Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 14:37 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Linux 64 bit version, MODE NOT SUPPORTED

Hej jeg har lige installeret Red hat linux 64 bit versionen, har installeret den helt fint, men når jeg prøvet at komme ind i programmet kommer der en meddelse op på skærmen: "MODE NOT SUPPORTED", det er en meddelse fra skærmen og ikke linux, versionen er Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4)

I må meget gerne forklare hvad jeg skal gøre da det er første gang jeg prøver linux så er ikke så meget inde i det endnu, eneste erfaring jeg har er at jeg ikke kan få det til at fungere

Mit system:
Bundkort: Asus A8N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 processor 3500+
Ram: Geil ram pc3700 400MHz
Grafikkort: Aopen Aeolus FX5800-DV128
Harddisk: Maxtor DiamondMax 160gb 7200 omdr.
Strømforsyning: Aopen 500W

ved ikke om det er mit system der gør det, men i må meget gerne skrive hvis i kan hjælpe :(

200 point fordi jeg er ved at blive skør af det her, har også prøvet Ubuntu uden held, den vidste bare en masse farver, hvor denne viser meddelsen på skærmen
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:09 #1
Kan du få en root kommandoprompt?
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:12 #2
hvordan? jeg kan sagtens komme ind i boot programmet
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:14 #3
Hvis du dermed mener Grub, så skal du til at starte med fjerne "rhgb quiet" fra kernel linjen i grub.conf så du kan komme til at boote i en ikke-grafisk brugerflade af Linux.
Du skal med andre ord i første omgang sørge for at få en kommandolinje som root.. så kan vi tage den derfra.

Alternativt, når du har bootet op og der er funky farver. Prøv enten ctrl + alt + backspace for at lukke X server, eller ctrl + alt + F2 for at få et nyt kommandolinje login. Fuldstændig ligemeget hvilken måde. Bare få en root shell og meld tilbage når du har det.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:19 #4
Hvis du er i tvivl om hvornår du har en root shell, så skriv whoami på kommandolinje, og når du siger root, så har du en rootshell =)
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:21 #5
okay trykkede ctrl + alt + f2 , og nu vil den have localhost login, og password, men har kun skrevet et password :S
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:22 #6
så skriver du bare root som login, og dit root password som password
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:23 #7
så er jeg ved root :p
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:26 #8
Så skriver du:
vi /boot/grub/grub.conf
tryk i for at få vi ind i insert mode. Fjern rhgb quiet fra kernel linjen.
Tryk Esc for at få vi ud af insert mode.
tast :wq for at få vi til at gemme og lukke.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:32 #9
Så skriver du:

cd ~
wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-7676/NVIDIA-Linux-x86-1.0-7676-pkg1.run
chmod 755 NVIDIA-Linux-x86-1.0-7676-pkg1.run

Dernæst
vi /etc/X11/xorg.conf
tryk i for at komme i insert mode

I sektionen for moduler sørger du for at dri er kommenteret ud ved at sætte et # foran den, således:
Section "Module"
    Load  "dbe"
    Load  "extmod"
    Load  "fbdevhw"
    Load  "glx"
    Load  "record"
    Load  "freetype"
    Load  "type1"
#    Load  "dri"
EndSection

I device sektionen ændrer du nv til nvidia:
Section "Device"
    Identifier  "Videocard0"
    Driver      "nvidia"
    VendorName  "Videocard vendor"
    BoardName  "NVIDIA GeForce 4 MX (generic)"
EndSection

Tryk så Esc, og :wq for at gemme og komme ud af vi
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:34 #10
Nu skal du sørge for at den åbner nvidia driveren under boot. Det gøres således:

vi /etc/rc.local
tryk i for at komme i insert mode

Tilføj
/sbin/modprobe nvidia
nederst i filen

Tryk esc, og :wq
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:38 #11
når jeg skriver det første vi /boot/grub/grub.conf, så bliver skærmen bare sort
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:38 #12
Nu skriver du så følgende:
sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-7676-pkg1.run

For at køre det script der blev downloadet fra nvidia.com.
Accept, svar ja til at downloade, sig ok til "no matching kernel". Den vil nu compilere og installere en nvidia driver.

Skriv reboot for at genstarte.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:40 #13
Prøv at lukke vi, dernæst skrive mount /boot, og så vi boot/grub/grub.conf igen?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:40 #14
woops
Prøv at lukke vi, dernæst skrive mount /boot, og så vi /boot/grub/grub.conf igen?
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:45 #15
iih den er stadig sort, var jo inde i den lige før men så flippede den og jeg genstartede :(
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 15:47 #16
Prøv at springe 19/11-2005 15:26:43 helt over og fortsæt nedenunder. Jeg skal bare vide præcist hvad der foregår på systemet.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:57 #17
Bringing up interface eth0: FAILED ...

hmm det er mit netkort :(
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:58 #18
men jeg har en driver til mit grafikkort på en CD
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 15:59 #19
NVIDIA-Linux-x86_64-1.0-7676-pkg2.run hedder den
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 16:13 #20
hvis jeg fx skriver /help i root, så kan jeg ikke skrive længere, så er det som om den er gået i hak, det samme gælder vi
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 16:47 #21
generelt trykker du ctrl + c eller sommetider q for at afbryde noget.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 16:49 #22
den gider ikke gå ned til bunden, jeg skal skifte mellem de forskellige root vinuder først f1 f2 f3 f4, mærkeligt
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 16:51 #23
hvordan kommer jeg ind på mit cd-rom drev?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 16:51 #24
hvad mener du med at den ikke vil gå ned i bunden? hvilken? i vi?
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 16:52 #25
nej bare generalt, skriver jeg hjælp står den bare fast, jeg skal skifte til et andet vinet CTRL + ALT + F4 og så tilbage igen, før den er nede ved bunden :S
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 16:54 #26
skriv mount for at se hvilke drev du har monteret i filsystemet.
der skulle være en /dev/cdrom eller noget i den stil som er monteret på en placering. Det er denne placering du kan komme ind på drevet fra.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 16:56 #27
/dev/mapper
/dev/proc
/dev/devpts
/dev/sda2
/dev/shm

dem har jeg
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 16:58 #28
skriv mount -a

og dernæst bare mount. Er den der nu?
Ellers "man fstab", og "vi /etc/fstab" for at sørge for at dit cd-rom drev er tilføjet i fstab.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:02 #29
mentoz, du vil sikkert have glæde af at læse min artikel om linux på kommandolinje her: http://exp.dk/artikler/313
Den er ikke pokkers relevant for direkte problemløsning i forhold til det du laver ligenu, men den vil nok højne din forståelse generelt for kommandolinje linux.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:07 #30
jamen fungere det ikke bare som alm dos, bare med andre komandoer og sådan?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:08 #31
hmmm det ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige til =)
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:10 #32
kan det passe at jeg fx skriver help ude i root, og den ikke scroller ned, men at jeg er nød til at skifte vindue, og komme tilbage til det gamle vindue før jeg kommer ned i bunden, og efter det kan jeg ikke se hvad jeg skriver, men er nød til at skifte vindue hver gang jeg vil se hvad jeg sidst har skrevet ???
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:14 #33
nej det har jeg aldrig set før.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:20 #34
jeg kunne heller ikke installere Linux med grafik, der flippede skærmen ud
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:22 #35
Grunden er at den af en eller anden grund ikke har auto-detected noget som helst af din hardware. Hverken grafikkort, netkort og sikkert heller ikke lydkort.
I så fald er man henvist til at sætte det hele manuelt op, og det er som du allerede har fundet ud af ikke særlig nemt.

Hvis du har mulighed for at brænde en CD, kan du så ikke lige downloade og brænde Knoppix, så du kan se om den vil køre det? Knoppix har om muligt nok den bedste auto-detection af hardware der findes.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:25 #36
er det en anden version af Linux, eller?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:26 #37
Det er en Live-CD. En version af Linux som bliver afviklet udelukkende fra CD uden en hdd installation.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:28 #38
men hvordan kan den hjælpe mig?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. november 2005 - 17:30 #39
Det kan den ved at du for det første kan checke om den kan starte den grafiske brugerflade for dig.
Dernæst kan du skrive lsmod for at se hvilke kernel moduler/drivere den loader for dig så du ved hvad du skal have for at din hardware virker.
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 17:31 #40
okay, er i gang med at downloade den
Avatar billede mentoz Nybegynder
19. november 2005 - 23:45 #41
WEEEHUUUU DET VIRKER!!!! mange tak Strych, godt nok gjorde jeg lidt mere end det du skrev, og brugte en anden fil fra Nvidia, nemelig den til 64 bit versionen, men havde ALDRIG klaret dette uden dig, vil du lige smide et svar, og så skal jeg nok også give dig noget godt karma, mange tak :D
Avatar billede strych9 Praktikant
20. november 2005 - 01:16 #42
Jamen det var så lidt. Kanon at du fik det til at virke. Tillykke med det. =)