [gw Gw] [metric M]
> >                              [netmask N] [mss Mss] [window W] [irtt I]
> >                              [mod] [dyn] [reinstate] [[dev] If]
> >        inet_route [-vF] add {-host|-net} Target[/prefix] [metric M] reject
> >        inet_route [-FC] flush      NOT supported
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. november 2005 - 18:59 #10
Får du ikke din IP adresse tildelt automatisk via DHCP fra din udbyder, selvom IP'en er fast ?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
21. november 2005 - 19:05 #11
nej jeg har flere ip numre på samme linie, så den skal tastes manuelt
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
21. november 2005 - 19:05 #12
men jeg kan også få tildelt et fra dhcp men så er det ikke et fast ip
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. november 2005 - 19:50 #13
Umiddelbart så er det rigtigt sat op burde jeg mene. Om det kan være en forkert gateway der gør det tør jeg ikke spå om..
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. november 2005 - 22:07 #14
hvordan prøver du at få kortet op?
har du beskrevet dit netværkskort i /etc/network/interfaces?
hvad sagde den hvis ikke du havde gateway med?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
21. november 2005 - 22:13 #15
Uden gateway kan jeg ikke få et ip nummer....

Nå men problemet er løst...
Efter at tage kortet ud og smide det i et andet pci slot virkede det igen....
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. november 2005 - 22:16 #16
ok - det har nok være kortet.
hvorfor skulle du ikke kunne få en ip uden gateway?
var det ment som om at du ikke kunne når du prøvede uden, eller?

gateway kan jo tilføjes med "route" bagefter.
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
23. november 2005 - 16:24 #17
Det kunne godt være at jeg skulle lukke efter mig.